شناسهٔ خبر: 42494 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تشريح جزئیات عملکرد سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در بخش مسافر/ راه‌اندازی سرویس‌های منظم مسافربری بین شهرهای ایران و تركمنستان/ جزئیات مصوبه جدید برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی

گزارش آخر هفته  تشريح جزئیات عملکرد سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در بخش مسافر از سوی مدیركل دفتر حمل‌ونقل مسافر اين سازمان، اعلام خبر راه‌اندازی سرویس‌های منظم مسافربری بین شهرهای ایران و تركمنستان از سوی معاون وزير راه و شهرسازی، اعلام جزئیات مصوبه جدید هيئت دولت برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی و همچنين اعلام خبر تکمیل اولین محور بزرگراهی تهران- مازندران تا پایان سال توسط مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل از مهمترين اخبار حوزه جاده‌اي طي هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل جاده ای در هفته گذشته به شرح زير خواهد بود:

ورود ۲۲۲۰ دستگاه انواع خودرو به ناوگان عمومی جاده‌ای

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی و اقدامات خود در بخش حمل‌ونقل مسافر عمومی جاده‌ای، ضمن رایزنی و تعامل با انجمن‌ها و تشكل‌های صنفی، همواره منافع عموم مردم و بهره‌برداران را لحاظ می‌نماید و در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس،۵۴۰ دستگاه مینی‌بوس و ۱۴۳۰ دستگاه سواری كرایه در قالب طرح توسعه و نوسازی ناوگان وارد چرخه حمل‌ونقل كشور شد.

حمیدرضا شهركی ثانوی مدیركل دفتر حمل‌ونقل مسافر این سازمان با بیان این مطلب گفت: ازآنجاکه یكی از سیاست‌های كلان دولت طبق بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور تعامل با بخش‌های غیردولتی است، این سازمان از سال‌های گذشته این رویكرد را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است، بر همین اساس از سال ۱۳۸۶ كارگروه‌های  ارتقای سطح خدمات با عضویت تشكل‌های صنفی در استان‌ها شكل گرفت كه با نشست‌های ماهیانه در تصمیم‌گیری‌های محلی مشاركت دارند.

جزییات افتتاح محورهای منتهی به شمال کشور

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل درباره آخرین وضعیت سامان‌دهی پنج محور جاده‌ای منتهی به استان‌های شمالی در جهت کاهش ترافیک، اظهار داشت: ترافیک محورهای منتهی به شمال در ایام پیک و تعطیلات یکی از معضلات ملی محسوب می‌شد که برای رفع این مشکل تعریض و تسهیل عبور از پنج محور منتهی به شمال را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: در زمان‌های پیک  تردد به شمال و ایام تعطیلات همواره در محورهای منتهی به استان‌های شمالی به دلیل عدم گنجایش و ظرفیت پایین ترافیک طولانی ایجاد می‌شد و مردم ساعت‌ها در این محورها معطل می‌شدند و این ترافیک به یک مشکل برای مسافران و مردم بومی منطقه تبدیل شده بود.  

جزئیات سومین همایش هم‌اندیشی بهبود روند برندسازی شبکه سیر مسافربری در استان تهران

داود کشاورزیان در این مراسم عنوان کرد: در حال حاضر تعاونی‌ها در ساختار اقتصادهای مطرح دنیا وجود دارند و آن‌ها کالاهایی را تولید می‌کنند که از سطح کیفی مناسب و قیمت رقابتی برخوردارند. بعضاً در کشور ما این دیدگاه وجود دارد که امور تعاونی تنها مختص کشورهای کم توسعه‌یافته، کالاهای کم کیفیت و باقیمت پایین‌تر است، درحالی‌که این برداشت نادرست بوده و تعاونی‌ها مکمل بخش خصوصی هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: قبل از ایجاد اصلاحات بر روی نظام قیمت‌گذاری، تعداد زیادی شرکت تأسیس شد و بدین ترتیب جهت ساماندهی این تعداد از شرکت‌ها طرح همنامی شبکه مسافری کلید خورد. در فاز اول این طرح قرار شد که تنها شرکت‌هایی که در تهران هستند، اصلاح شوند. تاکنون نیز این طرح تا حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. با تصویب فاز دوم و اجرای سراسری این طرح، مقرر شد تمام شرکت‌ها و اتوبوس‌های مسافربری تحت این شبکه همنامی با یک نام، بغل نویسی و... در قالب شرکت مادر کار کنند.

عزم مشترک دولت و بنیاد مستضفعان در پیشرفت ۸۰ درصدی آزادراه تهران - شمال طی ۳ سال گذشته

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی علت پایین بودن سرعت پیشرفت پروژه آزادراه تهران – شمال تا سال ۱۳۹۳ را نبود اراده مشترک بین دولت و بنیاد مستضعفان ذکر کرد و گفت: عزم مشترک سه سال اخیر موجب شد پیشرفت کار در این مدت به ۸۰ درصد برسد.

وي  گفت: آزادراه تهران – شمال از جمله پروژه هایی است که توسط بنیاد مستضعفان در حال ساخت است؛ عملیات احداث این آزادراه از سال ۱۳۷۵ شروع شد و تا سال ۱۳۹۳ پیشرفت خیلی کمی داشت. در واقع علت کندی عملیات احداث این آزادراه نبود اراده مشترک بین دولت و بنیاد مستضعفان بود.

ضرورت اجرای پروژه‌های ITS در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

اود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش مرتبط با ITS، اظهار داشت: چند سالی است که در کشور استفاده از تجهیزات نوین برای کنترل معابر، جاده‌ها و کاربران مطرح است. از این رو سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در ۱۰ سال گذشته به کارگیری این تجهیزات را در دستور کار داشته است که اعتباراتی از طریق سازمان یا منابع استانی برای قراردادها صرف شده اما قرارداد اخیر در سال ۱۳۹۴ با قراردادهای قبلی متفاوت است و این بار هدفمندتر از گذشته موضوع ITS مورد نظر بود.

توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی بین ایران و تركمنستان

داود كشاورزیان معاون وزیر و رئیس این سازمان اظهار داشت: در جریان این اجلاس دو كشور با در نظر گرفتن جایگاه ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای در تسهیل و تسریع روابط تجاری همچنین انعقاد موافقت‌نامه عشق‌آباد فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران – تركمنستان – ازبكستان و عمان به‌عنوان سند مادر درزمینهٔ همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی منطقه‌ای، توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای فی‌مابین دو كشور را مورد تأكید قراردادند. 

وی گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی با كشورهای همسایه را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمردند و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری زیادی در ارتقاء زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ازجمله در بنادر شمالی و جنوبی خود انجام داده است كه تسهیلات ایجادشده از زمان استقلال جمهوری‌های آسیای مركزی تاكنون مورداستفاده این كشور قرار می‌گیرد كه در واقع سیاست ما ایجاد دسترسی سریع و سهل‌تر جمهوری‌های آسیای مركزی از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد است. 

سامانه سپهتن در بخش حمل کالا راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه به دنبال توسعه سامانه سپهتن در بخش حمل‌ونقل بار هستیم گفت: اما نکته قابل‌توجه عدم اتکای این سامانه به پاسگاه‌های پلیس راه است زیرا اطلاعات از طریق پوشش شبکه GPRS نیز قابلیت انتقال دارد.

هدایتی با اشاره به تعداد پاسگاه‌های مجهز به سامانه سپهتن بیان داشت: از مجموع ۲۳۰ پاسگاه پلیس‌راه موجود در شبکه راه‌های کشور، هم‌اکنون تعداد پاسگاه‌های مجهز به این سامانه به بیش از ۱۶۰ عدد رسیده است؛ اما نکته قابل‌توجه عدم اتکای این سامانه به پاسگاه‌های پلیس راه است زیرا اطلاعات از طریق پوشش شبکه GPRS نیز قابلیت انتقال دارد.

جزئیات مصوبه جدید برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی

هیئت وزیران در مصوبه‌ای شرایط جدید شماره‌گذاری خودروهای وارداتی در ازای اسقاط خودروهای‌فرسوده را ابلاغ کرد. بر اساس جداول ابلاغی دولت، برای شماره گذاری خودروهای سواری و وانت وارداتی با مصرف سوخت(در ۱۰۰ کیلومتر چرخه ترکیبی) بیش از ۵ لیتر بین ۲ تا ۸ خودرو فرسوده بایستی اسقاط شود. در این بین عوارض پرداختی برای خودروهای بنزین سوز ۱۰ درصد ارزش گمرکی خودرو وارداتی تعیین شده است. همچنین برای خودروهای با مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر نیازی به اسقاط خودروهای داخلی نیست اما همچنان ۱۰ درصد ارزش خودرو وارداتی به عنوان عوارض واردات خودروهای بنزین سوز بایستی پرداخت شود.

بررسی پیشنهاد راه‌اندازی سامانه مهر الکترونیکی در کریدور شمال-جنوب از سوی سازمان راهداري

در جلسه‌ داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازی و رئيس اين سازمان با يوری ايوانويچ لازارچيك سفير كشور جمهوری بلاروس که در محل سازمان ياد شده برگزار شد، طرفين درخصوص پروانه‌های تردد ترانزيتی دوجانبه مبادله شده ميان دو كشور و برگزاری كميته مشترك حمل‌ونقل جاده‌اي ايران و بلاروس مذاكره و تبادل‌نظر كردند.

در نتيجه اين مذاكرات  مقرر شد وفق توافقات و مکاتبات قبلي نسبت به بازنگری در تعداد مجوزهای تردد دوجانبه و ترانزیتی و همچنین به کشور ثالث بدون مالیات تمهیداتی براساس اصل رفتار متقابل صورت پذیرد. 

اين گزارش حاكي است در بخش ديگري از اين ديدار، طرفين درخصوص برگزاري كميته مشترك حمل و نقل جاده‌اي ايران و بلاروس در سطح كارشناسي طي روزهاي ۲۱ و ۲۲ شهريور ماه در تهران توافق نموده و مقرر شد سازمان راهداري و حملونقل جاده‌ای اطلاعات مربوط به پيش‌نويس یادداشت تفاهم همکاری‌های حملونقل جاده‌ای و ترانزيتي و همچنین دستورکار و موضوعات قابل مذاكره و تركيب اعضاي كارگروه را قبل از برگزاري نشست از طريق مبادي ذي ربط  به سفارت بلاروس اعلام نمايد. /

نظر شما