شناسهٔ خبر: 42548 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

تکمیل حرایم گسل شهرهای تبریز و کرمان/ تهیه حرایم گسل‌های شهرهای کرج و مشهد تا پایان سال جاری/ ساخت وساز روی قنوات شهر تهران ضابطه‌مند می‌شود

علی بیت اللهی بیت‌اللهی از تکمیل حرایم شهرهای تبریز و کرمان خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات موظف شد تا ضابطه‌ای برای ساخت و ساز بر روی قنوات و حفرات زیرسطحی شهر تهران که برخی از آنها حوادث شهری تهران را در سال گذشته رقم زدند، تهیه کند و با تصویب آن در شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران، ضابطه به سایر شهرهای کشور، تعمیم داده شود که کارهای آن مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

علی بیت‌اللهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در پی مصوبه شورای‌عالی معماری‌و‌شهرسازی ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف شد تا در خصوص علل فروریزش‌هایی که در شهر تهران همچون شهران، خیابان پیامبر، میدان قیام و خیابان مولوی رخ داد و همچنین قنات‌هایی که در شهر تهران وجود دارد، بررسی لازم را انجام دهد و نتایج بررسی‌های خود را به شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران، ارایه دهد.

رئیس بخش زلزله‌ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: با ساخت ساختمان‌ها و به دنبال آن گودبرداری‌هایی که انجام می‌شود آب‌های زیرزمینی و قنات‌هایی که در زیرزمین در سطح شهر تهران و در برخی از شهرها وجود دارد، نابود می‌شوند و در عین حال، آب‌های رها شده که در زیر پی ساختمان‌ها وجود دارند سبب فرونشست و به دنبال آن فروریزش می‌شوند.

بیت‌اللهی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف شد تا یک ضابطه‌ای برای ساخت و ساز بر روی این قنوات و حفرات زیرسطحی برای شهر تهران تهیه کند و با تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، ضابطه به سایر شهرهای کشور، تعمیم داده شود.  

وی با اعلام تشکیل کمیته تدوین ضوابط ساخت و ساز در حرایم قنات‌ها، گفت: در تهران حدود ۵۱ هزار میله قنات شناسایی شده که اغلب آنها، در حال حاضر، بی‌صاحب رها شده‌اند.

به گفته بیت‌اللهی، پیش‌تر این قنات‌ها برای آبیاری باغات جنوب تهران بودند و در حال حاضر آن باغات به ساختمان تبدیل شده‌اند و جلوی آب قنات‌ها در حال‌حاضر توسط گودبرداری‌ها گرفته می‌شود. اینکه این آب کجا می‌رود موضوعی است که مورد تحقیق ما قرار دارد. اما عموما این آب‌ها در گودبرداری‌ها، در کنار پی ساختمان‌ها قرار می‌گیرد و بعدها مشکلاتی را برای ساختمان احداث شده ایجاد خواهد کرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: رها شدن آب قنوات دو مشکل عمده ایجاد می‌کند که در شرایط فعلی که بحران آب را در کشور داریم به حیف و میل آب‌ها منجر می‌شود و مشکل دوم نیز مسائل سازه‌ای است که برای ساختمان‌ها ایجاد می‌شود.

بیت‌اللهی با تاکید بر این مطلب که قوانینی در رابطه با تعیین‌تکلیف قنات‌های شهر تهران وجود ندارد، گفت: بخشی از مشکلاتی که در حادثه خیابان پیامبر در غرب تهران و در حفاری‌های مترو مولوی به وجود آمد به دلیل قنات‌های زیرزمینی و ساخت ساختمان‌های غیراصولی بر روی قنوات بود.

وی ادامه داد: خط مترو ۷ که شرقی غربی است نیز مشکلاتی دارد به این شیوه که قنات‌های شهر تهران عموما شمالی جنوبی هستند و از ارتفاعات تهران به سمت جنوب می‌آیند. حفاری مترو جلوی تمامی قنات‌ها را سد کرده است و آب قنات‌ها هدر می‌رود.

بیت اللهی همچنین از ریزش بخشی از بیمارستان شهید اکبرآبادی در منطقه ۱۲ تهران که قسمتی از ساختمان نیز تخلیه شده خبر داد و گفت: پست برق میدان خراسان دچار فروریزش شده و ساختمان‌های آن ترک خورده است که حدود ۴۰ هزارمشترک دارد. فرض کنید اگر آسیب ببیند خسار‌ت‌های اقتصادی‌اش میلیاردی است و در عین‌حال باید به مسائل اجتماعی نیز که ایجاد می‌کند توجه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: کمیته در صدد است تا بر اساس پژوهش‌هایی که انجام می‌دهد و ضوابطی که تهیه خواهد کرد و بعدها به تصویب شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران نیز خواهد رسید قوانین لازم‌الاجرایی را در این‌باره تدوین و تصویب کند تا مسئول آن شناسایی شود و اگر قنات است مورد حفاظت قرار گیرد و ساختمانی که روی آن ساخته می‌شود مستحکم شود.

بیت‌اللهی همچنین از تهیه حرایم گسل‌های شهر کرمان و تبریز خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، موظف شد تا برای چهار شهر تبریز، مشهد، کرمان و کرج حرایم گسل ها را شناسایی کند برای دو شهر تبریز و کرمان، نقشه ها تهیه شده اند و برای دو شهر کرج و مشهد نیز تا پایان سال جاری این نقشه ها تهیه خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: با تهیه حرایم گسل‌های چهار شهر تبریز، کرمان، کرج و مشهد مانند شهر تهران ساختمان‌سازی‌های مهم در حرایم گسل‌ها ممنوع می‌شود و لوله‌های گاز و نفتی که از حرایم گسل‌ها رد می‌شوند باید تمهیدات مهندسی داشته باشند.

نظر شما