شناسهٔ خبر: 42606 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد:

نوسازی بافت‌های ناكارآمد تبدیل به گفتمان غالب در سطح ملی شد/ درج برنامه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های ناكارآمد در سند رسمی برنامه ششم/ دارای معماری و ساخت و ساز خوبی در دوره معاصر نیستیم

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول سالیان گذشته تنها اقدامات عمرانی در حوزه بهسازی و نوسازی دیده می‌شد در حالی كه این حوزه با انسان سروكار داشته و لازمه آن شناخت صحیح ساختارهای فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست خبری امروز ۵ مردادماه با تاكید براینكه فعالیت‌های فرهنگی محرك بسیار خوبی برای تحقق برنامه‌های بازآفرینی در سطح كشور به شمار می‌رود گفت: قطعا پرداختن به امور فرهنگی مردم را در اجرای طرح‌های بازآفرینی با دولت همراه‌تر می‌كند. در طول سالیان گذشته تنها اقدامات عمرانی در حوزه بهسازی و نوسازی دیده می‌شد در حالی كه این حوزه با انسان سروكار داشته و لازمه آن شناخت صحیح ساختارهای فرهنگی و اجتماعی است.

ایزدی در ادامه با بیان این مطلب كه متاسفانه دارای معماری و ساخت و ساز خوبی در دوره معاصر نیستیم گفت: آیا به واقع می‌توانید به اثری كه در طول ۱۰ سال گذشته در كشور ساخته شده است افتخار كنید؟ متاسفانه باید بگوییم كه طی این سال‌ها معماری خوبی را به جامعه عرضه نكردیم. این نكته یكی از سیاست‌های اصلی در حوزه بهسازی و نوسازی در دولت دوازدهم خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز خوشحالی نسبت به اینكه امر نوسازی بافت‌های ناكارآمد طی ماه‌های اخیر تبدیل به گفتمانی غالب در سطح ملی شده است گفت: ما در این مسیر بازآفرینی شهری را برای رفع مشكلات انتخاب كردیم. نكته‌ای كه به مجموعه‌ای از امكانات تلقی می‌شود تا در كنار یكدیگر بتواند شرایط زندگی را با در نظر گرفتن تمامی نیازهای لازم ساكنین اعم‌از نیازهای اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و كالبدی در آن منطقه ایجاد كنند.

وی افزود: در این راه ابتدا به شناسایی دقیق حجم محدوده‌های هدف در كل كشور پرداخته و برای رسیدگی به آن برنامه‌ریزی جامعی را تهیه و تصویب كردیم. طبق این مطالعات در حال حاضر دارای سكونتگاه غیررسمی در ۱۱۰ شهر بافت فرسوده میانی در ۴۹۵ شهر و بافت تاریخی در ۱۶۸ شهر هستیم كه در مجموع مساحتی ۱۴۰ هزار هكتار متشكل از ۲۷۰۰ محله را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این مطلب كه هم‌اكنون در كل كشور ۱۱۰۰ محله بالغ بر ۶۱ هزار هكتار و جمعیتی ۱۱ میلیون نفری جزو سكونتگاه‌های غیررسمی كشور به شمار می‌روند گفت: براساس مطالعات بدست آمده از مجموع ۲۷۰۰ محله ناكارآمد موجود در كشور هزار محله با وسعت ۵۵ هزار هكتار جزو بافت فرسوده میانی و ۶۰۰ محله با وسعت ۴ هزار جزو بافت تاریخی در سطح كشور به شمار می‌روند كه در مجموع ۸ میلیون نفر در آن‌ها ساكن هستند.

 ۵۴۳ شهر با مشكل ناكارآمدی و فرسودگی بافت روبرو هستند

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب كه در كل ۵۴۳ شهر در كشور با مشكل ناكارآمدی و فرسودگی بافت روبرو هستند گفت: متاسفانه این بحران یك سوم از مساحت شهرها و تقریبا یك سوم از جمعیت شهری ما را درگیر كرده است.

ایزدی در ادامه ۳ مسئله عدم ایمنی، امنیت و هویت را از مشكلات اصلی بافت‌های ناكارآمد در كشور اعلام كرد و گفت: این مناطق دارای تاب‌آوری بسیار كمی بوده كه باعث بروز صدمات بسیار جبران‌ناپذیری در زمان مواجه با كوچك‌ترین بلایای طبیعی در شهرها می‌شود. از سویی دیگر ۲۰ نوع آسیب اجتماعی در سطح شهرها به ویژه در این مناطق دیده می‌شود كه از سوی مقام معظم رهبری نیز از كلیدی‌ترین معضلات فعلی كشور  به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی شناسایی جنبه‌های كمی و كیفی در رسیدگی به بحران بافت‌های ناكارآمد را یكی از اقدامات دولت یازدهم دانست و گفت: ما در سال ۹۳ سندی را تحت عنوان سند ملی احیا، بهسازی و نوسازی شهری تهیه كرده و در آن به بیان شیوه مواجه با مشكل و رفع آن در كشور پرداختیم كه قطعا یكی از مهم‌ترین اقدامات دولت در ۴ سال اخیر به شمار می‌رود.

به گفته وی این سند ضمن تدوین سیاست‌های لازم از دستگاه‌های مختلف می‌خواهد تا نسبت به رعایت نكات ضروری در پیشبرد اهداف تعیین شده با دولت همراه باشند.

ایزدی همچنین تصویب سند اصول مواجهه برای حفاظت و باز زنده سازی بافت‌های فرسوده را برای نخستین بار در كشور یكی از اقدامات ویژه دولت یازدهم در این حوزه اعلام كرد و گفت: ما برای پیشبرد اهداف خود در سازو كاری دیگر بیش از ۲۰ دستگاه را در جلسات ستاد ملی بازآفرینی دور هم جمع كرده و مجبور به رسیدگی محلات هدف كردیم.

درج برنامه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های ناكارآمد در سند رسمی برنامه ششم

مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری با بیان اینكه تاكنون بیش از ۹۳۰ جلسه استانی و شهری و همچنین بیش از ۳۲ جلسه ملی ستاد بازآفرینی در كشور برگزار شده است گفت: ما در این جلسات ضمن تعیین محدوده‌های هدف اولویت‌های اقدامات نوسازی را مشخص كرده و برنامه‌های اقدام مشترك با سایر دستگاه‌ها را نیز تدوین كردیم. این در حالی است كه با كمك برگزاری این جلسات طی دو سال اخیر ۶۸۰ پروژه را به مرحله اجرا رساندیم.

وی تشكیل این جلسات را در كشوری كه ساختار اداری آن به طور مجزا و بالا به پایین است را اقدامی بسیار بزرگ و مهم دانست و گفت: دولت یازدهم برای نخستین بار در كشور توانست برنامه‌های در حوزه نوسازی و بهسازی بافت‌های ناكارآمد را در سند رسمی برنامه ششم درج كند.

ایزدی در ادامه با تأکید بر ضرورت فراهم کردن ابزار لازم در پیشبرد و محقق کردن برنامه‌های بهسازی و نوسازی در کشور بیان کرد: در زمان تحویل وزارتخانه منابع دولتی اختصاص یافته به حوزه عمران و بهسازی تنها ۳۷ میلیارد تومان بود که این عدد در سال جاری به ۶۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته و ۹ ردیف عمرانی مجزا برای آن در بودجه کشور تعریف شده است.

این مقام مسئول در این‌باره افزود: قطعا این میزان از بودجه نیز برای اجرای پروژه‌ها کافی نبوده و باید روش جدیدی در این حوزه به کار گرفته شود که ما در دولت یازدهم بودجه‌ریزی اهرمی را برای آن در نظر گرفتیم، در این روش باید علاوه بر بودجه دولتی در محلات هدف از منابع دستگاه‌های مختلف در اجرای طرح‌ها استفاده کرده و اینگونه اقدامات خود را پیش ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه در زمان فعلی برای شهرهای مشهد، قم، شیراز و ۴ شهر سیستان و بلوچستان ردیف بودجه مجزا در این حوزه در نظر گرفته شده است گفت: اگر بتوانیم در این مسیر علاوه بر اعتبار دولت و شهرداری بخش خصوصی را نیز وارد این حوزه کنیم به طور قطع می‌توانیم بگوییم در این بخش خوب عمل کرده و موفق به ایجاد یک جریان در سراسر کشور شده‌ایم.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، وزارت راه و شهرسازی در راستای تشویق بخش خصوصی و ورود آن به حوزه اقدامات نوسازی و بهسازی، این نهاد را به رسمیت شناخته و در ستاد اقتصاد مقاومتی آن را به عنوان نهاد توسعه‌گر معرفی و به تصویب رساند.

ایزدی تشریح کرد: نهاد توسعه‌گر با تجهیز منابع مالی، تهیه برنامه و با مشارکت اهالی هر منطقه ساخت و ساز مورد نیاز در محدوده را انجام می دهد، ما با توجه به تجربه‌های اندک موجود در کشور که به دست توسعه‌گران (انبوه‌سازان) ساخته شده است به روشنی متوجه می‌شویم به کارگیری این روش قطعا موفقیت‌امیز خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اقدامات صورت گرفته در ارائه تسهیلات بانکی به انبوه‌سازان اعلام کرد: خوشبختانه بانک مرکزی مجوز ارائه یکهزار میلیون تومان از منابع بازپرداخت اقساط مسکن مهر را به عنوان اعطای تسهیلات به توسعه‌گران صادر کرده است که بدون شک اقدامی بسیار ارزشمند در این حوزه به شمار رفته و می تواند مشوق خوبی برای انبوه‌سازان در ورود به پروژه‌های بازآفرینی محسوب شود.

ایزدی در این‌باره اضافه کرد: نهاد توسعه‌گر، نهادی تخصصی است که در صورت به ورود به امر ساخت و ساز از بروز هرج و مرج در شهرها جلوگیری کرده و نظام ساخت و ساز در کشور را به سمت امری کارشناسی و اخصصی خرکت می دهد.

وی با تأکید براینکه توسعه‌گران باید پیش از شروع به کار در حوزه‌های بهسازی و نوسازی صلاحیت لازم در اجرای پروژه را از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران دریافت کنند گفت: تا کنون ۶۲ نهاد توسعه‌گر موفق به دریافت این صلاحیت شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: به تصور من انبوه‌سازان در طول سال‌های گذشته در مسیر مناسبی حرکت نکرده  و اقدامات قابل قبولی را در حوزه ساخت و ساز پیش نبرده‌اند، بدون شک اگر ما بتوانیم از معماری و تسهیلاتی مناسب و درست در این مسیر استفاده کنیم به نتیجه خوبی دست خواهیم یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص ایجاد نهاد دیگری تحت عنوان تسهیل‌گران نیز بیان کرد: این نهاد یا دفاتر خدمات نوسازی که در محلات مستقر شده‌اند مردم را در نوسازی بافت ناکارامد بسیج کرده تا با همکاری یکدیگر به بهسازی محل زندگی خود بپردازند.

این مقام مسئول در پایان عدم برخورداری از مدیریت زمین را یکی از مشکلات اصلی کشور اعلام کرد و گفت: دولت یازدهم در حوزه عمران و بهسازی به رفع این مشکل پرداخت و سندی را برای آن تهیه کرد، در حقیقت دولت برای نخستین بار نقش خود را از پیمانکاری بزرگ به حامی و کمک‌کننده بخش خصوصی تغییر داد.

نظر شما