شناسهٔ خبر: 42875 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

چشم‌انداز افزایش سهم راه‌آهن از کل حمل بار به ۱۹۵ میلیون تن در پایان برنامه ششم/ باید صرفه جویی سوخت و امنیت پایدار برای نسل آینده فراهم شود

محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد:در پایان برنامه ششم راه‌آهن باید به ۳۰ درصد از كل حمل‌ بار برسد یعنی باید حمل ۴۰ میلیون تن بار به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمدزاده در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۵، اظهار داشت: مقام معظم رهبری توجه ویژ‌ه‌ای به حمل‌ونقل ریلی دارند و ایشان در بازدید از كارخانه مپنا در سال ۹۳ به مدیرعامل وقت شركت راه‌آهن فرمودند كه؛ كامیون ها را از جاده ها جمع كنید، این همه زحمت كشیده شد تا بنادر به راه‌آهن متصل شوند آنوقت تمام بار بنادر را كامیون ها حمل می كنند. این موضوع را یادداشت كرده بودم كه به آقای دكتر آخوندی بگویم، بروید و كاری كنید كه بارها با راه‌آهن حمل شود " 

وی افزود: حمل‌ونقل ریلی از نظر رهبری یك اولویت است و معظم له در سیاست‌های كلی برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل به این موضوع در دو بند ۲۴ و ۲۵ تاكید كردند كه در بند ۲۴ اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند ۲۵ اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراكز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تكمیل كریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به كشورهای همسایه مورد تأكید قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظر رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در حوزه ریلی و حمایت مجلس در تبیین برنامه ششم بیان داشت: در این برنامه چند بند بسیار ارزشمند در توسعه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته‌شده است. با عنایت به اینكه حمل‌ونقل ریلی به ازای هر تن كیلومتر بار در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای حداقل یك‌هفتم سوخت مصرف می‌كند؛ در هر تن كیلومتر بار حداقل ۳۵ سی سی صرفه جویی سوخت و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر كیلومتر ۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت حاصل می‌شود.

محمدزاده با اشاره به مصوبه مجلس بیان داشت: طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه، راه‌آهن باید به ۳۰ درصد از كل حمل‌ بار برسد یعنی باید حمل ۴۰ میلیون تن بار به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد. همچنین در حمل مسافر نیز باید از ۲۰ میلیون نفر به ۱۰۰ میلیون مسافر ارتقا یابیم.

وی با اشاره به حمایت های مجمع عمومی از راه‌آهن گفت: از سال ۹۳ با حمایت های مجمع عمومی و سیاست گذاری های راه‌آهن عملكرد راه‌آهن افزایش یافه است.

وی افزود: راه‌آهن هر اقدامی را كه در جهت اقتصاد مقاومتی‌، امنیت و پایداری بیشتر باشد انجام می دهد.

مدیر عامل راه‌آهن گفت: اگر ما به اقتصاد ایران می اندیشیم باید كاری كنیم كه برای فرزندان و نسل آینده مساله صرفه جویی سوخت و مساله امنیت پایدار اقتصادی را فراهم كنیم.

محمدزاده بابیان اینكه صرفه جویی های سوخت ارتباط مستقیمی با مساله حفظ محیط زیست دارد، گفت: ایران عضو كنوانسیونی است كه در آن متعهد شده برای كاهش آلاینده ها اقدامات اساسی انجام دهد.

وی افزود: برای امنیت شهروندان ایرانی در جاده ها باید بار را از جاده ها به سمت ریل هدایت و امنیت اجتماعی را ارتقا دهیم.
محمدزاده بابیان اینكه پیش‌بینی راه‌آهن تا ۸ سال آینده رسیدن به سهم ترانزیت ۱۰۰ میلیون تن است، افزود: با توجه به پتانسیل موجود در منطقه اگر بخواهیم به این سهم و رقم برسیم بایستی در موضوع ریل جدی تر عمل كنیم.

وی یادآور شد، ریاست جمهوری در ۴ سال دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم بر توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یكی از اولویت‌های اصلی دولت تاكید داشته اند و وزارت راه و شهرسازی با جدیت كامل، طرحهای اقتصادی و صنعتی توسعه صنعت ریلی را پیگیری و اجرا كرده است.

مدیر عامل راه‌آهن اضافه كرد: حمایت های دولت و مجلس و تدابیر سازمان برنامه و بودجه در جهت حمایت از راه‌آهن بی نظیر بوده و منجر به بسته های ارزشمندی از قانون های مربوط به حمل‌ونقل ریلی شده است.

وی بابیان اینكه شركت راه‌آهن در برنامه ششم توسعه موظف شده نسبت به راه اندازی شركت قطارهای حومه ای اقداماتی را انجام دهد، گفت: اگر بدانیم تنها در شهر تهران روزانه نزدیك به یك میلیون و ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مسافر حومه ای از یك طرف حركت می كنند و در طول روز تردد مسافر حومه ای از تهران به بیش از ۲ میلیون نفر می‌رسد، متاسفانه سهم ریل در جابجایی مسافران حومه ای ۲ درصد است و این عدد برای شهری مثل تهران باید به حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد و این موضوع نقش و جایگاه قطارهای حومه ای را بیش از پیش نشان میدهد.

وی ادامه داد: برای آنكه رغبت بیشتر و حضور سرمایه گذار بخش خصوصی رامهیا كنیم؛ مجموعه ای از بسته ها برای سرمایه گذاران مصوب شده است.

اتفاقی بی نظیر درتاریخ راه‌آهن 

معاون وزیر راه و شهرسازی به برخی از این بسته ها اشاره كرد و گفت: سرمایه گذاری در راه‌آهن مشمول سرمایه گذاری در مناطق كمتر توسعه یافته است و مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری با نرخ صفر حساب می‌شود. همچنین توسعه بخش مسافری راه‌آهن مشمول قانون توسعه گردشگری و ایرانگردی شد.

محمدزاده تصریح كرد: مساله تامین دیزل از نكات مهم دیگر است كه در ماده ۵۸ دولت تضمین تسهیلات برای تامین ناوگان را برای موضوعات قطار شهری و قطارهای حومه ای در نظر گرفته است.

و همچنین در ماده ۱۲ بند (ق) برای راه‌آهن ۷.۵ میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته‌شده كه محدودیت هایی وجود دارد كه این موضوع نیز بایستی عملیاتی شود.

مدیر عامل راه‌آهن همچنین خاطرنشان كرد: خوشبختانه كارها با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت پیشروی خوبی داشته و قرارداد فی مابین امضا شده و امیدواریم كه بتوانیم به فوریت از آن استفاده كنیم.

مدیر عامل شركت راه‌آهن افزود: در ماده ۷۰ قاتون بودجه؛ ۱۰ درصد از فروش گازوئیل برای تثبیت نرخ حق دسترسی در نظر گرفته‌شده كه خوشبختانه تبدیل به موافقت نامه شده و امید داریم از این حمل بتوانیم به یك دریافتی برسیم.

وی اظهار امیدواری كرد: با حمایت مجمع عمومی برای بحث های جاری راه‌آهن و طرح عمرانی آن اقدامات مهمی را انجام خواهیم داد.

وی در پایان گفت: در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، حمل بار از ۳۵ میلیون تن به ۴۰.۲ میلیون تن رسید اتفاقی كه در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن بی نظیر بود.

راه‌آهن موجبات رشد و توسعه اقتصادی كشور را رقم زد 

محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن بابیان اینكه خوشبختانه شركت راه‌آهن این افتخار را دارد كه همچون سال گذشته اولین شركت برگزارکننده مجمع عمومی سالیانه شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی باشد، گفت: راه‌آهن یكی از بزرگ‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ازلحاظ پهنه جغرافیایی، حوزه عملیاتی و گردش مالی است.

وی افزود: این افتخار را مرهون رهنمودهای اعضای مجمع، تلاش‌ها و خدمات سازمان حسابرسی می‌دانیم.

نظامی تصریح كرد: شركت راه‌آهن خوشبختانه در طول دوران حیات خود موجبات رشد و توسعه اقتصادی كشور را رقم‌زده و در روزهای گرم و سرد كشور همواره پشتیبان آن بوده است.

محمدرضا نصرت نظامی تعداد كل كاركنان شبكه ریلی را حدود ۳۰ هزار نفر ذكر كرد و افزود: از این تعداد ۹ هزار نفر در شركت راه‌آهن مشغول خدمت هستند، ۸ هزار نفر در حوزه تعمیر و نگهداری خطوط در شرکت‌های بالاست و تراورس و ۱۳ هزار نفر نیز مسئولیت كنترل ترافیك و عملیات در سطح شبكه ریلی را عهده‌دار هستند.

وی افزود: میزان حمل بار راه‌آهن در سال ۹۳، ۳۵ میلیون تن در سال ۹۴، ۳۶ میلیون تن و در سال ۹۵ بیش از ۴۰ میلیون تن بوده است درحالی‌که منابع جدیدی به شركت راه‌آهن تزریق نشده و دلیل جهش چشمگیر رشد بار طی سال گذشته، استفاده حداكثری از امكانات موجود و مدیریت بازار بوده است.

نصرت نظامی خاطرنشان كرد: در سال ۹۵ بیش از ۵/۹۸ درصد از بودجه مصوب شركت در حمل بار محقق شده است و با توجه به رشد ۸ درصدی حمل بار از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریورماه، رشد ۱۰ درصدی كه در بودجه برای راه‌آهن در نظر گرفته‌شده محقق خواهد شد.

وی بابیان اینكه سهم راه‌آهن در جابجایی بار از كل بازار حمل‌ونقل، ۸/۱۱ درصد است تصریح كرد: قیاس بین حمل‌ونقل جاده‌ای و ریل، قیاس مع‌الفارق است زیرا راه‌آهن در ۱۱ استان كشور حضور ندارد و حتی در استان‌هایی كه راه‌آهن دارد، گستردگی ریل به گستردگی جاده نیست.

۷۵۶ ریال منافع اجتماعی راه‌آهن به ازا هر تن كیلومتر 

وی به منافع اجتماعی حاصل از حمل‌ونقل ریلی از قبیل مسائل رسیت محیطی، كاهش تلفات جاده‌ای و مصرف سوخت اشاره كرد و گفت: طبق محاسبات سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت، به ازای هر تن كیلومتر باری كه توسط راه‌آهن جابجا می‌شود نسبت به جاده؛ ۷۵۶ ریال منافع اجتماعی برای كشور حاصل می‌شود.

نصرت نظامی؛ عدم اتصال بسیاری از مراكز بار به شبكه ریلی، تنگناهای ظرفیتی شبكه ریلی، كمبود ناوگان، عدم توجه به استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی در توسعه صنعتی كشور، سیاست‌های منجر به توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، عدم سیاست‌گذاری صحیح در توزیع بار و عدم استفاده از شیوه حمل‌ونقل تركیبی را از عوامل تأثیرگذار بر عدم جذب بار توسط راه‌آهن برشمرد و گفت: توجه به حمل‌ونقل ترانزیت یكی از موضوعات مهم و موردتوجه شركت راه‌آهن است زیرا درآمد ناشی از آن باکیفیت‌ترین درآمد راه‌آهن است.

نصرت نظامی افزود: سهم حمل‌ونقل ترانزیت ریلی از كل بازار حمل‌ونقل ترانزیت جاده‌ای و زمینی، ۸/۱۲ درصد است كه این مقدار نسبت به مهروموم‌های قبل رشد داشته است و در سال گذشته، راه‌آهن بیش از ۵/۱ میلیارد تن كیلومتر حمل‌ونقل ترانزیت انجام داده است.

وی به اهم اقدامات حوزه فنی و زیربنایی راه‌آهن در سال ۹۵ اشاره كرد و گفت: بازسازی و بهسازی ۳۶۷ كیلومتر از خطوط شبكه ریلی، مقاوم‌سازی ۳۴ هزار مترمربع سطح عرشه پل به‌منظور افزایش بارمحوری، ATC و تراك بندی محورهای پرتردد، برنامه‌ریزی برای تبدیل ایستگاه‌های راه‌آهن به یك مجموعه چندوجهی، تهیه طرح جهت توسعه انسانی، اقتصادی و اجتماعی فضای سایت‌های ایستگاهی كشور با رویكرد توسعه حمل‌ونقل همگانی گرا و تعامل با سیاست‌گذاران شهری و برنامه‌ریزی برای توسعه و بازآفرینی فضای شهری پیرامون ایستگاه با استفاده از توسعه سایت‌های ایستگاهی به‌عنوان محرك توسعه ازجمله این اقدامات بوده است.

نصرت نظامی گفت: اقدامات راه‌آهن طی سال ۹۵ در حوزه مسافری؛ نوسازی ناوگان مسافری و كاهش میانگین سن واگن با خروج ۳۵۰ دستگاه واگن با عمر بالای ۴۵ سال، كاهش زمان توقف قطارهای مسافری به‌منظور افزایش بهره‌وری و ظرفیت، توسعه گردشگری ریلی و برگزاری ۲۰ تور گردشگری خارجی و ۳۰ تور گردشگری داخلی در شبكه ریلی به‌منظور بازدید از اماكن فرهنگی و تاریخی كشور بوده است.

وی افزود: ارتقای سطح كیفی خدمات به مسافرین قطارها، كاهش مدت‌زمان سیر قطارهای تهران-مشهد از ۱۲ ساعت به كمتر ۱۰ ساعت، پرداخت خسارت ناشی از تأخیر قطارهای مسافری به‌عنوان عاملی بازدارنده در وقوع کاستی‌ها و جبران بخشی از خسارات وارده به مسافرین بوده است

وی با اشاره به اینكه شركت راه‌آهن دارای ۱۰ هزار و ۴۷۵ كیلومتر خطوط ریلی است، عنوان كرد: اگر خطوط مانوری و خطوط فرعی را هم به آن اضافه كنیم مجموع راه‌آهن به ۱۳ هزار و ۸۰۲ كیلومتر می‌رسد كه مرزهای شمالی و جنوبی و شرقی و غربی را به هم وصل كرده است.

وی اضافه كرد: تعداد لكوموتیوهایی كه شركت راه‌آهن در اختیار دارد و ما به‌عنوان لكوموتیو گرم از آن یاد می‌کنیم بالغ‌بر ۵۵۰ دستگاه است كه شامل مجموعه لکوموتیوهای راه‌آهن و بخش خصوصی می‌شود.

نظامی گفت: متوسط سن لكوموتیوهای در حال سرویس ۳۱ سال است و علاوه بر این ۲۲ هزار دستگاه واگن باری هم داریم كه حدود هزار دستگاه واگن در مالكیت راه‌آهن است و بقیه واگن‌ها در مالكیت شرکت‌های بخش خصوصی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع اظهار داشت: متوسط سن واگن‌های در سرویس راه‌آهن حدود ۲۴ سال است و همچنین ۱۳۲۹ دستگاه واگن مسافری داریم و در سال گذشته به‌منظور افزایش ایمنی نزدیك به ۳۵۰ دستگاه از واگن‌های مسافری كه دارای سن بالای ۴۵ سال بودند را از رده خارج كردیم و هم‌اکنون متوسط سن واگن‌های مسافری ما حدود ۲۷ سال است.

وی خاطرنشان كرد: برای اداره راه‌آهن دارای ۱۹ منطقه عملیاتی است و در كنار آن ۳۷ شركت خصوصی حمل‌ونقل باری در حال فعالیت هستند، همچنین ۱۳ شركت مسافری داریم كه از این ۱۳ شركت حدود ۱۱ شركت فعال هستند‌.

نصرت نظامی گفت: ۲۳ مهر امسال مصادف با نودمین سالگرد احداث راه‌آهن سراسری ایران است و راه‌آهن در طول دوران حیات خود موجبات رشد و توسعه اقتصادی كشور را رقم‌زده و در روزهای سخت و جنگ نیز پشتیان كشور بوده است.

برگزاری اولین مجموعه زیرمجموعه‌های وزارت راه توسط راه‌آهن 

در ادامه غلامرضا سلامی نماینده سازمان حسابرسی گفت: شركت راه‌آهن اولین شركتی است كه صورت‌های مالی خود را در زمان مقرر ارائه داده و مجمع آن برگزار می‌شود.

وی افزود: راه‌آهن در احساس مسئولیت و انجام امور مالی گوی سبقت را از سایر شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ربوده است و امیدوارم كه جایگاه حمل‌ونقل ریلی در كشور ارتقا بیشتری یابد.

وی تصریح كرد: اكنون گروه مدیریتی شركت راه‌آهن متخصص است و درصدد پیشرفت است و دولت نیز لزوم توسعه راه‌آهن را می‌داند كه در این راستا ایجاد شهرهای ریل پایه و توسعه خطوط حومه‌ای اقدامات خوبی است كه توسط وزارت راه و شركت راه‌آهن در حال انجام است.

وی گفت: امیدواریم به نقطه‌ای برسیم كه راه‌آهن هم سودآور و هم موفق شود در خدمت‌رسانی به مردم به جایگاه واقعی خود برسد و همچنین طی برنامه‌ای ۱۰ ساله جایگاه صنعت ریلی در كشور و منطقه ارتقا یابد.

وی خاطرنشان كرد: برنامه‌های زیادی در دست اجرا است و نوید آینده بسیار خوبی برای راه‌آهن می‌دهد زیرا ایران كشور پهناوری است و جزء ۱۵ كشور پهناور دنیا است كه نقش ارزنده‌ای در مسیر ترانزیتی بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا دارد

گفتنی است؛ مجمع عمومی سالانه شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور اعضای مجمع نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه‌وبودجه كشور برگزار شد.

یادآور می‌شود؛ پس از ارائه گزارش عملكرد مدیرعامل، هیئت‌مدیره و معاونین شركت و طرح و پاسخ به سؤالات نمایندگان اعضای مجمع عمومی حاضر در جلسه در خصوص عملكرد وظایف شركت، گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص رسیدگی به ‌صورت‌های مالی سال ۱۳۹۵، توسط نماینده سازمان حسابرسی قرائت و مجمع ضمن تقدیر و تشكر از کلیه‌ی كاركنان و مدیران شركت راه‌آهن نسبت به تصویب صورت‌های مالی سال مزبور اقدام و تكالیفی را نیز در جهت بهبود و توسعه‌ی فعالیت‌های راه‌آهن در سال ۱۳۹۶ وضع كرد.

نظر شما