شناسهٔ خبر: 42953 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

قائم مقام وزیر راه خبر داد:

ساخت یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور/ دولت دوازدهم مصمم به تکمیل واحدهای مهر است

مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ساخت یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور به اتمام رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد اصغری مهرآبادی در حاشیه بهره‌برداری از ۲۰۰۰ مسکن مهر کردستان در خصوص واحدهای مسکن مهر تحویل شده در کشور اظهار کرد: از یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد مسکن مهر موجود، یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شده که ۶۰۰ هزار واحد در دولت دهم و ۹۶۰ هزار واحد نیز در دولت یازدهم بوده است.

به گزارش ایرنا، به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی در بحث ساخت و اتمام واحدهای مسکن مهر پیشروتر از تحویل آن بود البته تامین نشدن خدمات زیربنایی از جمله امتیازات آب، برق و گاز و خدمات روبنایی از جمله مدرسه مهمترین علت آمار پایین تحویل واحدهای تکمیل شده به متقاضیان است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هم اکنون ساخت بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور به اتمام رسیده که تحویل آن نیازمند همکاری بیشتر وزارتخانه‌های مختلف از جمله نیرو، نفت و آموزش و پرورش برای تامین خدمات روبنایی است.

اصغری مهرآبادی افزود: علاوه بر تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی، فروش ۱۱۰ هزار واحد به متقاضیان جدید نیز از دیگر چالش‌های وزارت راه و شهرسازی است که در این ارتباط به دنبال ارائه مشوق‌های لازم برای جذب متقاضی هستیم.

به گفته وی، دولت تاکنون دو مصوبه با مشوق‌های مختلف از جمله حذف شرط پنج سال اقامت متقاضی، فروش به دانشگاه‌ها و پادگان و حذف شرط فرم (ج) را اعمال کرده اما نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.

قائم مقام وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت دوازدهم در راستای ادامه سیاست دولت یازدهم مصمم به تکمیل واحدهای مهر است، یادآور شد: تلاش می‌شود به زودی پرونده مسکن مهر به غیر از استان‌های دارای شهر جدید، واحدهای دارای پرونده در دادگاه‌ها و فاقد متقاضی، بسته شود.

به گفته اصغری مهرآبادی، کل اعتبارات در نظر گرفته شده دولتی به واحدهای مسکن مهر کشور ۵۵۰ هزار میلیارد ریال بود که از ابتدای اجرا تاکنون برای بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال قرارداد بسته شده است.

وی گفت: ۴۸۰ هزار میلیارد ریال از میزان قراردادهای منعقد شده برای پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن و ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیز توسط سایر بانک ها به متقاضیان پرداخت شده است.

اصغری مهرآبادی کل آورده متقاضیان برای احداث مسکن مهر را حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: به صورت کلی جمع اعتبارات هزینه شده برای مسکن مهر از سوی دولت (تامین خدمات زیر و روبنایی)، تسهیلات پرداختی و آورده متقاضیان بیش از یک بیلیارد و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال (۱۱۰ هزار میلیارد تومان) است.

۹۰ درصد واحدهای مسکن مهر استان کردستان تحویل متقاضیان شده است

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم مسکن مهر استان کردستان ۳۸ هزار و ۶۰۰ واحد بود که هم اکنون تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده در این استان به ۳۵ هزار واحد رسیده است.

اصغری مهرآبادی گفت: تلاش می‌شود ساخت واحدهای باقی مانده نیز تا سه ماهه اول سال ۹۷ به اتمام رسیده و به متقاضیان تحویل داده شود.

وی همچنین با بیان اینکه مشکلات حقوقی مسکن مهر خبرنگاران در این استان نیز هم‌اکنون مرتفع شده است، افزود: این واحدها به علت تاخیر در تکمیل، همزمان با واحدهای باقی مانده استان تحویل داده می‌شود.

امروز همزمان با سفر مهرآبادی به کردستان کلید ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر کردستان در سه شهرستان سنندج، کامیاران و قروه با ۱۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده به متقاضیان تحویل داده شد.

بر اساس سرشماری سال ۹۵، استان کردستان با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر، دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستای دارای سکنه است.

کردستان از استان های مرزی کشور است که ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق دارد، در امتداد این مرز، سه بازارچه و یک مرز رسمی ایجاد شده است.

نظر شما