شناسهٔ خبر: 43136 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روند ارتقاء جایگاه صنعت هوانوردی ایران؛

تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای خروج صنعت هوانوردی از ورشکستگی/ افزایش توان مالی خطوط هوایی فعال و جذب متقاضیان توانمند جدید

هواپیما هما وزارت راه و شهرسازی همزمان با اجرای طرح نوسازی ناوگان هوایی که منجر به ارتقای جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه شد با دو اقدام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و تدوین مدل کسب وکار فرودگاه­ها سعی کرد تا صنعتی که در آستانه ورشکستگی کامل قرار داشت را یک بار دیگرسرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی با بهترین نرخ‌ها را برای مردم فراهم‌کند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:با لغو تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد. در مجموع شرکت هواپیمايی جمهوری اسلامی ایران (هما)، قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما را با شرکت اروپایی ایرباس و ۸۰ فروند را با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ امضا کرده و قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره نیز با شرکت ATR (یکی از شرکتهای زیرمجموعه ایرباس) به زودی نهایی می شود.

جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از۵۰ هزار صندلی جدید ارتقاء می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از ۲۰ هزار نفر در داخل فراهم می­کند.

اداره کنترل دارایی­های خارجی وزارت خزانه­داری آمریکا  (OFAC)مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت­های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ داد. با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت­های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و درنتیجه قرارداد حدود ۱۰ میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما به امضا شد.

بر اساس این قرارداد ایران ایر ۴۶ فروند هواپیما ۳۲۱ از ایرباس می­خرد که در مجموع بیش از هشت هزار و ۳۰۰ صندلی را به ظرفیت هما اضافه می­کند. همچنین شركت ایران ایر ۳۸ فروند ایرباس از نوع ۳۳۰ تحویل می­گیرد که ۲۵۳ صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی­های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از ۱۱ هزار و۴۰۰  صندلی ظرفیت ایجاد می­کند. همچنين شركت ایران ایر ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس۳۵۰ را برای پروازهای دوربُرد خود متشکل از: پنج هزار و ۶۰۰ صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.

صنعت هوایی کشور در سال­های گذشته به واسطة تحریم­های ناعادلانه­اي كه عليه ايران اعمال شده بود، بازسازی و يا نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سال­های گذشته در شرایط بسیار سخت بدلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها، با استفاده از توانمندیهایشان توانستند ناوگان هوایی کشور را سرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی را برای مردم فراهم کنند.

در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوعات دیگری چون: آموزش خلبانان، تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی ای. تی. ام(ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.

خرید این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر ۸۵ درصد منابع مالی آن را از فایناس -خارجی و ۱۵ درصد آن را از منابع داخلی خود تأمین خواهد کرد. با صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا به شرکت­های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و پس از ۴۱ سال قرارداد خرید ۸۰ فروند بویینگ به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار امضا شد.

بر پایه این قرارداد ایران ایر از این شرکت ۸۰ فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که ۵۰ فروند آن مدل ۷۳۷ با ۱۳۰ صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت صندلی­های صنعت هوایی ایران با تحویل این هواپیماها به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ صندلی می رسد. همچنین ۱۵ فروند بویینگ ۷۷۷ ای. ار- ۳۰۰ با۳۵۰ صندلی و ۱۵ فروند هواپیمای پهن پیکر ۷۷۷ با بیش از ۳۹۰ صندلی خریداری شده است تا مجموع صندلی­های این هواپیماها در ایران ایر بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ صندلی افزایش یابد.

همزمان با نوسازی ناوگان هوایی وزارت راه و شهرسازی اقدام به مقررات زدايي، بازنگري در مقررات و آزاد سازي قیمت ها نمود و در همین راستا در بخش حمل و نقل هوایی طرح کفایت سرمایه مالی ایرلاین ها را مطرح ساخت.

شورای عالی هواپیمایی به منظور یكنواخت سازی، ساماندهی و افزایش توان مالی خطوط هوایی فعال و جذب متقاضیان توانمند جدید، طرح كفایت سرمایه مالی را در ۲۶دی ماه سال ۹۵ تصویب كرد. براساس این مصوبه حداقل میزان سرمایه مورد نیاز شركت‌های هواپیمایی طبق ارزش ویژه كه مجموع مبالغ سرمایه و اندوخته شركت است در راستای تامین و افزایش توان مالی با توجه به نوع فعالیت تعیین شده است.

شركت هایی كه مبادرت به اخذ پروانه برقراری پرواز های برنامه ای داخلی خواهند كرد، ۱۷۵ میلیارد تومان، پرواز های بین المللی ۲۰۰ میلیارد تومان، همچنین شركت‌هایی كه مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری (دربستی) می‌كنند داخلی ۱۴۰ میلیارد تومان و بین المللی ۱۷۵ میلیارد تومان تعیین شده است. پروانه بهره برداری شركت‌های بار هوایی ۵۰ میلیارد تومان و خدمات ایر تاكسی ۳۰ میلیارد تومان تعیین شده است. پروانه بهره برداری كامل، شامل برقراری پروازهای برنامه‌ای، چارتر و بار ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

با تصویب و ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه و همزمان با اجرایی شدن بند ۱۶۴ این قانون بالادستی، وزارت راه و شهرسازی موظف شد تا اقداماتی را برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی انجام دهد. تاکنون به دلیل آنچه «فراهم نبودن ساز و کارهای لازم برای آزادسازی نرخ بلیت در ایرلاین‌های کشور» خوانده می‌شد، کار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به تاخیر افتاد. اما زمان قطعی اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۹۵ تعیین شد و رسما ایرلاین‌های کشور با ساز و کار جدید اقدام به فروش بلیت هواپیما کردند.

با مصوبه شورای عالی هواپیمایی، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، عملیاتی شد و قیمت بلیت هواپیما مانند پروازهای خارجی، «کف» مشخصی نخواهد داشت و در عوض، تا سقف خاصی قابل تعیین است. به عبارت دیگر، با آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما، به جای اینکه بلیت، یک نرخ ثابت داشته باشد، قیمت آن با توجه به میزان «تقاضا» در مقاطع مختلف تعیین می‌شود. تا پیش از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری از سوی شورای عالی هواپیمایی تعیین و با تایید رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شد

تدوین مدل کسب و کار فرودگاه‌ها

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تغيير انگاره اقتصاد حمل ونقل (تأمين مالي و تجاري سازي) نیز یکی دیگر از سیاست های راهبردی وزارت راه بود که همزمان با اجرای طرح نوسازی و آزادسازی قمیت ها اجرا شد.

در رویکرد بازرگانی در حمل و نقل (Commercialization)تبدیل فرودگاهها به واحدهای مجزای کسب و کار(SBU) هدفگذاری شد و به منظور آماده سازی زیرساخت‌های ساختاری و حقوقی برای تبدیل فرودگاه‌ها به واحدهای مجزای کسب و کار اقدامات زیر در شرکت فرودگاه ها و ناوبری کشور انجام گرفته شده است

بررسی و بازنگری تعرفه­ های خدمات و فعالیت‌های فرودگاهی(۲۵ مورد تعرفه) درجهت اجرایی نمودن آن­ها

برون سپاری بهره­ برداری از اماکن تجاری فرودگاه­ها از طریق برگزاری فراخوان­های عمومی

دریافت گواهینامه فرودگاهی فرودگاه­های یزد، لارستان، کرمان و زاهدان

ایجاد مرکز عملیات اضطراری و نظارت کیفی(مرکز بحران)

تهيه و تصويب طرح جامع فرودگاه­های اردبیل، ارومیه، بیرجند، رشت، زاهدان، سمنان، همدان، یزد، بوشهر، جیـرفت، خرم­آباد، زنجــان، سهند، سنندج، لارستان و شهرکرد به منظور ارتقاي ایمنی و استانداردسازی فرودگاه­ها

بررسی ساختار شرکت­های اقماری زیر نظر شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران.

نظر شما