به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع نمایندگان مجلس، دریانوردان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به دوره جدید در سازمان بنادر چند نکته مهم و کلیدی را مطرح میکنم و امیدوارم مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: موضوع اول قدرت رقابتپذیری بنادر ایران با جهان است. ما در ایران آبراهه نداریم آنچه داریم دریا است و بنابراین موضوع دریا در محیط جهانی صورت میگیرد و بنابراین باید قدرت رقابتپذیری ایران را در سطح منطقه و جهان بالا ببریم.
وی ادامه داد: از هیئت عامل جدید میخواهم به یاد داشته باشند در هر اقدامی خود را با رقبای جهانی مقایسه کنند و اقتصاد بنادر ایران را با اقتصاد بنادر جهان به رقابت بنشانند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این بحث، ملی و محلی نیست بلکه بینالمللی است و در چنین محیطی لازم است که شایستگیها را به اثبات رساند.
وی موضوع دیگر را ارتباط سازمان بنادر با شهربندرها دانست و گفت: تقریبا تمام کسانی که درباره دریا صحبت میکنند سوالشان این است که آیا ایران از ظرفیتهای خود در دریا استفاده میکند یا خیر؟ ظرفیتهای ما فقط حمل و نقل بار نیست بلکه ظرفیتهای مسافری، توریستی، گردشگری و ورزشی را هم شامل میشود. این درحالی است که نحوه شکلگیری سازمان بنادر دراین بوده که این سازمان همواره به سمت تمرکز در حوزه تخلیه و بارگیری کالا و بار رفته است و فرهنگ سازمانی سازمان بنادر نسبت به توسعه امر دریا خود را کمتر متعهد دانسته است.
سازمان بنادر ظرفیت دریایی ایران را مورد بهرهبرداری جدی قرار دهد
آخوندی ادامه داد: به هیئت عامل جدید تاکید دارم که ظرفیت دریایی ایران را مورد بهرهبرداری جدی قرار دهد و تحقیق کند که چگونه رابطه شهربندر با سازمان را ایجاد کند. این مهم به عنوان مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: وقتی وارد بنادر شمالی میشویم در نگاه اول متوجه این موضوع میشویم که ما نیاز به بازنگری در ماموریتها داریم. چراکه ظرفیت ما بیشتر از میزان حمل و نقل دریایی است و نهایتا باید به این نقطه برسیم که چگونه از مازاد ظرفیت برای فعالیتهای جانبی استفاده کنیم. همین موضوع را در جنوب نیز داریم وقتی وارد دریای عمان میشویم این دریا یک محل بکر با هزاران ظرفیت است اما نهایتا نتوانستهایم از ظرفیت این دریا و مجموعه سواحل آن در عرصه زندگی مردم استفاده کنیم و دریا را محدود به تجارت بار و کالا کردهایم.
آخوندی همچنین گفت: اکنون سهم دریا در نظام آموزشی و کتب درسی کمتر از هشت دهم درصد است به همین دلیل از سازمان بنادر و هیئت عامل جدید توقع دارم که با برنامهریزی در پی استفاده از ظرفیتهای دریا و ایجاد رابطه سازمان با محیط اجتماعی و شهربندرها باشند.
وزیر راه و شهرسازی بندر شهید رجایی را مورد مثال قرار داد و گفت: از روزی که برای توسعه بندر رجایی در دهه ۵۰ برنامهریزی شده است کاملا مشخص است که موضوع عمرانی بوده و ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن مورد توجه قرار گرفته است. همزمان با توسعه بندر شهید رجایی سایر بنادر جنوب از بین رفته، اکنون بندر لنگه، پیاپ و میناب افول کرده است و مشخص است که هنگام تصمیمگیری برای توسعه بندر شهید رجایی به شبکه بندری توجه نشده است.
آخوندی به ضرورت رشد کیفی شهرهای بندری اشاره کرد و گفت: اکنون جمعیت بندرعباس به ۵۵ هزار نفر رسیده اما ۴۰ درصد این جمعیت حاشیه نشین هستند بنابراین مهم است که اگر کانون توسعهای ایجاد میکنیم فقط از منظر کالا و تجارت نباشد و به کیفیت زندگی ساکنان آن نیز توجه کنیم.
آخوندی همچنین حمل ونقل ترکیبی و موقعیت ترانزیتی را به عنوان سومین برنامه کاری هیئت عامل جدید سازمان بنادر مورد اشاره قرار داد و گفت: برای عملیاتی کردن این مهم باید یک شبکه ریلی گسترده در بنادر کشور داشته باشیم.
باید شبکه ریل مثل شبکه جاده در بنادر نفوذ پیدا کند
وی با طرح این سوال که اکنون چقدر ریل و سازمان درونی بنادر نفوذ کرده گفت: این نکته بسیار مهم است که باید شبکه ریل مثل شبکه جاده در بنادر نفوذ پیدا کند و ریل به تمام سکوهای پهلوگیری برسد و امکان تخلیه و بارگیری از ریل به کشتی و کشتی به ریل به صورت مستقیم وجود داشته باشد دراین صورت توانستهایم مفهوم ترانزیت را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: خواسته من از هیئت عامل این است که در اولین فرصت معاونت ریلی را در درون سازمان بنادر تشکیل دهد و ما بتوانیم مرکز کنترل ریلی سازمان بنادر را در داد و ستد و همکاری با مرکز ریلی راهآهن داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی دراین خصوص توضیح داد: یک مرکز کنترل کاملا پیشرفته ریلی در درون سازمان بنادر باید تشکیل شود که سیاست آن رسیدن قطار در داخل بنادر باشد. بر این اساس سهم ریل از بنادر که اکنون ۱۴ درصد است باید به ۴۵ درصد افزایش یافته و قطار به بنادر کشور برسد.
وی همچنین به آموزش نیروی انسانی در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: نیاز داریم که با فوریت فارغالتحصیلان برجسته دریایی را به خارج کشور اعزام کنیم تا صاحب کارشناسان جهانی و آشنا به محیط بینالمللی باشیم.
وی درپایان از زحمات محمد سعیدنژاد مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی تشکر کرد و گفت: وی در جهت نوسازی تجهیزات، تامین و نگهداری تاسیسات و همچنین بهسازی بنادر تلاشهای زیادی داشته است و از زحمات وی و هیئت عامل پیشین تشکر میکنم و آرزو دارم که هیئت عامل جدید امکان بهرهوری اقتصادی از ظرفیتهای دریا را به وجود آورد.
نظر شما