شناسهٔ خبر: 43296 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

توسعه پایدار

پوستر کتاب توسعه‌پایدار با رویکرد نهادینه‌کردن توسعه‌ پایدار در فناوری‌های نوین صنعت‌ ساختمان به همت معاونت مسکن‌ و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تجدیدچاپ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب توسعه پایدار که در چهارمین همایش ملی فنآوری‌های نوین صنعت‌ساختمان در ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه در خراسان‌رضوی و  در شهر مقدس مشهد در تعدادی محدود چاپ و در اختیار شرکت‌کنندگان در همایش قرار گرفت، توسط انتشارات سخن گستر تجدیدچاپ شد.

سیاستگذاری کتاب توسعه پایدار را حامدمظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی برعهده داشته و شامل مجموعه مصاحبه‌ها و دیدگاه‌هایی در رابطه با توسعه پایدار است.

در بخشی از کتاب و در سرآغاز آن بخشی از سخنان دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دانشگاه فنی برلین تحت‌عنوان «در توسعه پایدار، باید شهرسازی از کالبدمحوری به شهروندمحوری؛ و در پی آن شهرسازی دولت‌محور به شهرسازی شهروندمحور تغییر کند» چنین آمده است:

امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان اصول طراحی شهرها با در نظرگرفتن مفهوم توسعه یکپارچه پایدار مدنظر قرار گرفته و از عمده ترین وظایف وزارت راه و شهرسازی ایران نیز دستیابی به مفهوم یکپارچه توسعه شهری است. اما متاسفانه اکنون شاهد مصرف زیاد انرژی و ناپایداری در ساختمان‌های کشور هستیم که مهمترین دلیل آن، عدم رعایت الزامات اجرای ساختمان از نظر مصرف انرژی، وجود مصالح ساختمانی غیراستاندارد و غیر مرتبط با شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران است. لذا الزامی است برای رفع این معضلات در طراحی ساختمان‌ها و شهرهایمان به اهداف و مفاهیم توسعه پایدار توجه شود.

همچنین در بخش دیگری از کتاب دکتر حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان در گفتگویی مشروح تحت‌عنوان واقعی‌شدن قیمت حامل‌های انرژی برای مصرف‌کننده، مهمترین عامل جلوگیری از هدرفت انرژی در ساختمان‌ها را تشریح کرده و گفته است: تا زمانیکه قیمت سوخت در کشور پایین‌تر از قیمت واقعی آن در جهان است جامعه هیچ دلیلی برای تغییر رویه از خود نشان نمی‌دهد، لیکن با واقعی‌شدن قیمت حامل‌های انرژی شهروند ما پیش خودش حساب می‌کند که باید برای تجهیز ساختمان خود به وسایل کم‌مصرف که باعث جلوگیری از اتلاف انرژی و متحمل‌شدن هزینه شود اقدام کند.

گفتنی است در این کتاب، گفتگوهایی تشریحی با گیتی اعتماد، حبیب‌الله بیطرف، سیدمحمد مجابی، فرج‌الله رجبی، محمدسعید ایزدی، مجتبی صدریا، سیدمجید مفیدی، مظفر صرافی، احمدرضا طاهری‌اصل، محمد درویش، شاهین حیدری، کریم حسین‌زاده‌دلیر، آناهیتا زنده‌دلان، حسین حاتمی‌نژاد، منا عرفانیان‌سلیم، حیدر جهانبخش، حمید عرفانیان‌جم، سیدمحمد بهشتی و حامد مانی‌فر درباره توسعه پایدار انجام شده است.

گفتنی است، مصاحبه و اجرای این کتاب را دنیا عباسی کسبی کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری انجام داده و دبیری علمی مجموعه فوق را حمید عرفانیان‌جم برعهده داشته است.

نظر شما