شناسهٔ خبر: 43413 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیركل حقوقی سازمان ملی زمین و مسكن:

تشریح سیاست‌های بازآفرینی استان/ شناسایی ۱۷ محله برای احیا و بازآفرینی در استان قزوین/ اجرای طرح‌های بازآفرینی در سایر شهرهای استان

بافت فرسوده مدیرکل راه و شهرسازی بازآفرینی، بهسازی و باززنده سازی بافت های تاریخی و ناکارآمد شهری را از مهمترین اولویت های راه و شهرسازی دانسته و عنوان کرد: در اجرای درست طرح های بازآفرینی با کمترین مداخله و هزینه می توانیم شاهد بیشترین اثرگزاری و همچنین بهبود قابل توجه کیفیت زندگی در همه سطوح شهر و استان باشیم.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق‌لطفی  بازآفرینی و باز زنده‌سازی محلات و بافت‌های تاریخی و ناکارآمد شهری را از مناسب‌ترین راهکارها برای بهبود کیفیت زندگی در مناطق فرسوده می‌داند. وی از طرح بازآفرینی شهری در ۲ محله هادی‌آباد لالو آباد قزوین طی سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای میان این اداره و شهرداری منعقد شده که اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای آن‌ها سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است.

به گفته حق لطفی، احداث پارک محله در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۸۵۰ مترمربع در هادی‌آباد با اعتبار ۲ میلیارد ریال، طرح دیگر شامل بهسازی معابر محله‌ای لالو آباد با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار شامل خاکبرداری، تصحیح، زیرسازی و جدول‌کشی معابر و خیابان‌ها است.

محله محور شدن اقدامات در طرح‌های بازآفرینی

به منظور اطلاع بیشتر از طرح‌های بازآفرینی شهری و اقدامات اداره کل راه و شهرسازی و سهم این اداره در نوسازی بافت‌های فرسوده به سراغ مهندس رافع ناصری‌فر، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان رفتیم.

ناصری‌فر، با اشاره به ویژگی‌های بافت فرسوده اظهار می‌کند: بافت فرسوده در سال‌‌های گذشته شامل سه شاخص ریزدانگی، نفوذ‌ناپذیری و ناپایداری ساختگی‌ها محدوده بندی می‌شد و دولت بر این اساس محلات فرسوده را شناسایی و اقدامات و برنامه‌ریزی جهت حذف آن‌ها صورت می‌گرفت.

وی می‌افزاید: کار کردن و اقدام در این حوزه و با این خصوصیات مشکلات دیگری داشت که موضوعات اجتماعی، و فرهنگی و عدم تعلق ساکنان به محلات و تداخل در بافت‌های تاریخی نیز ایجاد می‌کرد.

به گفته ناصری‌فر، دولت در سال ۹۳ تصمیمی ویژه در خصوص بافت فرسوده گرفت که سند ملی راهبردی احیا و نوسازی و بهسازی بافت‌‌های فرسوده شهری را مصوب و ابلاغ کرد که در این سند محلات تعریف شدند.

وی در خصوص این سند می‌گوید: در این سند ابلاغی بازآفرینی شهری در همه ابعاد کالبدی اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته می‌شود و اجرای این سند نیز با ظرافت و دیدگاهی خاص انجام می‌شود.

شناسایی ۱۷ محله برای احیا و بازآفرینی در استان قزوین

رئس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین تاکید می‌کند: در گذشته دولت مکلف بود که سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده را در سطح شهرها احیا کند و به طور کلی مساحت مدنظر بود اما در حال حاضر محله محور شده و طبق برنامه ششم توسعه سالانه ۲۷۰ محله در سطح کشور احیا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طبق این برنامه سهمیه محلات و  استان نیز مشخص شده، می‌گوید: برای استان قزوین ۱۷  محله برای امسال شناسایی و تعیین شده که می‌بایست مورد بازآفرینی و احیا قرار گیرند.

وی تاکید می‌کند: در شهرهای آبیک، الوند و اقبالیه هر کدام سه محله برای بازآفرینی و احیا شناسایی شده‌اند و در شهر قزوین نیز محلات هادی‌آباد، باغ‌نشاط، چوبیندر، امام‌زاده حسین(ع)، دیمج، سردار، پنبه‌ ریسه و راه آهن در نظر گرفته شده است.

احداث بوستان‌های محله‌ای و سرای محله در هادی آباد

ناصری‌فر در ادامه به جزئیات اقدامات در نظر گرفته شده در این محلات هدف که در برنامه بازآفرینی سال جاری قرار گرفته اشاره می‌کند و می‌افزاید: در محله هادی‌آباد با همکاری دستگاه‌های اجرایی زمین‌هایی از سوی شهرداری در اختیار ما قرار گرفت تا در آن، پارک‌های محله‌ای احداث شود.

وی ادامه می‌دهد: ایجاد فرهنگسرا یا سرای محله و خانه فرهنگ با هماهنگی شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی از قبیل بسیج سازندگی با هدف ارتقای موضوعات فرهنگی در محله هادی‌آباد در دستور کار قرار دارد. به گفته این مسئول، این گونه اقدامات در محلات باعث توانمند شدن و ارتقای شاخص‌های شهری خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه در دو محله دیمج و باغ نشاط نیز ساخت سرای محله در دستور کار قرار دارد؛ می‌گوید: با طرح بازآفرینی شهری سعی داریم احساس تعلق شهروندان به محله را افزایش داده و ساکنین را در محله ماندگار کنیم.

اجرای پروژه در بافت تاریخی فرسوده با احتیاط انجام می‌شود

ناصری‌فر با بیان اینکه در شهر قزوین بافت فرسوده در دل بافت تاریخی قرار دارد؛ می‌افزاید: در شهر قزوین به دلیل تاریخی بودن شرایط خاصی داریم و به دلایل اینکه کار در محدوده بافت تاریخی ضوابط خاصی دارد؛ قدری اجرای پروژه‌ها به کندی پیش می‌رود؛ چرا که احتیاج به ظرافت و احتیاط دارد.

وی تصریح می‌کند: به عنوان نمونه در محله دیمج قزوین ۱۱ اثر تاریخی وجود دارد و بایستی احداث پروژه‌ها به دقت انجام شود.

به گفته‌ی این مسئول، مشارکت مردم در بافت فرسوده برای اجرای پروژه‌ها بسیار خوب ارزیابی شده و با ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در محلات بافت فرسوده این مشارکت افزایش خواهد داشت.

ناصری‌فر، با اشاره به اینکه در محله دیمج و حمام حاج میرحسن دفتر تسهیل‌گری وجود دارد؛ می‌گوید: این دفتر باعث شده که با کلاس‌های آموزشی و ارتباط بیشتر با افراد محله مشارکت مردم در محله بالاتر رفته و مردم در موضوعات مرتبط با مسائل فرهنگی و اجرای پروژه‌ها و نوسازی بافت مشارکت کنند که این خود منجر به توانمندشدن محلات می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بنا داریم در محله هادی‌آباد نیز یک دفتر تسهیل‌گری در سال جاری راه‌اندازی کنیم.

راه‌اندازی ۲ نهاد توسعه محله در سال جاری

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان از راه‌اندازی ۲ نهاد توسعه محله خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای سال جاری مجوز راه‌اندازی ۲ نهاد توسعه محله که کارها را در سطح بالاتری بین مردم و در راستای رصد و پی‌نویس سند محلات و توسعه محلات انجام می‌دهد؛ اخذ شده است.

به گفته‌ی وی در ۲ محله دیمج و باغ نشاط این ۲ نهاد توسعه محله شروع به کار خواهند کرد.

ناصری‌فر در بخش دیگری از سخنانش به پروژه موزه تاریخ تمدن جهان اسلام که در محله تاریخی دیمج و سردار اجرا می‌شود؛ اشاره می‌کند و می‌گوید: این پروژه چند ماموریت مهم دارد که یکی از آنها افزایش شاخص‌های فرهنگی است که خوشبختانه از سوی سازمان ملل این موضوع پیگیری می‌شود.

به گفته‌ وی این موزه از نوع زنده است و شهر موزه است که کارهای زنده در آن انجام می‌شود که به عنوان نمونه می‌توانیم به صورت زنده، خوشنویسی و تعزیه‌خوانی داشته باشیم.

وی تصریح می‌کند: زمین‌ها تملک شده و طراحی این پروژه نیز در دست اقدام است و به زودی طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده اجرایی می‌شود.

ایستگاه راه‌آهن ساماندهی می‌شود

وی در خصوص محله راه‌آهن و بازآفرینی این محله می‌گوید: این محله که از محلات قدیمی شهر قزوین است؛ قرار است به زودی کار بازآفرینی‌اش و همچنین ساماندهی ایستگاه راه‌آهن انجام شود.

به گفته‌ی ناصری‌فر، در این خصوص راه‌آهن جمهوری اسلامی قرار است و متعهد شده که ایستگاه را بازآفرینی کند و اجرای طرح TOD که توسعه شهر بر مبنای حمل و نقل همگانی است؛ در شهر قزوین انجام شود.

به گفته‌ی این مسئول، اگر این طرح اجرا شود قزوین اولین استان کشور خواهد بود که طرح TOD در آن شروع می‌شود و نسبت به سایر شهرها و حتی تهران به لحاظ زیرساختی پیشروتر است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون به محله راه‌آهن بی‌توجهی شده است؛ می‌افزاید: امیدواریم، طرح‌های بازآفرینی بتوانیم این محله را که می‌تواند به نقطه گردشگری هم تبدیل شود؛ احیا کرده و هویت دیگری به این محله بدهیم.

احیای محلات در شهرستان‌ها هم پیگیری می‌شود

وی در ادامه گریزی به ساماندهی محله امامزاده حسین نیز می‌زند و می‌گوید: طرح ساماندهی این محله به دلیل کمبود اعتبار و عدم همکاری ساکنین و مالکین با کندی انجام می‌شود و در این طرح اگر مردم همکاری نکنند با زور و اجبار نمی‌شود طرح را اجرایی کرد.

ناصری‌فر، همچنین به کار بازآفرینی و احیای محلات در سطح شهرستان‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: نگاه این اداره تنها به شهر قزوین نیست؛ بلکه در سطح شهرستان‌ها نیز اقداماتی داریم.

وی ادامه می‌دهد: در شهر الوند سه نقطه برای بازآفرینی محله معرفی شده که احداث محله گل‌ها احداث بازار ایرانی و اسلامی و احداث ۲۰۲ واحد مسکونی و مرمت خانه تاریخی اربابی از جمله پروژه‌هایی است که در این شهر اجرایی می‌شود.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: پارک ولایت در شهر اقبالیه و پروژه‌هایی در تاکستان و آبیک برای بازآفرینی و احیای محلات تعریف شده که در دستور کار قرار دارد.

اعتبارات و تسهیلات نوسازی در سال جاری ابلاغ نشده است

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی پیرامون اعطای تسهیلات به نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده می‌گوید: در سال ۹۵ هر مالکی اگر قصد نوسازی واحد مسکونی را داشت به ازای هر واحد در شهر قزوین ۴۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کرد که در سال قبل ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شدند.

ناصری‌فر خاطرنشان می‌کند: در سال جاری تاکنون دستور جدیدی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات و یا میزان نرخ سود بانکی ابلاغ نشده است.

البته طرح بازآفرینی محلات در کنار ایجاد احساس تعلق شهروندان به محله و اقدامات فرهنگی در راستای توانمندسازی محلات و نوسازی بافت فرسوده همه با هم انجام می‌شود؛ اما در این خصوص همکاری و توان مالی ساکنین نیز مهم است. وجود بافت فرسوده در شهرها مانند یک بمب ساعتی است که در حوادث و بلایای طبیعی خود را نشان می‌دهد. بنابراین ضرورت دارد که در این راستا اقدامات سریع‌تری را از مسئولان مرتبط ببینیم.

نظر شما