شناسهٔ خبر: 43488 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ایمنی سازمان راهداری مطرح کرد:

تشریح جزئیات جدیدی از علت حادثه تصادف در جاده جاجرود/ ترمز اتوبوس ۲۰۰ متر قبل از سقوط به دره بریده بود

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با اشاره به حادثه سقوط اتوبوس به دره جاده جاجرود گفت: علت اصلی حادثه بریده شدن ترمز اتوبوس ۲۰۰ متر قبل از سقوط به دره بوده و با وجود تلاش راننده، پس از برخورد به نیوجرسی و حرکت روی آن، به دره سقوط می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی درباره آخرین بررسی‌های مربوط به حادثه سقوط اتوبوس در دره محور جاجرود بیان کرد: این اتوبوس از کرج به سمت ساری حرکت کرده بود، در ساعت ۱۲ شب از مبدأ صورت وضعیت می‌گیرد و به سمت تهران حرکت می‌کند تا به مقصد ساری مسافران را جابه‌جا کند، پس از‌ خروج از ترمینال شرق حدود ۲۰ دقیقه بعد نزدیک به جاجرود در یکی از پیچ‌های جاده‌ای، دچار حادثه می‌شود که ۱۱ نفر فوت می‌کنند و حدود ۲۷ نفر مصدوم می‌شوند.

هدایتی اظهار داشت: در این راستا تیم بررسی حادثه سازمان راهداری، بلافاصله بر سر صحنه حاضر شد و ابعاد وقوع حادثه و دلایل آن را بررسی کرد.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به خبرگزاری فارس گفت: سازمان راهداری از چند سال پیش در مورد برخط‌سازی صدور اسناد حمل شامل جابه‌جایی مسافر و حمل بار، تلاش کرده است.

هدایتی افزود: در بخش حمل بار برون‌شهری ناوگان باید بارنامه و در بخش مسافری صورت‌وضعیت داشته باشد که اینها به صورت آنلاین بررسی می‌شوند. درواقع این اسناد حمل به صورت برخط صادر می‌شود و شرکت حمل و نقلی که بخواهد به ماشینی سرویس بدهد باید اطلاعات سفر شامل نام راننده، مشخصات خودرو، مبدأ سفر، مقصد سفر، کارت هوشمند، کارت معاینه فنی، کارت سلامت و غیره را در این سامانه ثبت کند تا امکان رصد از طریق سازمان راهداری وجود داشته باشد.

وی افزود: با استفاده از GPS و اطلاعات کارت هوشمند خودرو و راننده، زیرساخت اطلاعات از شرکت‌های حمل‌ونقل به سازمان راهداری می‌آید و کنترل از طریق سیستم به صورت برخط انجام می‌شود،درواقع کارت هوشمند راننده و خودرو، کارت سلامت، گواهینامه، معاینه فنی و غیره بررسی می‌شود و پس از تأیید، کد رهگیری از سوی ‌سازمان راهداری به شرکت حمل و نقل ارائه و اجازه صدور صورت وضعیت مسافر یا بارنامه حمل کالا صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری اظهار داشت: در این تصادف نیز راننده از نظر کارت هوشمند، کارت سلامت و خودرو از نظر کارت هوشمند و معاینه فنی مشکلی نداشته و در واقع راننده و خودرو هر دو صلاحیت داشته‌اند.

هدایتی افزود: طبق آنچه که از تحقیقات فعلی ما به‌دست آمده‌، اتوبوس از کرج که حرکت کرده است مشکل فنی نداشته است ضمن آنکه در پایانه شرق نیز توقف می‌کند و مجدداً حرکت می‌کند، اما ۲۰۰ متر قبل از وقوع این تصادف، راننده متوجه می‌شود که وسیله نقلیه ترمز ندارد (ترمز بریده است) و چون جاده پیچ‌های زیادی دارد، راننده تلاش کرده است با دنده سنگین و ترمز دستی اتوبوس را هدایت کند تا اینکه به جایی مسطح‌تر برسد، اما در یکی از پیچ‌ها، خودرو‌ پراید‌ از مقابل تغییر جهت می‌دهد، بنابراین راننده اتوبوس را به منتهی‌الیه سمت راست جاده هدایت می‌کند که با نیوجرسی‌ها برخورد می‌کند، اتوبوس روی نیوجرسی سوار می‌شود و ۶ متر روی آن حرکت می‌کند و سپس به داخل دره‌ای پرت می‌شود که ۸۰ متر عمق دارد.

وی با اشاره به اینکه‌ اتوبوس این حادثه در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است، افزود: این خودرو از زمان حرکت مشکل فنی نداشته است، زیرا در طول مسیر ترمزهای زیادی گرفته و عمل کرده است، همچنین در جاده جاجرود و قبل از وقوع حادثه، پیچ‌های زیادی بوده است که ترمز راننده آنجا عمل کرده است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری توضیح داد: پلیس هم نقص فنی را احصا کرده است، در حال بررسی از افراد فنی و خودروسازان و قطعه‌سازان در این باره هستیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن علت وقوع این تصادف و کیفیت شکل‌گیری آن بیان می‌شود.

هدایتی در پاسخ به این سؤال که آیا کنترل این اتوبوس ولوو از سوی مدیران فنی شرکت‌‌ هم انجام شده است؟‌ توضیح داد: مدیرفنی شرکت حمل‌ونقل کنترل‌های چشمی انجام می‌دهد، مثلاً وسیله نقلیه را از منظر لاستیک، شیشه، چراغ جلو عقب، چراغ ترمز، کپسول آتش‌نشانی، چکش شیشه و غیره چک می‌کنند در حالی‌که سیستم ترمز در اتوبوس‌ها پیچیده است و به صورت چشمی قابل کنترل نیست.

‌مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری در ادامه گفت:‌ رفتن راننده و شرکت حمل‌ونقل به کمیسیون‌های ماده ۱۱ و ۱۲ منوط به بررسی‌های بیشتر است، به‌ هر حال اسناد حمل مشکل خاصی از نظر راننده و یا اتوبوس نداشته است.

هدایتی تأکید کرد: قطعاً اگر تخلفی از سوی راننده و یا شرکت حمل‌ونقل رخ داده باشد، بدون اغماض و به صورت جدی اعمال قانون می‌کنیم.

بنابراین گزارش این حادثه بامداد روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه و در زمان حرکت اتوبوس مسافربری از کرج به سمت ساری در جاده قدیم ‌جاجرود‌ در محور تهران- پردیس، ۲ کیلومتر مانده به پلیس راه ‌جاجرود‌ رخ داد.

نظر شما