شناسهٔ خبر: 43543 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

ثبت اختراع سیستم برداشت و ارزیابی راه با قابلیت پشتیبانی از روش‌های ترکیبی تصویری و ارتعاشی (RD-3VV)

ماشین راهداری با همکاری مشترک متخصصین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه تهران، سیستم برداشت و ارزیابی راه با قابلیت پشتیبانی از روش‌های ترکیبی تصویری و ...

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری مشترک متخصصین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه تهران، سیستم برداشت و ارزیابی راه با قابلیت پشتیبانی از روش‌های ترکیبی تصویری و ارتعاشی (RD-3VV) با هدف بهره‌برداری در حوزه مدیریت ارزیابی راه‌ها ساخته و ثبت اختراع شد. 

سیستم برداشت و ارزیابی راه با قابلیت پشتیبانی از روش‌های ترکیبی تصویری و ارتعاشی (RD-3VV)، به عنوان یک ابزار کاربردی چند منظوره جهت برداشت و ارزیابی وضعیت خرابی‌های سطحی روسازی به همراه وضعیت ظاهری زهکشی و شانه، علائم ایمنی و تجهیزات (تابلوها، انواع حفاظ ها، گاردریل و ...)  و همچنین به صورت محدود جهت ارزیابی سطحی وضعیت ابنیه فنی چون تونل و هر آنچه در حریم نزدیک به سواره رو و پیاده‌رو راه‌های برون شهری و درون شهری قرار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

همچنین در راستای سیستم مدیریت و ارزیابی راه و افزایش و ارتقا ایمنی، ابزار طراحی شده مجهز به سیستم آشکارسازی و ثبت محل خرابی‌های ارتفاعی چون (چاله، برآمدگی و فرورفتگی، تورفتگی، تورم، کناررفتگی، گذرگاه راه آهن، موج زدگی، وصله و کنده کاری) با در نظر گرفتن شدت خرابی بر روی آسفالت برای رانندگان و مسئولان ادارات راه نیز  می‌باشد. 

ابزار چند منظوره طراحی شده دارای قابلیت‌ها، مزیت ها و برجستگی‌های تکنیکی و فنی چون: دسترسی آسان، امکان حمل و نصب بر روی هر خودرو، سبک بودن، تغییر و تنظیم ابعاد و ارتفاع و زاویه دید نسبت به سطح برداشت و حریم راه و شعاع عملیاتی و دید قابل توجه برداشت، قابلیت پشتیبانی از روش‌های مختلف برداشت وضعیت راه (تصویری و ارتعاشی) و ایجاد بستر مناسب جهت اندازه‌گیری و بازرسی علائم و تجهیزات به صورت نیمه اتوماتیک و همچنین آشکارسازی خرابی‌های ارتفاعی به تفکیک شدت آنها، تعیین شاخص کیفیت سواری، صرفه جویی در انرژی الکتریکی مورد نیاز و در نهایت حداقل هزینه ساخت می‌باشد. ابزار طراحی و ساخته شده می‌تواند در صنعت حمل و نقل در اختیار متولیان مدیریت راه ها (ادارات راه و حمل و نقل، شهرداری ها) قرار گیرد. 

خاطرنشان می‌شود در تیم تخصصی ساخت و ثبت اختراع سیستم برداشت و ارزیابی راه با قابلیت پشتیبانی از روش‌های ترکیبی تصویری و ارتعاشی (RD-3VV)، آقایان مهندس رضا دزفولیان به نمایندگی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر منصور فخري به نمایندگی از گروه راه و ترابري دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دکتر بهادر مکی آبادي به نمایندگی از گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه تهران حضور داشتند.

نظر شما