شناسهٔ خبر: 43608 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مهرماه و سياست‌های ترافيكی پايتخت/ افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصد ترافیک در آغاز ماه مهر

ترافیک شهری تهران هنوز مهر و سال تحصيلي جديد آغاز نشده، خيابان‌هاي پايتخت با ترافيك‌هاي سنگيني روبه‌رو شده كه نويد روزهايي را مي‌دهد كه براي رفتن از يك نقطه به نقطه‌اي ديگر بايد ساعت‌ها در ترافيك كلافه‌كننده خيابان‌ها معطل بمانيد؛ قصه‌اي كه سال‌هاست مردم پايتخت‌نشين با آن دست به گريبان هستند و نه تنها هنوز گره كور آن باز نشده كه گويا قرار هم نيست كه به اين زودي‌ها حل شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ترافيكي كه به گفته مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهر تهران در نخستين روز سال گذشته به ١٨١ كيلومتر در معابر و بزرگراه‌هاي پايتخت رسيد. اما در سال جديد و با تغيير مديريت ١٢ ساله شهري، انتظار اين است كه براي اين معضل مهم شهري در دو هفته ابتدايي مهرماه، راهكاري موثر انديشيده شود. با اين وجود، ترافيك زودهنگام روزهاي قبل از آغاز سال تحصيلي در كنار سخنان مديران شهري و راهنمايي و رانندگي حكايت از آن دارد كه امسال هم نبايد چشم انتظار كاهشي محسوس در وضعيت ترافيك معابر تهران در نيمه نخست سال منتهي به مهرماه باشيم. ترافيكي كه هنوز نه مطالعات جامعي در مورد علل بروز آن از جوانب مختلف، انجام شده و نه راهكاري خاص براي حل آن.

تهران و آمارهاي ترافيكي

تهران با داشتن ۴ تا ٥/٤ ميليون خودرو عملا بيشترين خودروهاي كشور را با توجه به جمعيت ۱۲ ميليوني در خود جاي داده است كه با آغاز سال تحصيلي و افزايش آمد و شد شهري سفرهاي درون‌شهري از ۱۷ ميليون سفر در روز فراتر مي‌رود و كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه ميزان سفرهاي درون‌شهري پايتخت به حدود ۲۰ ميليون سفر بالغ شود.

در اين خصوص سردار اسكندر مومني، رييس پليس راهور ناجا با اعلام پيش‌بيني ۳۰ درصدي بار ترافيك مهرماه نسبت به شهريور مي‌گويد: عيد نوروز نقطه عطف ترافيك برون‌شهري و مهرماه نقطه عطف ترافيك درون‌شهري است.

وي در توضيح علل افزايش ترافيك در نيمه اول سال منتهي به مهرماه مي‌افزايد: در نيمه نخست سال به دليل طولاني بودن روز و توزيع سفرها و تعطيلي مراكز آموزشي و مسافرت تعداد زيادي از شهروندان بار ترافيك خود را نشان نمي‌دهد اما با بازگشايي مدارس و ورود دانش‌آموزان و دانشجويان افزايش بار ترافيكي در معابر خودنمايي مي‌كند.

با اين حال وي تاكيد مي‌كند كه بار ترافيك در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد و نسبت به شهريور ماه حدود ۳۰ درصد افزايش مي‌يابد. با اين حال هنوز پاسخ دقيقي براي علت اين افزايش ترافيك و راهكاري براي مهارآن اعلام نشده است. امسال نيز مانند هر سال با نزديك شدن به روزهاي ابتدايي مهرماه، شاهد اظهارنظرها و تحليل‌هاي مديران و كارشناسان حوزه‌هاي مختلف در مورد ترافيك تهران هستيم. عللي كه نه مبناي مطالعاتي دارد و نه تضميني است براي كاهش ترافيك‌هاي ديوانه‌كننده روزهاي آغازين سال جديد تحصيلي.

مقصري به نام خرابي خودروها

بعضي اوقات استدلال‌هاي جالبي از سوي مسوولان براي توجيه ترافيك مهرماهي مطرح مي‌شود! مثلا جعفر تشكري هاشمي، معاون سابق حمل‌ونقل و ترافيك شهر تهران چندي قبل با بيان اينكه دليل انسداد و تاخيرهاي ترافيكي در مهرماه بخشي به دليل خرابي خودروها و بخشي نقص فني وسايل حمل‌و‌نقل عمومي است به «دنياي اقتصاد» گفته بود: در اين ماه ساعت سفرهاي مردم فشرده‌تر مي‌شود، حوادث رانندگي هم بيشتر در همين ساعات پيش مي‌آيد. يكي از مشكلات اين است كه عمده سفرهاي درون‌شهري و حوادث ناشي از سفرها در يك ساعت محدود به وجود مي‌آيد. تشكري هاشمي با بيان اينكه حمل‌و‌نقل عمومي در ساعت اوج ترافيك تنها مي‌تواند يك بار به مسافران سرويس دهد، گفت: تمام سفرها از حدود ۶ و نيم صبح شروع و تا ساعت ۸ صبح تمام مي‌شود و اگر اين زمان طولاني‌تر شود يعني بين ساعات ۶ تا ۱۰ صبح توزيع شود، مي‌توان ۲ تا ۳ سيكل از حمل‌و‌نقل عمومي استفاده كرد.

مقايسه جالب تهران و لندن
اما سرهنگ سيد هادي هاشمي، فرمانده پيشين پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با رد اين نظريه با اشاره به اينكه سرانه تملك اتومبيل مردم در تهران حدود ۳ است، يعني به ازاي هر ۱۰ نفر سه ماشين، به مقايسه شهر تهران و لندن پرداخته و گفته: بررسي اين دو شهر كه داراي معابر نسبتا مشابهي با يكديگر هستند نشان مي‌دهد با وجود آنكه در تهران يك‌سوم شهر لندن خودرو در حال عبور و مرور است اما شهر لندن ترافيك روان‌تر و قابل قبول‌تري از پايتخت ما دارد.
به اعتقاد وي، اين مشكل از «مديريت نشدن تقاضاي سفر» و در نتيجه «نرخ بالاي استفاده از خودروي شخصي در طول روز توسط شهروندان» در شهر تهران نشات مي‌گيرد.
سرهنگ هاشمي مدعي است كه در شهر تهران به استثناي مساحت كوچه‌ها و پياده‌روها، ۳۴ ميليون مترمربع فضاي عبور و مرور ويژه سواره‌رو و حدود ۶ميليون مترمربع پاركينگ‌هاي عمومي وجود دارد.

اين كارشناس ترافيك با تاكيد بر اينكه معابر تهران براي ۵۶۰ هزار دستگاه وسيله نقليه با سرعت ۳۰ كيلومتر بر ساعت ظرفيت دارد، گفت: ۴ ميليون خودرو در تهران تردد مي‌كنند؛ اين يعني در بهترين حالت ۷/ ۳ برابر ماشين در تهران داريم.

اما اينكه از اين تعداد خودرو، در روزهاي نخستين سال تحصيلي چه تعداد به خيابان‌ها سرازير مي‌شوند كه ترافيك، اينچنين قفل مي‌شود، سوالي است كه هنوز هيچ مسوولي به آن پاسخ درستي نداده است.

فقط ٣٠درصد افزايش ترافيك !

اما هر سال، با آغاز سال تحصيلي، ترافيك پايتخت تا چه مقدار افزايش پيدا مي‌كند؟ سوالي كه پاسخ‌هاي متفاوتي به آن داده مي‌شود، حكايت از آن دارد كه هنوز مطالعه جامعي در اين خصوص صورت نگرفته و آنچه به عنوان آمار و ارقام اعلام مي‌شود، داده‌هايي هستند براساس مشاهدات ميداني ترافيك تهران. با اين وجود بيشترين افزايشي كه تاكنون به آن اشاره شده، افزايش ٣٠ درصدي ترافيك به خاطر آغاز مدارس و سال تحصيلي است.

سردار مهماندار، رييس پليس راهور تهران بزرگ يكي از افرادي است كه به افزايش ٣٠درصدي حجم ترافيك همزمان با آغاز مهر و شروع فعاليت آموزش و پرورش و آموزش عالي اعتقاد دارد. گرچه در مقابل معاون حمل و نقل ترافيك جديد تهران اين افزايش را چيزي حدود ٤٠ تا ٥٠ درصد مي‌داند. پورسيدآقايي با بيان اينكه در هفته اول مهرماه شاهد افزايش ۴۰ تا ۵۰ درصدي ترافيك نسبت به تابستان خواهيم بود، گفت: البته ميانگين افزايش ترافيك در ۶ ماه دوم سال نسبت به ۶ ماه اول سال ۳۰ درصد افزايش خواهد يافت و در هفته اول مهرماه شاهد افزايش ۴۰ تا ۵۰ درصدي ترافيك نسبت به تابستان خواهيم بود. وي سپس با خواهش و تمنا از شهروندان مي‌خواهد: «عاجزانه از خانواده‌ها و شهروندان خواهش مي‌كنم با توجه به اينكه هفته اول بازگشايي مدارس همزمان با هفته اول محرم است، از انجام سفرهاي غيرضرور خودداري كنند.»

امسال، سرويس‌هاي مدارس، مقصران اصلي

امسال تقريبا تمامي مسوولان و مديران نهادهاي مرتبط در سخنان خود در خصوص ترافيك روزهاي آغازين مهرماه، از سرويس‌هاي مدارس به عنوان يكي از اصلي‌ترين و مهم‌ترين عوامل افزايش ترافيك ياد كرده‌اند. آنها مدعي‌اند كه به دليل آنكه بسياري از والدين، به سرويس‌هاي مدارس اطمينان ندارند، ترجيح مي‌دهند فرزندان‌شان را با خودروهاي شخصي‌شان به مدرسه ببرند و بياورند، كه همين مساله باعث ايجاد ترافيك‌هاي سنگين در خيابان‌ها مي‌شود. رييس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به اينكه اگر قرار باشد همه والدين براي رساندن فرزندان دانش‌آموز خود به مدارس از خودروهاي شخصي استفاده كنند، بايد منتظر ترافيك بسيار سنگين و بسيارپرحجمي در سطح شهر تهران باشيم، افزود: وجود سرويس مدارس در كاهش حجم ترافيك كمك بسزايي دارد. البته والدين هم حق دارند كه در مورد ايمني و امنيت سرويس‌هاي مدارس نگران باشند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چه اقداماتي براي رفع نگراني والدين در مورد ايمني سرويس‌هاي مدارس انجام شده است نيز گفت: امسال داشتن برگه معاينه فني براي سرويس‌ها الزامي شده است ضمن آنكه استفاده از خودروهاي فرسوده به عنوان سرويس مدارس نيز ممنوع شده است.

وي همچنين در خصوص رانندگان سرويس‌هاي مدارس نيز گفت: در مورد رانندگان سرويس مدارس نيزمقرر شده تا به صورت مداوم آزمايشات سلامت بر روي آنها انجام ‌شود تا والدين خاطرجمع باشند كه فردي كه هدايت سرويس مدرسه فرزندان‌شان را بر عهده دارد از صحت و سلامت كامل برخوردار است و صلاحيت‌هاي لازم را دارد.

شهربانو اماني، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران نيز يكي ديگر از مديران شهري است كه معتقد است سرويس‌هاي مدارس و كنترل و نظم بخشي به آنها مي‌تواند نقش موثري در كاهش ترافيك مهرماه پايتخت داشته باشد. وي در اين خصوص به «اعتماد» گفت: در پايتخت بيش از سيزده هزار و سيصد باب مدرسه و قريب به دو و نيم ميليون دانش‌آموز تحصيل مي‌كنند كه از اين تعداد ٥٤٠٠ نفر از آنها محصلين مدارس استثنايي هستند. همين امر ايجاب مي‌كند تا با شروع سال تحصيلي تمهيدات و پيش‌بيني‌هاي ويژه‌اي براي سهولت آمد و شد آنها در نظر گرفته شود.

وي با ذكر اينكه هر ساله مسوولان ذي‌ربط، پيش از آيين گشايش مدارس، آمار و ارقام لازم را اعلام مي‌كنند، گفت: هر ساله افزايش ٣٠ درصدي ترافيك در دو هفته اول مهرماه نسبت به تابستان پيش بيني مي‌شود كه از اين مقدار، ١٦ درصد به سفرهاي آموزشي (مثل سرويس‌هاي مدارس و...) اختصاص دارد.

در واقع به اعتقاد اماني يكي از مهم‌ترين عوامل تشديد ترافيك تهران، حضور بي‌قاعده و بي‌حساب و كتاب سرويس‌هاي مدارس در خيابان‌هاست. وي در همين زمينه با ذكر اينكه برنامه‌ريزي براي ساماندهي سرويس‌هاي مدارس پيش از شروع سال تحصيلي مي‌تواند موجب افزايش ايمني دانش‌آموزان، و اطمينان والدين به اين خودروها براي تردد فرزندان‌شان و در نهايت كاهش بار ترافيكي و تامين آرامش خاطر خانواده‌ها باشد، گفت: بر اساس مصوبه سال ١٣٨٧ كميسيون اصل ١٣٨ قانون اساسي كه تاكنون نيز معتبر و ملاك عمل است، قرارداد سرويس حمل و نقل دانش‌آموزان توسط مديران مدارس منعقد مي‌شود. طبق بند ب ماده ٦ و ماده ٧ مصوبه مزبور، مرجع احراز صلاحيت و صدور مجوز براي رانندگان بر عهده شهرداري است و در تبصره ٢ ذيل ماده ٥، به كار‌گيري خودروهاي متفرقه، ممنوع و عواقب آن بر عهده استفاده‌كنندگان است و نيز مطابق تبصره ذيل ماده ١٢، پليس راهنمايي رانندگي موظف است تخلفات رانندگان سرويس‌هاي مدارس را به آموزش و پرورش و شهرداري گزارش كند. اما در عمل بررسي‌هاي ما حاكي از عدم اجراي دقيق آن طي سنوات گذشته است كه همين امر به مرور زمان باعث بي‌اعتمادي والدين به اين سرويس‌ها شده است.

به گفته وي، ترافيك تهران و اهميت آن به حدي بوده كه در طول عمر يك‌ماهه شوراي پنجم، كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر جلسه‌اي را با حضور رياست راهنمايي و رانندگي پايتخت و مديران سازمان اتوبوسراني و سازمان تاكسيراني و حمل و نقل و ايمني شهرداري تهران تشكيل داده تا به بررسي راهكارهاي كاهش و كنترل ترافيك در روزهاي نخستين مهرماه بپردازد. جلسه‌اي كه در آن دو مصوبه در مورد سرويس‌هاي مدارس به تصويب رسيد.

وي در تشريح اين مصوبات گفت: با توجه به اهميت موضوع ايمني سرويس مدارس و اينكه در مصوبات اخير شورا، در اين خصوص تنها چند بند و تبصره ديده مي‌شود، شهرداري تهران مكلف شد تا لايحه‌اي صرفا در خصوص سرويس مدارس با بيان جزييات به شوراي اسلامي شهر تهران ارايه كند يا كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران طرحي را در اين خصوص تهيه و به شورا ارايه كند.

اماني درخصوص دومين مصوبه اين جلسه نيز گفت: همچنين مقرر شد با هماهنگي شهرداري تهران، پليس راهنمايي و رانندگي و سازمان ملي استاندارد ايران دستورالعملي در خصوص ايمني خودروهاي اختصاصي سرويس مدارس تهيه شود. وي خاطرنشان كرد: با همه اين تمهيدات طبق گزارشات واصله فقط ١٠ درصد دانش‌آموزان از سيستم حمل و نقل (سرويس مدارس) استفاده مي‌كنند.

ولي گويا امسال موضوع سرويس‌هاي مدارس قرار نيست به اين زودي‌ها كنار گذاشته شود. چرا كه حتي مديران مرتبط در شهرداري نيز از نقش سرويس‌هاي مدارس به عنوان يكي از فاكتورهاي اصلي افزايش بي‌رويه ترافيك در روزهاي آغاز سال تحصيلي ياد مي‌كنند.

محسن پورسيدآقايي، معاون حمل و نقل شهرداري تهران با اشاره به توافق با آموزش و پرورش شهر تهران در مورد سرويس‌هاي مدارس گفت: ما معتقديم كه بسياري از گره‌هاي ترافيكي در هنگام پياده و سوار كردن دانش‌آموزان و به واسطه تجمع خودروهاي سرويس مدارس در معابر نزديك و منتهي به مدارس ايجاد مي‌شود، از اين رو با هماهنگي آموزش و پرورش مقرر شد طي بخشنامه‌اي به مدارس ابلاغ شود درصورت امكان در حياط مدارس را بازكنند تا خودروها در داخل محوطه مدرسه نسبت به سوار و پياده كردن دانش‌آموزان اقدام كنند.

وي افزود: البته پيش‌بيني مي‌شود افزايش ۳۰ درصدي ترافيك را همزمان با آغاز سال تحصيلي در پايتخت شاهد باشيم. از سوي ديگر همزماني آغاز سال تحصيلي با دهه اول محرم بر تشديد ترافيك عصرگاهي نيز مي‌افزايد.

انگار تمام مسوولان با يكديگر هم پيمان شده‌اند تا سرويس‌هاي مدارس را عامل اصلي ترافيك مهرماهي معرفي كنند. عيسي فرهادي، فرماندار تهران يكي از همين مسوولان است كه با اشاره به آيين‌نامه تصويب شده توسط دولت در خصوص سرويس مدارس، گفت: اين آيين‌نامه سال‌ها بود كه به صورت ناقص اجرا مي‌شد و امسال ساماندهي مناسبي در راستاي اين آيين‌نامه براي سرويس مدارس شهر تهران انجام شده است. وي افزود: يك ميليون و ١٠٠ هزار نفر دانش‌آموز در شهر تهران همزمان با آغاز سال تحصيلي مشغول به تحصيل مي‌شوند كه تنها ٢٠ درصد از اين دانش‌آموزان از سرويس مدارس استفاده مي‌كنند لذا براي جلوگيري از پراكندگي سرويس مدارس و ساماندهي آنها با همكاري شهرداري تهران و هدايت و كنترل پليس راهنمايي و رانندگي اميدواريم امسال رضايت‌مندي دانش‌آموزان و اولياي آنها را كه از سرويس مدارس استفاده مي‌كنند داشته باشيم.

وي تاكيد كرد: هر ماه رانندگان سرويس مدارس بايد آزمايش‌هاي سلامت را انجام دهند و برچسبي كه در اختيار آنها قرار مي‌گيرد نشان‌دهنده سلامت خودرو و راننده خواهد بود. همچنين در موضوع ورود به طرح زوج و فرد خودروهايي كه برچسب سرويس مدارس را دريافت مي‌كنند مي‌توانند در محدوده طرح زوج و فرد تردد كنند.

فرهادي با اشاره به كنترل سرويس مدارس توسط انجمن اوليا و مربيان و همچنين مديران مدارس، گفت: بي‌ترديد دانش‌آموزان و خانواده‌هايي كه از سرويس مدارس استفاده مي‌كنند مي‌توانند از مزاياي اين طرح استفاده كنند و مسووليت سرويس مدارس برعهده شهرداري تهران، راهنمايي و رانندگي، انجمن اوليا و مربيان، آموزش و پرورش و حلقه‌هايي است كه اين دستگاه‌ها را با يكديگر هماهنگ مي‌كنند. در اين راستا اوليا مي‌توانند با مراجعه به مديران مدارس از طرح سرويس مدارس استفاده كنند.

وي با اشاره به بهره‌گيري حدود ٢٤٠ هزار دانش‌آموز از طرح سرويس مدارس، تاكيد كرد: بايد مصوباتي كه در جلسات گذشته ساماندهي سرويس مدارس داشته‌ايم و توافقي كه ميان دستگاه‌هاي ذي‌ربط انجام شده است كه در آن وظايف هر يك به صورت مشخص تعيين و به امضا رسيده است كاملا رعايت شود. فرهادي با اشاره به چسب‌هايي كه روي خودروها قرار مي‌گيرند، گفت: اين برچسب مربوط به ميني‌بوس و ون است و برچسب زردرنگ نيز مربوط به ماشين‌هاي سبك‌تري مانند تاكسي است كه علامت‌هاي پايين برچسب علامت‌هايي است كه در سرويس سامانه شهرداري در بحث طرح ترافيك استفاده مي‌شود تا از جريمه خودروهايي كه طرح ترافيك ندارند، جلوگيري شود. اميدوار هستيم كه اولياي عزيز همكاري همه‌جانبه براي بهتر اجرا شدن سرويس مدرسه را در كلانشهر تهران داشته باشند و اميدواريم امسال الگويي را ارايه دهيم كه در سال آتي براي كلانشهرها. حتي غير كلانشهرها نيز جنبه اجرايي پيدا كند.

كاميون‌هاي مزاحم

از جمله مواردي كه امسال علاوه بر «سرويس» مدارس بر آن تاكيد شده است، نقش كاميون‌ها در ايجاد ترافيك در معابر پايتخت است كه در صورت حذف شدن مي‌تواند عامل مهمي در كاهش ترافيك محسوب شود. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز با اشاره به اينكه يكي از معضلات صبح‌هاي تهران كه موجب ترافيك مي‌شود تردد كاميون‌هاي توزيع مواد غذايي و خواربار بين مغازه‌هاي فروشنده اين اقلام در شهر تهران است، گفت: گاهي براي تامين اقلام موردنياز يك مغازه بيش از ٢٠ كاميونت مراجعه مي‌كنند لذا تصميم گرفتيم در محدوده زوج و فرد از ساعت ٥:٣٠ تا ١٠:٣٠ صبح تردد كاميون‌هاي توزيع مواد غذايي و خواربار به مدت دو هفته از آغاز مهرماه ممنوع ‌شود.

ساعتي كه شناور شد

امسال اما گزينه جديد ديگري هم براي كاهش ترافيك روزهاي ابتدايي مهرماه مطرح شده كه تاكنون مطرح نشده بود. طرحي به نام شناور شدن ساعت آغاز به كار نهادهاي دولتي در دو هفته ابتدايي مهر ماه. براين اساس شهرداري تهران طرحي را به دولت ارايه كرد كه در دو هفته اول مهرماه، بتوانند تا ساعت ٩ صبح فرصت داشته باشند تا در محل كارشان حاضر شوند. سيد آقايي در خصوص دليل اين اقدام گفت: در يكي، دو هفته ابتدايي سال تحصيلي والدين دانش‌آموزان، ترجيح مي‌دهند تا شخصا فرزندان‌شان را به مدارس ببرند. از سويي كارمندان مجبورند تا ساعت ٧:٣٠ يا ٨ سركارشان حاضر باشند كه همين مساله باعث مي‌شود خودروها در ساعت بين ٦ تا ٨ بيشترين حجم را در معابر داشته باشند و ترافيك‌هايي سنگين را رقم بزنند. وي افزود: با همين استدلال اگر ساعت آغاز به كار كارمندان با تاخيري يك‌ساعته همراه شود، آنها مي‌توانند در بازه طولاني‌تري فرزندان‌شان را به مدرسه برسانند و سر وقت هم در محل كارشان آماده شوند.

اين طرح بالاخره چند روز قبل از سوي دولت تاييد شد و ابلاغيه آن نيز از سوي معاون اول رييس‌جمهور به ادارات دولتي ابلاغ شد. طرحي كه در صورت موفقيت‌آميز بودن آن، مي‌تواند يكي از برون‌رفت‌هاي شهر تهران از معضل ديرينه ترافيك شهري باشد.

چاله‌چوله‌هاي ترافيك‌ساز

اين مساله چنان جدي است كه شوراي شهر چهارم در مصوبه‌اي با عنوان «استقبال از مهر» دستگاه‌هاي مرتبط را موظف كرد تا اقدامات لازم را براي مديريت و كاهش ترافيك داشته باشند. از جمله اقداماتي كه در اين مصوبه به آن اشاره شده جلوگيري از عمليات عمراني در سطح معابر و خيابان‌ها براي جلوگيري از تنگ شدن احتمالي خيابان‌ها و در نتيجه، ايجاد ترافيك‌هاي سنگين در آنهاست.

محمد عليخاني، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل و ترافيك شوراي پنجم شهر تهران نيز با اشاره به تاثير پروژه‌هاي عمراني در افزايش ترافيك در روزهاي آغازين مهرماه با ذكر اينكه پروژه‌هاي شهرداري و ساير دستگاه‌ها مي‌توانند باعث بند آمدن معابر شوند و ترافيك را تشديد ‌كنند، گفت: در جلساتي كه با اعضاي كميسيون حمل و نقل و ترافيك داشتيم، پيشنهاد كرديم كه چنانچه تا ابتداي مهرماه پروژه‌اي نيمه‌كاره بماند و به اتمام نرسد، متوقف شود، همچنان كه بارها شاهد بوديم كه شهرداري در برخي از ايام سال كندن معابر و پروژه‌هاي اجرايي در سطح معابر را متوقف كرده است.

وي با تاكيد بر اينكه ما هنوز آمار دقيقي از پروژه‌هاي در حال اجرا و نيمه‌تمام در دست نداريم، گفت: پيشنهاد ديگر ما ايجاد فاصله زماني بين ساعت آغاز كار مدارس و ادارات است كه حداقل يك ساعت تغيير و فاصله ايجاد كنيم تا خانواده‌ها بتوانند فرزندان خود را به مدرسه برسانند و سپس به محل كار خود بروند تا تراكم ترافيك تقسيم شده و كاهش يابد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز با تاييد اهميت توقف فعاليت‌هاي عمراني در هفته اول مهرماه گفت: توقف كارهاي عمراني در محدوده مدارس از ٢٠ شهريورماه و اقداماتي مشابه مي‌تواند براي كاهش ترافيك در اطراف مدارس موثر باشد.

از آمارهاي عجيب تا فرهنگ ترافيكي

تهران پر است از آمار و ارقام عجيب و غريب. حتي در حوزه ترافيك. آماري مانند آنكه ٧٥ درصد اتومبيل‌هاي ايران در تهران فعاليت مي‌كنند يا اين آمار كه بنا بر محاسبه برخي كارشناسان در نيمه دهه ١٩٩٠، تهراني‌ها سالي ٢/١ ميليارد ساعت را در راه‌بندان‌ها تلف مي‌كنند يا اين موضوع كه: به طور رسمي روزي ١٠١ تصادف داريم. اما آمار غيررسمي بايد بيش از پنج برابر باشد چون خيلي از تصادف‌ها گزارش نمي‌شود. با اين وجود همان ١٠١ تصادف هم در روز ده برابر ميانگين رقم جهاني آن در شهرهاي بزرگ است. شايد به همين علت است كه رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ معتقد است كه اگر فرهنگ ترافيك در بين مردم نهادينه و رعايت شود، معضلي به نام ترافيك مهرماهي، تا حد زيادي كاهش پيدا مي‌كند: اگر قوانين و ضوابط راهنمايي و رانندگي از سوي شهروندان رعايت شود، مطمئن باشيد كه معضل ترافيك مهرماهي تا حد زيادي حل خواهد شد. به نظرم بايد موجي براي آموزش مباحث ترافيكي براي شهروندان و فرهنگ‌سازي براي آنها ايجاد شود.

در كنار اين موارد گروهي از كارشناسان ترافيكي معتقدند كه تغيير ساعت‌هاي طرح‌هاي زوج و فرد يا طرح ترافيك هم مي‌تواند در كاهش ترافيك مهرماهي موثر باشد. با اينوجود سردار محمدرضا مهماندار، رييس پليس تهران درباره احتمال تغييرساعت‌هاي طرح‌هاي ترافيكي گفت: با توجه به اينكه اعمال چنين تغييراتي با مصوبه‌ شوراي ترافيك تهران مقدور است طرح ترافيك و زوج و فرد همچون نيمه نخست سال خواهد بود.

وي اضافه كرد: بنابراين طرح ترافيك و زوج و فرد همچون نيمه نخست سال از ساعت ٦:٣٠ صبح آغاز شده و طرح ترافيك در ساعت ١٧ و طرح زوج و فرد در ساعت ١٩ به پايان مي‌رسد.

با اين وجود، وي در عين حال با بيان اينكه در همين راستا ماموران پليس راهور در آماده‌باش هستند، گفت: برنامه‌ريزي‌هاي لازم در اين زمينه نيز انجام شده و ما از مدارس خواسته‌ايم تا تكليف سرويس‌ها را پيش از آغاز سال تحصيلي مشخص كنند تا دانش‌آموزان از همان روز نخست با سرويس به مدرسه بروند و ديگر نيازي به حضور والدين و خودروهاي شخصي در اطراف مدارس نباشد.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ درباره اينكه آيا ممكن است با توجه به تغيير ساعت رسمي كشور، ساعت اجراي طرح ترافيك و زوج و فرد نيز تغيير كند به ايسنا، گفت: اعمال چنين تغييراتي با مصوبه‌ شوراي ترافيك تهران مقدور است و تاكنون چنين تصميمي براي تغيير در ساعات آغاز يا پايان طرح ترافيك و زوج و فرد اتخاذ نشده است.

ساماندهي ترافيك با اطلاعات آماري

به گزارش دنیای اقتصاد در كنار تمام اين موارد نبود اطلاعات آماري دقيق از ميزان مسافران و سفرهاي روزانه درون‌شهري سبب شده است تا برنامه‌ريزي براي بخشي از بار ترافيك پايتخت به صورت كارآمد صورت نگيرد. به واقع نبود يكپارچگي دستگاه‌هاي متولي با وجود تشكيل جلسات كاري براي حل معضل ترافيك خود معضل و مشكلي است كه همچنان پابرجاست.

از سوي ديگر تكميل نبودن شبكه حمل و نقل عمومي در بخش پرتردد سبب مي‌شود تا شهروندان براي جابه‌جايي به خودروهاي شخصي متوسل شوند. شايد به همين دليل باشد كه طرحي با نام طرح جامع ترافيك پايتخت تدوين شده كه با وجود تلاش‌هاي صورت گرفته و اقدامات عمراني ترافيكي از حفر تونل گرفته تا ايجاد خطوط پرسرعت BRT و افزايش معابر جديد بزرگراهي همچنان به دليل افزايش بار ترافيكي كارايي لازم را نداشته است. بنابراين به نظر مي‌رسد لازم باشد تا ‌مسوولان دولتي و مديريت شهري براي حل ترافيك به يك وحدت رويه در تصميم‌گيري و عمل برسند تا شاهد ترافيك آرام در شهر پرجمعيت پايتخت باشيم.

نظر شما