شناسهٔ خبر: 43619 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تشریح حوزه‌های اولویت‌دار نوسازی برای بخش خصوصی فرانسه/ امسال ۹۱۹ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری انجام می‌شود/ تشریح پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی با قابلیت برخورداری از فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری

گزارش آخر هفته پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی راه آهن مراغه- ارومیه، راه‌آهن غرب کشور تا سه ماه‌ آینده آماده بهره‌برداری می‌شود، آغاز فعالیت قطار گردشگری تبریز-رازی در ۳۰ شهریور، ظرفیت قطار گردشگری تهران- سوادکوه در پایان هفته جاری دو برابر می‌شود و گردشگرانی از ۱۱ كشور جهان، اول مهرماه با قطار گردشگری به ايران می‌آيند سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته را می توانید در بخش زیر ملاحظه کنید:

 تشریح حوزه‌های اولویت‌دار نوسازی برای بخش خصوصی فرانسه

وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک خود با مدیران ۱۴ شرکت فرانسوی به تشریح پروژه‌های عمرانی اولویت دار ایران پرداخت و در عین حال خبر داد که در آستانه تفاهمی مشخص با دولت فرانسه بر سر تامین مالی پروژه‌ها هستیم و گفت: اعطای وام ۷۰ میلیون یورویی پاریس به تهران، شروع دورهٔ جدیدی از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران است.

آخوندی نوسازی ناوگان و ارتقای فناوری و سطح تکنولوژی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در ریل یک سرمایه‌گذاری سبز است و با کنفرانس پاریس هم راستا است فرانسه می‌تواند به کمک ایران بیاید؛ ما هدف بسیار بزرگی مبنی بر افزایش سهم حمل و نقل ریلی از بار به ۳۰ درصد و از مسافر به ۲۰ درصد داریم و به همین خاطر نیازمند حجم سرمایه گذاری زیادی در شبکه را آهن و  در بخش نوسازی واگن هستیم. ما بسیار علاقه مند هستیم با دولت فرانسه در خصوص چند پروژه مشخص به تفاهم برسیم و اعلام حمایت دولت فرانسه را از این پروژه‌ها داشته باشیم.

تشریح پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی با قابلیت برخورداری از فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر تکلیف ۳۰ میلیارد دلار از سقف ۵۵ میلیارد دلاری فاینانس بودجه امسال مشخص شده است که هر دستگاهی می تواند با ارائه پروژه قابل دفاع سهمی در این ارقام داشته باشد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از منابع ۵ میلیارد دلاری وام خارجی که دولت می تواند از دولت یا شرکت خارجی دریافت کند، تکلیف ۱.۲ میلیارد یورو آن مشخص شده که از محل فاینانس روسی به برقی‌سازی راه آهن گرمسار- اینچه برون می رسد. بخشی از این منابع ۵ میلیارد دلاری هم به پروژه‌های وزارت نیرو اختصاص پیدا می‌کند اما هنوز تکلیف مابقی این منابع تا سقف ۵ میلیارد دلار مشخص نیست.

امسال ۹۱۹ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری انجام می‌شود

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بازدید از مراحل ساخت ایستگاه راه‌آهن ارومیه گفت: امسال ۹۱۹ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری در نقاط مختلف ایران اسلامی اجرا می‌شود و در مقایسه با حجم عملیات ساخت و توسعه شبکه ریلی سال‌های گذشته، رکورد کم‌نظیر به شمار می‌رود.

خیراله خادمی یادآور شد: میانگین سالیانه اجرای عملیات ریل‌گذاری در سال‌های گذشته ۲۵۰ کیلومتر بود.

پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی راه آهن مراغه- ارومیه

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه‌آهن مراغه-ارومیه گفت:‌ هم اکنون پیشرفت فیزیکی کل طرح به ۸۲ درصد رسیده و کمتر از ۱۲ کیلومتر از عملیات ریل‌گذاری این خط باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه با اشاره به ۱۱ دستگاه گالری به طول هزار و ۷۵۲ متر در این مسیر خاطرنشان کرد: در مسیر راه‌آهن مراغه- ارومیه همچنین ۱۰۸ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۳۰۰ متر طراحی و اجرا شده است.

راه‌آهن غرب کشور تا سه ماه‌ آینده آماده بهره‌برداری می‌شود

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از انجام عملیات تکمیلی در راه‌‌آهن غرب کشور خبر داد و گفت: ایستگاه‌های فیروزان و کرمانشاه آماده بهره‌برداری هستند و تنها قسمت باقیمانده تکمیل خطوط ایستگاهی است که حدود سه ماه به طول می‌انجامد.

ذاکری افزود: قسمت‌های باقیمانده شامل تکمیل خطوط ایستگاهی؛ رلواژ کردن، زیرکوبی و آماده‌سازی برای سیر قطار با سرعت طراحی مسير است. 

آغاز فعالیت قطار گردشگری تبریز-رازی در ۳۰ شهریور

معاون مسافری شرکت راه‌آهن از آغاز فعالیت قطار گردشگری تبریز-رازی در روز ۳۰ شهریور خبر داد و گفت: حرکت این قطار در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت ۶ صبح از تبریز خواهد بود.

وي در رابطه با زمان بندي اين قطار خاطر نشان كرد: برنامه ريزي ساعات قطار به گونه اي است كه در روزهاي پنج شنبه و جمعه هر هفته، ساعت ۶ صبح از تبريز حركت و در ساعت ۱۷ از رازي باز مي گردد.

ظرفیت قطار گردشگری تهران- سوادکوه در پایان هفته جاری دو برابر می‌شود

علی كاظمی منش از افزایش قطار گردشگری مسیر تهران – سوادكوه از پایان هفته جاری خبر داد.

وی ضمن اعلام اینكه این قطار تا پیش از این در روزهای پنج شنبه هر هفته برقرار بود، خاطرنشان كرد: به علت استقبال مسافران و افزایش در خواست ها قرار است از روز جمعه، مورخ ۲۴ شهریور نیز قطاری در این مسیر برقرار شود كه با انجام این كار ظرفیت این مسیر به دوبرابر می رسد.

افزایش همکاری‌های ایران و فرانسه در زمینه طراحی ایستگاه‌های تشکیلاتی

معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن از افزایش همکاری شرکت راه‌آهن ایران و شرکت‌های فرانسوی خبر داد و گفت: در صورت تکمیل طراحی سه ایستگاه راه‌آهن تهران، قم و مشهد، سطح همکاری‌ها برای طراحی و تجهیز ۳۰ ایستگاه تشکیلاتی در کشور افزایش می‌یابد.

یزدانی در ادامه به قرارداد همکاری با شرکت تالس فرانسه اشاره کرد و گفت: با توجه به نصب محصولات این شرکت در سیستم‌های ریلی ایران در حال مذاکره با این شرکت برای امضا قرارداد تأمین تجهیزات، لوازم‌یدکی هستیم و امیدواریم این همکاری‌ها افزایش یابد.

گردشگرانی از ۱۱ كشور جهان، اول مهرماه با قطار گردشگری به ايران می‌آيند

مديركل برنامه ريزي و نظارت بر خدمات مسافري راه آهن خبر از ورود قطار گردشگري بين المللي با حضور ۵۹ توريست و از ۱۱ كشور جهان در روز اول مهرماه داد.

علی كاظمی منش، مدیر كل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری با اعلام این خبر گفت: این قطار روز ۲۴ شهریور(۱۵ سپتامبر) از تاشكند ازبكستان حركت كرده است و بعد از عبور از شهرهای سمرقند، بخارا و عشق آباد در روز اول مهرماه از مرز سرخس وارد ایران می شود.

 

نظر شما