شناسهٔ خبر: 43626 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی مطرح کرد؛

با دولت در حال رایزنی هستیم تا شرایط تسهیلات را سهل‌تر کنیم/ شرایط جدید شامل همه سپرده‌گذاران حساب صندوق مسکن یکم می‌شود/ برای پرداخت تسهیلات ۸ درصدی نیازی به یارانه دولت نداریم

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام حمایت از سرمایه‌گذارانی که خواستار حضور در مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن هستند گفت: خوشبختانه مردم از صندوق پس‌انداز مسکن یکم استقبال بسیار خوبی کرده‌اند و ما در دولت در حال رایزنی هستیم تا شرایط دریافت تسهیلات مسکن را سهل‌تر کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز ۳۰ شهریورماه در حاشیه مراسم آیین افتتاح مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن در گفتگو با خبرنگاران درباره دلایل افتتاح مرکز و مجموع اقداماتی که قرار است در آن رخ دهد نکاتی را ارایه کرد.

آخوندی گفت: مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن کار مشترکی است که بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن در جهت رشد و اعتلای فناوری‌های نوین در حوزه مسکن، ساختمان و همچنین حمل و نقل انجام می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این اقدام در جهت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است که تاکیدشان بر درون‌زا بودن اقتصاد و همچنین توسعه فناوری‌های نوین و توسعه اقتصاد دانش پایه است.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: کاری که مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن انجام می‌دهد این است که برای مسایل ملی که ما داریم چه در حوزه مسکن و شهرسازی مانند بازآفرینی شهری، بافت‌های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای و همچنین در حوزه فناوری‌های نوینی که در تمامی حوزه‌های حمل و نقلی اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، حمل و نقل ترکیبی، حمل و نقل ملی و حمل و نقل بین‌المللی مسائل را مطرح و تبدیل به ایده می‌کند و ایده‌ها را نیز به صورت محصول و راه حل ارایه می‌کند.

جوانان فرهیخته‌ ایران قدرت حل مسائل را دارند

سیاستگذار ارشد حوزه مسکن و راه کشور گفت: جوانان فرهیخته‌ای که در ایران هستند قدرت حل مسائل را دارند و برای اینکه برای مسائل مختلف راه‌حل‌های مختلفی ارایه شود این مرکز به وجود آمده است و از جوانان صاحب ایده و اندیشه حمایت می‌کند.

آخوندی ادامه داد: این مرکز در زیربنایی به مساحت یکهزار مترمربع با کلیه امکانات دسترسی به اطلاعات احداث شده است و امکانات فناورانه را در اختیار جوانانی که صاحب ایده هستند قرار می دهد.

وی تصریح کرد: جوانانی که راهکارهایی برای حل مسایل اساسی دارند در اینجا راهکارها را ارایه می دهند و مسائل تبدیل به ایده و ایده‌ها تبدیل به راه حل می‌شوند. نهایتا بانک مسکن این قدرت را پیدا می‌کند و این حمایت را از شرکت‌های نوپا خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: لذا کسانیکه برای مسائل واقعی ایران در حوزه حمل و نقل و حوزه مسکن و شهرسازی راه حل می‌دهند هم برای کمک به خدمات اداری‌شان و هم برای اینکه مطمئن شوند محصول‌شان مورد خرید نهایی قرار می‌گیرد این اطمینان را کسب می‌کنند و می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

آخوندی ادامه داد: کاری که ما در همکاری با بانک مسکن تعهد کرده ایم و کمک می‌کنیم تا به سرانجام برسد اصل دسترسی آزاد اطلاعات است که ما در وزارت راه و شهرسازی کلیه امکانات لازم را در اختیار مرکز قرار می‌دهیم.

وی افزود: کسانیکه می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند در این مرکز، ایده‌پردازی‌های نوین داشته باشند و در حل مسائل پیچیده با خلاقیت‌هایی که ارایه می‌کنند با مرکز همکاری مستقیم داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی در واقع اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات را که شامل اطلاعات در کلیه حوزه‌های مسکن و شهرسازی و حمل و نقلی است در اختیار مرکز قرار می‌دهیم و این اطلاعات طی بخشنامه‌ای که روز شنبه به کلیه شرکت‌های تابع وزارت راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد.

با دولت در حال رایزنی هستیم تا شرایط تسهیلات را سهل‌تر کنیم

آخوندی همچنین در مورد آخرین مراحل پیشنهاد خود به دولت مبنی بر کاهش مدت سپرده گذاری در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات مسکن و همچنین کاهش نرخ سود، گفت: صندوق پس انداز مسکن یکم که با همکاری بانک مسکن محقق شد خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم روبه رو شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۶۰ هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم پس‌انداز کرده‌اند و به تدریج افرادی که مدت یکسال از پس اندازشان می‌گذرد وارد بازار می‌شوند. ما برای آنکه بتوانیم این روند را توسعه دهیم پیشنهاداتی را داریم و در دولت روی آن در حال رایزنی هستیم که چگونه شرایط را سهل‌تر کنیم که مراحلش در دست انجام است.

شرایط جدید تسهیلات شامل همه سپرده‌گذاران حساب صندوق مسکن یکم می‌شود

آخوندی گفت: توصیه‌ای که به مردم دارم این است که چه افرادی که در بافت فرسوده هستند و چه افرادی که در بافت‌های حاشیه‌ای هستند و چه خانه اولی‌ها و جوانان و همه مردم از این صندوق استقبال کنند. زیرا این افراد نرخ تسهیلاتی که دریافت می کنند ۸ درصد است. اگر شرایط جدیدی نیز ایجاد شود مشمول تمامی افرادی که در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم خواهد شد. بنابراین نیازی نیست که افراد منتظر باشند تا شرایط جدید اعلام شود و همه می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این کار هم برای پس انداز کننده و هم برای مردم و هم برای سیاست کلان مفید و موثر است. برای مردم خوب و مناسب است زیرا می‌توانند نسبت به اقتصاد خانوار برنامه داشته باشند و بدانند که هرچقدر که سرمایه‌گذاری می‌کنند مطمئن شوند که به ۶ برابر آن امکان دسترسی به تسهیلات دارند. بنابراین یک نظمی را به اقتصاد خانوار و اطمینانی را به خانواده‌ها می‌دهد تا بتوانند به تسهیلات تضمینی با نرخ مناسب دسترسی داشته باشند.

برای پرداخت تسهیلات ۸ درصدی نیازی به یارانه دولت نداریم

این مقام مسئول در بیان فواید صندوق پس انداز یکم برای اقتصاد کلان گفت: برای بانک و سیستم عمومی خوب است که خود ارقام تبدیل به تجهیز منابع عمده می‌شود و میزان تجهیز منابع بانک مسکن میزان اتکایش به منابع عمومی دولت کاهش پیدا می‌کند و از این طریق نرخ تمام شده پول را در بانک کاهش می‌دهیم. لذا برای دادن تسهیلات ۸ درصدی کمتر نیاز به دریافت یارانه از دولت داریم و پایداری این سیاست بسیار بیشتر است و سیاست‌های خوداتکایی هستند و وابستگی‌شان به بودجه دولت کمتر است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: طبق قانون، دولت باید دو نفر وزیر را به عنوان اعضای شورای پول و اعتبار انتخاب کند که یکی از آن وزرا نیز بنده بوده‌ام و انتخاب شدم.

نظر شما