شناسهٔ خبر: 43700 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با امیر امینی تشریح شد:

آخرین وضعیت مراحل نهایی‌ ۵ قرارداد بزرگ ریلی و جاده‌ای/ بهره‌برداری از ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه تا ۴ سال آینده

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اعلام پیشرفت‌های چشمگیر در وضعیت قراردادهای بین‌المللی، گفت: امیدواریم تا پایان برنامه ششم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم از ۷ هزار و ۵۰۰ کلیومتر قرارداد آزادراهی حداقل ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه را به بهره برداری برسانیم.

امیر امینی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام پیشرفت‌های چشمگیر در وضعیت قراردادهای بین‌المللی، گفت: برای نهایی شدن قرارداد مسیر ریلی قزوین -رشت –انزلی- آستارا توفیقاتی حاصل شده است و درحال بررسی و واقعیت‌سنجی مدل‌هایی که سرمایه گذار به ما ارائه داده است هستیم تا نهایتا بتوانیم به سرمایه‌گذاری در این خط ریلی برسیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین خبرداد که پروژهٔ بزرگ ریلی چابهار به سمت زاهدان با سرعت زیادی درحال انجام است و گفت: اتفاق نظر خیلی خوبی در مجموعه سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی و پیمانکار پروژه ﴿قرارگاه خاتم الانبیا﴾ برای تامین مالی این پروژه با هدف اجرای هر چه سریعتر آن انجام گرفته است.

وی با توضیح اینکه این پروژه به سه قسمت چابهار به سمت زاهدان، زاهدان به سمت زابل و زابل به سمت نهبندان و بیرجند و نهایتا اتصال به شبکه ریلی بافق- مشهد تقسیم شده است و برای هرقسمت سرمایه گذار مشخصی انتخاب می‌شود، توضیح داد: قرار است مسیر چابهار به زاهدان با تزریق اوراق مشارکت از سوی سازمان برنامه و بودجه و مشارکت ۲۵ درصدی قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شود. برای مسیر بیرجند به سمت مشهد نیز با یک کنسرسیوم درحال مذاکره هستیم. آقای روحانی در سفر نوروزی خود به خراسان جنوبی دستور صریح دادند تا مکانیزمی طراحی شود که از منابع صندوق توسعه ملی برای اتصال این راه آهن استفاده شود و ما هم کنسرسیومی تشکیل و به چند بانک عامل معرفی کردیم البته پاسخ بانک‌ها منفی بود و اکنون مشغول مذاکره برای یافتن بانک عامل هستیم.

امینی در خصوص تکمیل مسیر ریلی زاهدان به زابل و زابل به نهبندان نیز خبر داد که ریل این مسیر از طریق مکانیزم تأمین مالی از طریق فاینانس هندی‌ها انجام خواهد پذیرفت و گفت: مذاکرات این مسیر ریلی نیز در حال انجام است  و دکتر کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در این خصوص در حال انجام ماموریت خود هستند و نهایتا قرار است تکمیل این سه محور ریلی را در برنامه اصلی داشته باشیم.

ایران در مذاکره با هند پیشرفت‌های خوبی دارد

وی در خصوص رفتار هند با ایران به عنوان یکی از سرمایه گذاران اصلی گفت: با هندی‌ها نسبت به باقی کشورها در انجام پروژه های مشترک پیشرفت بهتری داریم و این همکاری در بخش ریلی و سرمایه‌گذاری در بندر بسیار خوب بوده است و با وجود اینکه هندی ها بسیار سخت گیر هستند اما ایران در مذاکره با هند پیشرفت‌های خوبی دارد.

به گفته امینی با وجود مشکلات ایران در تامین فاینانسرها اکنون پروژه برقی‌کردن قطار مشهد - تهران با فاینانس چینی‌ها به مرحله خوبی رسیده است و از وام روسیه برای برقی‌کردن راه آهن تهران- گرمسار به اینچه برون قرار است استفاده شود. ضمن اینکه مذاکره با ایتالیا برای راه آهن سریع السیر تهران به اراک درحال انجام است و تا آبان امسال نهایی می‌شود.

امینی هم چنین خبر داد که پروژه دو خطهٔ برقی اصفهان- اهواز در چارچوب قرارداد مالی با دولت کره جنوبی با ظرفیت ۵ میلیارد یورو در دست مذاکره است و گفت: سیاست ما این است که شرکت کره‌ای که قصد انجام این مهم را دارد حتماً در این پروژه مشارکت داشته باشد و فقط فاینانسر نباشد اگر کره راضی به مشارکت شود همکاری را اغاز می‌کنیم و  در غیر اینصورت انتخاب فاینانسر در قالب سیستم رقابتی انجام می‌شود.

معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی هم چنین خبر داد که  در بخش جاده ای در حوزه گسترش آزادراهها سال فعالی را طی کرده‌ایم و گفت: امیدواریم تا پایان برنامه ششم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم از ۷ هزار و ۵۰۰ کلیومتر قرارداد آزادراهی حداقل ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه را به بهره برداری برسانیم.

نظر شما