شناسهٔ خبر: 43786 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد در جمع خبرنگاران اعلام كرد:

آغاز پروژه عظیم توسعه اسكله‌های نفتی در بندر شهید رجایی/ تصویب موافقت‌نامه دالان ترانزیتی هند- ایران- افغانستان در كمیسیون عمران

راستاد در جمع مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور همچنین از تصویب موافقت‌نامه دالان ترانزیتی بین هندوستان، جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این اتفاق باب دیگری است تا بتوانیم از ظرفیت‌های بندر چابهار برای ترانزیت استفاده بهینه ببریم. امید داریم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفق شویم تا در حداقل زمان ممكن بهترین خروجی و بهره‌وری را از بنادر تجاری كشور به دست آوریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران تعیین و تكلیف واگذاری پایانه‌های یك و دو بندر شهید رجایی را یكی از اولویت‌های مهم در دستور كار این سارمان اعلام كرد و گفت: بر این اساس الگوها و قالب‌هایی جهت سرمایه‌گذاری اپراتورهای داخلی و خارجی در این پروژه مشخص شده و سازمان بنادر تصمیم دارد تا در حداقل زمان ممكن ضمن تعیین تكلیف این پایانه‌ها فعالیت خود در پروژه‌های مذكور در قالب قراردادهای بلند مدت آغاز كند.

راستاد در ادامه از تهیه یه بسته سرمایه‌گذاری برای اجرای فاز ۳ بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: در این بسته به گونه الگوی مدیریت صاحب خانه‌ای عمل كردیم. این بدان معناست كه سازمان بنادر طی اجرای پروژه نامبرده تنها به احداث زیرساخت‌ها پرداخته و روبناها و تجهیزات استراتژیك و غیراستراتژیك كاملا توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ضمن اشاره به آغاز پروژه بزرگ توسعه اسكله‌های نفتی در بندر شهید رجایی گفت: تلاش داریم تا این پروژه عظیم با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان را ظرف مدت ۲ سال تكمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

وی پروژه‌های توسعه‌ای بندر چابهار را نیز یكی دیگر از اقدامات در حال انجام سازمان بنادر و دریانوردی اعلام كرد و گفت: این پروژه‌ها در حال حاضر دارای ۸۵.۵ درصد پیشرفت فیزیكی است و عملیات اجرا توسط پیمانكار مربوطه در مراحل نهایی فاز یك در حال انجام است.

به گفته این مقام مسئول پروژه‌های توسعه‌ای بندر چابهار از محورهای مهم ترانزیتی كشور محسوب شده و برای توسعه محور شرق و سواحل مكران اهمیت بسیار زیادی دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور همچنین از تصویب موافقت‌نامه دالان ترانزیتی بین هندوستان، جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این اتفاق باب دیگری است تا بتوانیم از ظرفیت‌های بندر چابهار برای ترانزیت استفاده بهینه ببریم. امید داریم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفق شویم تا در حداقل زمان ممكن بهترین خروجی و بهره‌وری را از بنادر تجاری كشور به دست آوریم.

راستاد همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌ انجام شده در خصوص عملیات فاز اول بندر چابهار اعلام كرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در این پروژه می‌توانیم بگوییم كه فاز اول آن آماده بهره‌برداری آزمایشی بودهه و در حال حاضر بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای آن تامین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره افزود: طی جلسه‌ای كه اخیرا با فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با حضور وزیر راه و شهرسازی در خصوص فراهم كردن زمینه تسریع در پروژه‌های چابهار داشتیم به توافقات خوبی رسیدیم و بهنظر می‌رسد كه مسائل مالی مانعی را برای ادامه كار ایجاد نكند.

به گفته وی خوشبختان روند عملیان اجرایی د ر بندر چابهار از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا به نحوی خوب انجام شده و امید است تا در چند ماه آینده شاهد تكمیل بخش مهمی از آن باشیم.

راستاد انتقال محموله ترانزیتی گندم از كشور هندوستان به افغانستان را از طریق بندر چابهار را كمك بزرگی در افزایش میزان ترانزیت كشور دانست و گفت: در حال حاضر قرارداد بین طرف افغانی و شركت فرستنده ایرانی امضا شده و طبق برنامه‌ریزی موجود قرار بوده است تا امیروز كانتینرهای مربوطه در بندر كاندیلای هند بارگیری شود كه انتظار می‌رود این محموله ۱۳۰ هزار تنی در فاز اول با كیفیت خوبی مدیریت شود و در آینده شاهد ترانزیت یك میلیون تنی گندم بین این دو كشور از طریق ایران باشیم.

نظر شما