شناسهٔ خبر: 43812 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خادمی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری هند و کره‌جنوبی در دو پروژه‌ ریلی ایران/ تصمیم نهایی‌ راه‌آهن چابهار- مشهد در سفر وزیر به هند اتخاذ می‌شود

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکره با هند برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ ریلی چابهار-زاهدان- بیرجند- مشهد و مذاکره با کره جنوبی برای مشارکت در پروژه راه‌آهن اصفهان-اهواز گفت: هندی‌ها هم‌اکنون در حال بررسی چگونگی تأمین منابع مالی موردنیاز به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار هستند و راه‌آهن اصفهان-اهواز نیز در مرحله تدوین بسته سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورویی است.

خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد اظهار داشت: در سفری که شهريور ماه به کشور هند صورت گرفت، شرکت هندی به‌طور متقابل از محل احداث پروژه بازدید و تمایل خود برای سرمایه‌گذاری در این خط آهن را به دولت هند اعلام کرد.

وی افزود: هم‌اکنون در انتظار اعلام تصمیم نهایی دولت هندوستان برای سرمایه‌گذاری شرکت هندی در پروژه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسات برگزارشده با معاون وزیر تجارت و معاون وزیر راه‌آهن هندوستان گفت: موضوع آمادگی شرکت هندی برای سرمایه‌گذاری در راه‌‌آهن چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد به دولت هندوستان اعلام‌شده است و هم‌اکنون در حال بررسی چگونگی تأمین منابع مالی موردنیاز به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار هستند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به رقم قابل‌توجه این سرمایه‌گذاری بیان داشت: به منظور سرمایه‌گذاری در این پروژه ریلی، طرف هندی پیشنهاد تأمین اعتبار در سه مرحله را مطرح کرد که پاسخ ما در مقابل با توجه به اینکه پروژه در دست اجرا است، اين بود كه به‌صورت یکجا تأمین مالی شود.

خادمی خاطرنشان کرد: مقرر شد در سفر وزیر راه و شهرسازی به کشور هندوستان و ملاقات با وزرای راه‌آهن و تجارت آن کشور، تصمیم نهایی اتخاذ شود.

وی با اشاره به تأمین منابع به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامي و اوراق مشارکت به پروژه مذکور یادآور شد: این پروژه با روند ساخت مطلوبی در حال پیشرفت است، اما کافی نیست و ما نیازمند تأمین منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به راه‌آهن اصفهان-اهواز اشاره کرد و گفت: مطالعات احداث این پروژه از سوی شرکت «دایليم» کره جنوبی پس از گذشت  یک سال به سر انجام رسید و حتی گزينه‌هاي پیشنهادی از سوی شرکت ساخت و توسعه را بررسی کرد و واریانت ها و ۱۱ روش‌ پیشنهادی سرمایه‌گذاری خود را هم ارائه کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه «رقم سرمایه‌گذاری در راه‌آهن اصفهان- اهواز بالغ ‌بر ۵ میلیارد یورو است» گفت: نکته موردنظر ما، مشارکت شرکت کره‌ای در ساخت و تقبل بخشی از هزینه اجراي این خط است.

خادمی خاطرنشان کرد: اگرچه نظر طرف کره‌ای تأمین مالی پروژه از طریق فاینانس است، اما بر اساس جلسات متعدد در ستاد وزارتخانه درخواست وزارت راه و شهرسازي بر سرمايه‌گذاري شركت كره‌اي در اين پروژه است كه امیدواریم در بسته سرمایه‌گذاری تعریف‌شده برای راه‌آهن اصفهان-اهواز تدوین شود.

نظر شما