شناسهٔ خبر: 43852 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

هشتگرد به روزهای رونق خود نزدیک می‌شود/ توجه ویژه معاون وزیر راه و شهرسازی به مسکن مهر معلولان

مسکن مهر هشتگرد با افتتاح مترو در پایان سال جاری، اسکان در ۱۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی و اتمام خط انتقال آب سد طالقان به شهر جدید هشتگرد احتمالا تا یکی دو سال آینده هشتگرد رنگ و بوی زندگی می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حدود یک دهه قبل هشتگرد مرغوب‌ترین شهر جدید اطراف تهران بود، اما به تدریج با افزایش ترافیک در مسیر تهران ـ کرج و طولانی شدن زمان احداث مترو  گلشهر به هشتگرد، این شهر اقبال خود را از دست داد؛ تا جایی که روند اسکان در ۵۰ هزار واحد مسکن مهر این شهر به  کندی پیش رفت. اما مترو هشتگرد به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و با تزریق ۱۵۰ میلیارد تومان که منتظر کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است می‌توان امیدوار بود رونق قبلی به هشتگرد بازگردد. البته گفته می‌شود اگر دولت ۶۰ میلیارد تومان به پروژه مترو هشتگرد کمک کند مابقی توسط پیمانکار تامین خواهد شد.

بنا به گفته‌ی کارشناسان، شهر جدید هشتگرد کشش ۵۰ هزار واحد مسکن مهر را نداشت ولی دولت قبل تصمیم بر اجرای آن گرفت و عدم برنامه‌ریزی در ایجاد واحدهای مسکن مهر و فراهم نبودن زیرساخت ها مشکلاتی را بوجود آورد، با این حال نیمی از آن افتتاح شد و ۱۲ هزار واحد آن نیز آماده تحویل است و در حال حاضر نیز حدود  ۱۰ هزار واحد آن متقاضی ندارد اما به نظر می‌رسد افتتاح مترو شرایط را در هشتگرد تغییر دهد.

هم‌اکنون خط ریلی هشتگرد ۹۴ درصد و ایستگاه آن که گفته می‌شود بزرگ‌ترین ایستگاه مترو کشور است دارای حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است. با این حال وجود معارضین شهری در مسیر مترو موجب طولانی شدن اجرای پروژه شده است. هم‌اکنون در پل حصارک که ۱۱۵ متر از مسیر را شامل می‌شود به دلیل تقاطع با پروژه شهرداری کار به کندی پیش می‌رود و با رفع معارض، مترو به کار خود ادامه خواهد داد. درخصوص تامین اعتبار نیز عنوان شده گزارش مبسوطی تهیه و برای تامین بودجه به ریاست جمهوری ارسال خواهد شد.

روز گذشته حبیب‌الله طاهرخانی ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ـ‌ بازدیدی از پروژه‌های در دست اجرای شهر جدید هشتگرد داشت. در این بازدید که معاون عمرانی استانداری البرز، فرماندار ساوجبلاغ، مدیرکل حمل و نقل و ترافیک، اعضای هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید و نیز سرپرست و اعضای هیات مدیره شرکت عمران هشتگرد حضور داشتند از پروژه‌های مترو، خط انتقال آب سد طالقان و مسکن مهر معلولان هشتگرد بازدید به عمل آمد.

با توجه به مشکلاتی که درخصوص مشکلات مسکن مهر ۱۰۲۰ واحدی معلولان هشتگرد وجود دارد و سال ۱۳۹۴ اخبار کلاهبرداری ۶ میلیاردی از این پروژه ارسال شده بود، طاهرخانی قول مساعدت برای افزایش تسهیلات این طرح به ۴۰ میلیون تومان، نصب انشعابات، بازگشت و تزریق وجوه برای اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه را داد و عنوان کرد: هیچ طرحی به اندازه پروژه مسکن مهر معلولان اولویت ندارد.

هم‌چنین روند پیشرفت خط انتقال آب سد طالقان به شهر جدید هشتگرد که از ماه‌های گذشته آغاز شده به مراحل پایانی خود رسیده است و گفته می‌شود به زودی بهره‌برداری خواهد شد. آبان ماه سال گذشته وزیر نیرو دستور داد تا مشکل کمبود آب شهر پردیس با تامین ۱۶۰ لیتر آب در ثانیه از طریق سد طالقان رفع شود./

نظر شما