شناسهٔ خبر: 43860 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از نشست هم‌اندیشی مسائل شهرسازی کشور؛

چاره‌اندیشی مسائل شهرسازی کشور در شورای‌عالی شهرسازی‌ و‌ معماری ایران/ نیازمند تعریفی مشخص برای سنجش تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه و عمران شهری هستیم

نشست معاون معماری و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی مسائل شهرسازی کشور، گفت: گفتگو بین دانشگاهیان، حرفه‌مندان حوزه شهرسازی کشور و نمایندگان سازمان‌های دولتی وشهرداری‌ها ضروری است و باید چنین گفتگوهایی ادامه یابد تا مسائل مختلف شهرسازی و معماری کشور در مرجع اصلی آن یعنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران چاره‌اندیشی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هم‌اندیشی درباره مسائل شهرسازی کشور، عصر روز سه‌شنبه ۵ مهرماه با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش، مونا عرفانیان‌سلیم عضو هیات‌مدیره شرکت عمران‌و‌بهسازی شهری ایران و مشاور اموربانوان وزیر راه‌و‌شهرسازی، نمایندگانی از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، دانشگاهیان و حرفه‌مندان در ساختمان دادمان وزارت راه‌و‌شهرسازی برگزار شد.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه‌و‌شهرسازی در نشست فوق، ضمن اظهار خرسندی از حضور حرفه‌مندان، دانشگاهیان و نمایندگان سازمان‌های دولتی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف گردهمایی فوق، گوش‌سپردن به نقطه‌نظرات اعضای حاضر و آشنایی بیشتر با جمعی از متخصصان است که جمع‌های بزرگ‌تری را در حوزه‌های معماری‌و‌شهرسازی مدیریت می‌کنند، اهداف کلان نشست هم‌اندیشی مسائل شهرسازی را تشریح کرد.

ایزدی گفت: گفتگو بین دانشگاهیان، حرفه‌مندان در حوزه شهرسازی کشور و نمایندگان سازمان‌های دولتی وشهرداری‌ها ضروری است و باید چنین گفتگوهایی ادامه یابد.  

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که تداوم گفتگوها در حوزه مسائل شهرسازی کشور برای تمامی دغدغه مندان، مسئولان و دانشگاهیان امری اجتناب ناپذیر است، افزود: از طریق این گفتگوها و گفتمان سازی می‌توانیم بسیاری از مسائل را با هم در میان بگذاریم و به راه‌حل‌های خلاقانه دست یابیم.

این مقام‌مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: از طریق بیان ایده‌هایی که در جلساتی همچون جلسه فوق مطرح می‌شود و تداوم خواهد یافت همگی ما ضمن آشنایی با یکدیگر می‌توانیم تبادل اطلاعات و تبادل تجربه داشته باشیم و زندگی حرفه‌ای خود را با هم و در تداوم با اهداف یکدیگر پیش ببریم.

ایزدی هدف دوم از برگزاری نشست فوق را گوش‌سپردن و اعمال نظرات و پیشنهادات متخصصان حوزه شهرسازی و معماری کشور عنوان کرد و گفت: بنده موظف هستم ایده‌ها و پیشنهادات متخصصان حوزه شهرسازی‌و‌معماری کشور را بشنوم تا بتوانم در جایگاهی که حضور دارم با کمک همکارانم، مسائل و مشکلات را با یافتن راه حل از چالش خارج کنیم.

وی ادامه داد: ارایه راه‌حل برای مسائل و مشکلات شهرسازی کشور می‌تواند با همفکری و از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به سیاست و ضابطه تبدیل شود. ما می‌توانیم برای مسائل مختلف شهرسازی و معماری کشور در مرجع اصلی که همان شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛ بالاترین مرجع سیاستگذاری در حوزه توسعه شهری است، چاره‌اندیشی کرده و ضابطه تدوین کنیم.

ایزدی با تاکید مجدد بر اینکه تشکیل چنین جمع‌هایی و ارتباط دانشگاهیان، حرفه‌مندان و سازمان‌های مردم نهاد و صنف‌های حوزه معماری و شهرسازی با دولت می‌تواند ابعاد پرباری داشته باشد، گفت: نکته ای که وجود دارد این است که ما نباید تنها به این نشست بسنده کنیم و باید بتوانیم چنین نشست‌هایی را که سرآغاز جریان‌سازی در کشور است، ادامه دهیم.

ایجاد شرایط گفتگو و فضای گفتمان در شرکت عمران‌و‌بهسازی شهری ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در طول چهارسال گذشته به کمک دوستان و همکاران خود به ویژه سرکارخانم دکتر عرفانیان توانستیم، گفتمان‌سازی را در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برقرار کنیم.

ایزدی ادامه داد: گفتمان‌سازی حداقل نتیجه‌ای که داشت این بود که همگان را در سطوح مختلف با ماموریت‌هایی که تحت‌مسئولیت‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بود، از رئیس جمهور محترم تا سطوح مختلف تخصصی در کشور، آشنا کرد.

وی افزود: از طریق گفتگوها و گفتمان‌سازی، بحث بازآفرینی و ضرورت آن به همگان معرفی و شناسانده شد. از طریق همین گفتگوها و نشست‌ها بود که ما توانستیم موضوعات تحت‌مسئولیت خود را تداوم دهیم.

این مقام‌مسئول تاکید کرد: ما آماده شنیدن توصیه‌ها و پیشنهادات دانشگاهیان و حرفه‌مندان حوزه شهرسازی کشور هستیم و فضا برای شنیدن پیام‌های جامعه تخصصی در حوزه معاونت معماری و شهرسازی مهیا است.

ایزدی گام بعدی را پس از شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادات جامعه تخصصی شهرسازی کشور، تشکیل شبکه ارتباطی عنوان کرد و گفت: از طریق تشکیل شبکه، می‌توان گفتگوها را از طریق فضای مجازی دنبال کرد.

نیازمند تعریفی مشخص برای سنجش تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه شهری هستیم

مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه‌و‌عمران وزارت راه و شهرسازی نیز در نشست فوق، گفت: یکی از چالش‌هایی که در حوزه نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری وجود دارد این مطلب است که هنوز تعریف مشخص و صحیحی از تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه و عمران شهری وجود ندارد. بدین معنا که هنوز شاخص‌هایی که نشان‌دهنده و مبنای سنجش تحقق‌پذیری طرح‌ها باشند ایجاد نشده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه‌وعمران با طرح سوالاتی از این دست که آیا تحقق‌پذیری به واقع به معنای تعداد واحدهای مسکونی، خیابان‌های کشیده شده یا فضای سبز است؟ یا اگر زمینی که دارای کاربری خدماتی است را حفظ کنیم به مفهوم تحقق پذیری طرح است یا خیر؟، ‌گفت: اگر بتوانیم تعاریفی از بحث تحقق‌پذیری طرح‌ها داشته باشیم بسیار مناسب و کارساز خواهد بود.

وی تصریح کرد: تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه و عمران شهری باید شاخص‌ها و تعاریف مشخص و معلومی داشته باشد. مثل شاخص کیفیت هوا که دارای نقاط استاندارد، نقطه مطلوب، و یا نقطه ای پایین تر از سطح معمول است. بر اساس شاخص های تعریف شده باید بتوانیم تحقق پذیری طرح های توسعه وعمران شهری را تخمین بزنیم.

حمزه‌ای دست یافتن به شاخص‌ها و تعریف از تحقق‌پذیر شدن طرح‌های توسعه شهری را گامی بلند برای رقابت‌پذیری شهرها دانست و گفت: با اینکار می‌توانیم از مدیریت‌شهری مطالبه کنیم.

گفتنی است، توجه به دغدغه‌های صنفی شهرسازی و معماری، یافتن راه‌حل‌های اجرایی برای رفع مشکلات شغلی شهرسازان، پیشنهاد ورک شاپ و تشکیل شبکه برای فراهم شدن فضای گفتگو و تداوم گفتگوها برای دست یافتن به نتیجه موردانتظار جمع، تعریف و مشخص کردن جایگاه مشارکت در طرح‌های توسعه و عمران شهری، تشویق مردم به روحیه مطالبه‌گری از طریق مشارکت و حضور در سازمان‌های مردم‌نهاد، ارتقای کیفیت زندگی در شهرها از طریق جریان‌سازی و حضور همه‌گیر دانشگاهیان و حرفه‌مندان بخشی از پیشنهادات و درخواست‌هایی بود که اعضای حاضر در نشست فوق بر آن تاکید داشتند و در این دوره از حوزه معاونت معماری و شهرسازی آن را به عنوان مطالبه خود از حوزه معاونت معماری و شهرسازی در نشست فوق پیشنهاد کردند.

نظر شما