شناسهٔ خبر: 43869 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

مجموعه ضوابط، مقررات و مصوبات موردی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

کتاب کتاب مجموعه ضوابط، مقررات و مصوبات موردی شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران حاوی مقررات شهرسازی و معماری و طرح‌های توسعه و عمران مصوب آن شورا، آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای و منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی کشور توسط موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب مجموعه ضوابط، مقررات و مصوبات موردی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، حاوی مقررات شهرسازی و معماری و طرح‌های توسعه و عمران مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تاریخ تاسیس تا پایان شهریور سال ۱۳۸۸، آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی کشور مصوب ۷۸.۱۰.۱۲ هیات‌وزیران که توسط دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران گردآوردی و تنظیم شد، توسط موسسه انتشارات دانشگاه تهران، در یکهزار نسخه چاپ و منتشر شد.

گردآوری مطالب این کتاب توسط دفاتر حوزه معاونت معماری‌و‌شهرسازی انجام شده است. مدیراجرایی آن فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش، کارشناسی و تنظیم آن را نیز احمد نیکخواه نائینی، محمدرضا گراوندپور، سید ابراهیم بنی‌مهد و علی‌محمد فریادرس انجام داده‌اند.

این کتاب در یکهزار نسخه به سفارش معاونت معماری‌و‌شهرسازی وزارت راه‌و‌شهرسازی توسطه موسسه انتشارات دانشگاه تهران چاپ شد.

پیروز حناچی معاون معماری‌و‌شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم که هم‌اکنون مشاور وزیر راه و شهرسازی است در مقدمه این کتاب آورده است:

از زمان به وجود آمدن اولین مقررات در حوزه معماری‌و‌شهرسازی به صورت مدون در دوره پهلوی اول تاکنون بیش از ۸۰ سال می‌گذرد. از تصویب این قانون (قانون احداث و توسعه معابر وخیابان‌ها) تا تاسیس شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران، قوانین و مقرراتی بنا بر اقتصا و بستر زمان توسط دستگاه‌های مختلف مصوب گردید. با ایجاد وزارت آبادانی و مسکن در سال ۱۳۴۲ و متعاقب آن تشکیل شورای‌عالی معماری‌و‌شهرسازی ایران با نگرش اعتلای هنر معماری و ایجاد محیط‌زیست بهتر برای مردم، تمرکز این مقررات از دریچه شورای‌عالی صورت گرفت چنانکه تاحدود زیادی این حوزه متولی خود را شناخته و به انسجام و چهارچوب مناسبی رسید.

پس از تاسیس شورای‌عالی هم تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا قوانین و مقررات در این حوزه یکدست و منسجم‌تر شوند اما گستردگی و پویابودن این حوزه نیازمند اصلاحات و تغییرات پویاست چه در مواردی مقررات همپوشانی دارند و در مواردی دیگر نیاز به وجود مقررات دیده می‌شود که به نظر می‌رسد این امر نیازمند نگاه همگانی از جمله متخصصین و حرفه‌مندان در این حوزه تخصصی است.

انتشار کتاب ضوابط و مقررات موردعمل شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران که به سبب سهولت دسترسی جامعه معمار و شهرساز ایران به آن ضوابط و مقررات تهیه شده است از دهه هفتاد تاکنون چندین‌بار تجدیدچاپ و بازنگری شده است. در این مجلد نیز سعی بر آن شده است تا مطابق نظرات و پیشنهادات اصلاحی استفاده‌کنندگان، علاوه بر اصلاح مجلد قبلی مهمترین و کاربردی‌ترین قوانین و مقررات و مصوبات شورای‌عالی به نسخه قبل افزوده گردد.

امید آن می‌رود تا پس از این نیز استفاده‌کنندگان از کتاب، نظرات اصلاحی خود را جهت بهبود کیفی و کمی کتاب مذکور متذکر شوند.

آنچه پیش روست حاصل تلاش همکاران بنده چه در گذشته و چه اکنون در معاونت معماری‌و‌شهرسازی وزارت راه‌و‌شهرسازی است که شایسته تقدیر است.

 

نظر شما