شناسهٔ خبر: 43932 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

شرفبافی در نشست خبری اعلام کرد:

مذاكرات هما برای انتخاب فاینانسر خارجی ادامه دارد/ پروازهای بین‌المللی ATRها به زودی آغاز می‌شود/ ATR‌ها برای جغرافیای ایران طراحی شده است

فرزانه شرفبافی سرپرست شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌ریزی برای آغاز پروازهای بین‌المللی ATRها خبر داد و در خصوص نحوه تامین مالی سایر هواپیماهای برجامی گفت: در حال مذاكره فاینانسرهای خارجی برای انتخاب نهایی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مراسم ورود دومین سری از هواپیماهای ATR به كشور پیش از ظهر امروز در فرودگاه مهرآباد برگزار شد. فرزانه شرفبافی سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری كه با مسئولان ATR در آشیانه هما برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه پروازهای بین‌المللی ATR‌ها گفت: هما پروازهای منطقه‌ای به كشورهای همسایه از طریق ATR ها را در نظر دارد كه نام آن ایران‌ایر رجینال است.

وی توضیح داد: شبكه جدید پروازهای منطقه‌ای ATRها در شرف طراحی است و به زودی پروازهای آن هواپیماها به كشورهای همسایه آغاز می‌شود.

شرفبافی توضیح داد: ATR‌ها توانایی پرواز به تمام كشورهای همسایه را دارند و گفت: بخشی از پروازهای خارجی از طریق این هواپیماها تامین خواهد شد.

سرپرست هواپیمایی جمهوری ایران همچین توضیح داد كه ATR ها برای جغرافیای ایران طراحی شده است و با حداكثر ایمنی تاكنون نسبت به ضریب تولید و تعداد پرواز حداقل سوانح را دارند.

به گفته شرفبافی بهره‌برداری از این هواپیماها بسیار ساده است و می توانند در فرودگاه‌هایی كه امكانات كمی دارند عملیاتی شوند.

وی همچنین خبر داد: همه در حال برنامه‌ریزی برای شبكه پرواز بین شهری تا از ATRها در فرودگاه‌هایی كه تعداد مسافر كم است استفاده كنند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تامین مالی هواپیمای ایرباس، ATR و بوئینگ گفت: یك برنامه از پیش تعیین شده برای فاینانسر هواپیما داریم.

وی ادامه داد: برای تامین فاینانسر هواپیماهای ATR از طریق منابع داخلی این امكان وجود دارد. ضمن اینكه فاینانسرهای خارجی نیز به شدت علاقمند به تامین مالی هستند اما ترجیح ما استفاده از فاینانسر داخلی است.

شرفبافی همچنین در خصوص تامین مالی ایرباس‌ها گفت: برای تامین فاینانسر ایرباس‌ها ترجیح می‌دهیم كه از منابع خارجی استفاده كنیم و هم‌اكنون در حال مذاكرات بسیار فشرده با فاینانسرها هستیم. روش‌های خود را ارائه دادند و ما باید روش‌های فاینانسرها را نهایی كنیم و تصمیم خود را بگیریم.

وی در خصوص نحوه پشتیبانی ATR از هواپیماهای فروخته شده نیز گفت: ATR  فقط هواپیما و بدنه را به ایران نمی‌فروشد بلكه تمام سرویس‌ها و هندلینگ‌هایی كه برای عملیاتی شدن این هواپیما لازم است را در اختیار ایران می‌گذارد. اكنون مذاكره برای خرید ۲۰ فروند قطعی شده و در صورت رضایت، مذاكره برای خرید ۲۰ فروند دیگر شروع خواهد شد.

 دهمین هواپیمای برجامی هم ای.تی.آر است

شرفبافی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا ایران ایر پیش پرداخت دهمین هواپیمای برجامی را پرداخت کرده است، گفت:خوشبخاتانه قراردادها به نحوی منعقد شده است که در صورتی که برنامه ریزی برای تولید هواپیما آغاز شود ایران پیش پرداخت را را بپردازد؛ باوجود اینکه اکنون پیش تولید هواپیمای بعدی ای.تی.ار آغاز شده است هنوز هیچ پیش پرداختی به طرف اروپایی نپرداختیم اما اعلام کرده‌ایم برنامه ریزی برای تامین مالی شروع شده است و درصدصد تامین مالی دهمین هواپیمای برجامی هستیم.

وی از مذاکرات گسترده خود با کمپانی ای.تی.آر در تولوز فرانسه خبر داد و گفت:سعی کرده ایم در تحویل باقی هواپیماها تسریع شود تا تحویل باقی ای.تی.آرها به کریسمس و زمان تعطیلی نیفتد.

شرفبافی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه آیا اروپایی‌ها علاقه مندبه فاینانس هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران هستند، نیز گفت:استقبال اروپایی‌ها برای فاینانس هواپیماهای ایران بسیار زیاد است چرا که تولید این هواپیما دست خود اروپایی‌ها است. ضمن اینکه خود ای.تی.آر هم علاقه‌مند به فاینانس هواپیماها است. سعی می‌کنیم با دقت خیلی زیادی بهترین فاینانسر را انتخاب کنیم اما تاکنون از هیچ فاینانسر خارجی برای تامین منابع مالی هواپیماها استفاده نشده است.

نظر شما