شناسهٔ خبر: 43942 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

ورود سری دوم هواپیماهای ATR به کشور/ تاکیدات مسئولان ATR بر ادامه همکاری و تعهد به ایران/ اعطای گواهینامه بین‌المللی به دانشگاه صنعت هواپیمایی

هواپیما هما ورود ۲ فروند هواپیمای ATR خریداری شده از سوی ایران‌ایر در فرودگاه مهرآباد، ادامه مذاكرات هما برای انتخاب فاینانسر خارجی، آغاز پروازهای بین‌المللی ATRها با برنامه‌ریزی جدید هما، اعطای گواهینامه بین‌المللی به دانشگاه صنعت هواپیمایی از سوی آژانس امنیت هوانوردی اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:با فرود پنجمین و ششمین ای. تی. آر خریداری شده از سوی ایران ایر به تهران، جمع هواپیماهایی که پس از برجام به ایران تحویل شده‌اند به عدد ٩ رسید. این هواپیماها که پس از ورود سه ایرباس و چهار ای. تی. ار وارد ناوگان ایران شده‌اند توانایی پرواز در برنامه‌های داخلی را خواهند داشت.

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت.

ورود سری دوم هواپیماهای ATR به کشور

طبق وعده وزير راه و شهرسازی و در راستای نوسازی شركت هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران صبح روز پنجشنبه ۶ مهرماه دو فروند هواپیما ای. تی. آر در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

ایران ایر پیش‌تر ۴ فروند از هواپیماهای ای. تی. آر سفارش داده شده را به طور همزمان تحویل گرفته بود و اکنون با پیوستن ۲ فروند ای. تی. آر دیگر به ناوگان هما ایران ایر صاحب ۶ فروند  ATR۷۲می شود.

با وجود تمام سنگ‌ اندازی‌هایی که دولت آمریکا در راه فروش هواپیماهای جدید به ایران کرده بود، از زمستان سال گذشته شرکت ایرباس و سپس ATR رسما فروش هواپیما به ایران را آغاز کردند تا تمام گمانه زنی‌ها در رابطه با احتمال نهایی نشدن مذاکرات میان دو طرف از بین برود، موضوعی که در طول هفته‌های گذشته نیز به حرکت خود ادامه داده و به نظر می‌رسد حتی تهدیدهای دولت ترامپ نیز نتواند در مسیر اجرای آن مشکلی به وجود بیاورد.

با ورود این دو هواپیمای ATR۷۲ سری ۶۰۰ به کشور، پنجمین و ششمین فروند از این نوع هواپیماها، پروازهای عملیاتی خود را در مسیرهای داخلی ایران ایر در مسیرهای کوتاه برد آغاز می کند.

با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه و با امضای قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما توسط ایران ایر با شرکت های ایرباس، بوئینگ و ATR، تاکنون ۳ فروند هواپیمای ایرباس و ۴ فروند هواپیمای ATR۷۲ سری ۶۰۰ وارد کشور شده و با ورود این دو فروند هواپیما، هشتمین و نهمین هواپیمای برجامی وارد کشور می شود.

مذاكرات هما برای انتخاب فاینانسر خارجی ادامه دارد/ پروازهای بین‌المللی ATRها به زودی آغاز می‌شود

دومین سری از هواپیماهای ATR به كشور پیش از ظهر روز پنج شنبه در فرودگاه مهرآباد برگزار شد. فرزانه شرفبافی سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری كه با مسئولان ATR در آشیانه هما برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه پروازهای بین‌المللی ATR‌ها گفت: هما پروازهای منطقه‌ای به كشورهای همسایه از طریق ATR ها را در نظر دارد كه نام آن ایران‌ایر رجینال است.

وی توضیح داد: شبكه جدید پروازهای منطقه‌ای ATRها در شرف طراحی است و به زودی پروازهای آن هواپیماها به كشورهای همسایه آغاز می‌شود.

شرفبافی توضیح داد: ATR‌ها توانایی پرواز به تمام كشورهای همسایه را دارند و گفت: بخشی از پروازهای خارجی از طریق این هواپیماها تامین خواهد شد.

سرپرست هواپیمایی جمهوری ایران همچین توضیح داد كه ATR ها برای جغرافیای ایران طراحی شده است و با حداكثر ایمنی تاكنون نسبت به ضریب تولید و تعداد پرواز حداقل سوانح را دارند.

به گفته شرفبافی بهره‌برداری از این هواپیماها بسیار ساده است و می توانند در فرودگاه‌هایی كه امكانات كمی دارند عملیاتی شوند.

وی همچنین خبر داد: همه در حال برنامه‌ریزی برای شبكه پرواز بین شهری تا از ATRها در فرودگاه‌هایی كه تعداد مسافر كم است استفاده كنند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تامین مالی هواپیمای ایرباس، ATR و بوئینگ گفت: یك برنامه از پیش تعیین شده برای فاینانسر هواپیما داریم.

وی ادامه داد: برای تامین فاینانسر هواپیماهای ATR از طریق منابع داخلی این امكان وجود دارد. ضمن اینكه فاینانسرهای خارجی نیز به شدت علاقمند به تامین مالی هستند اما ترجیح ما استفاده از فاینانسر داخلی است.

شرفبافی همچنین در خصوص تامین مالی ایرباس‌ها گفت: برای تامین فاینانسر ایرباس‌ها ترجیح می‌دهیم كه از منابع خارجی استفاده كنیم و هم‌اكنون در حال مذاكرات بسیار فشرده با فاینانسرها هستیم. روش‌های خود را ارائه دادند و ما باید روش‌های فاینانسرها را نهایی كنیم و تصمیم خود را بگیریم.

وی در خصوص نحوه پشتیبانی ATR از هواپیماهای فروخته شده نیز گفت: ATR  فقط هواپیما و بدنه را به ایران نمی‌فروشد بلكه تمام سرویس‌ها و هندلینگ‌هایی كه برای عملیاتی شدن این هواپیما لازم است را در اختیار ایران می‌گذارد. اكنون مذاكره برای خرید ۲۰ فروند قطعی شده و در صورت رضایت، مذاكره برای خرید ۲۰ فروند دیگر شروع خواهد شد.

 دهمین هواپیمای برجامی هم ای. تی. آر است

شرفبافی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا ایران ایر پیش پرداخت دهمین هواپیمای برجامی را پرداخت کرده است، گفت:خوشبخاتانه قراردادها به نحوی منعقد شده است که در صورتی که برنامه ریزی برای تولید هواپیما آغاز شود ایران پیش پرداخت را را بپردازد؛ باوجود اینکه اکنون پیش تولید هواپیمای بعدی ای. تی. ار آغاز شده است هنوز هیچ پیش پرداختی به طرف اروپایی نپرداختیم اما اعلام کرده‌ایم برنامه ریزی برای تامین مالی شروع شده است و درصدصد تامین مالی دهمین هواپیمای برجامی هستیم.

وی از مذاکرات گسترده خود با کمپانی ای. تی. آر در تولوز فرانسه خبر داد و گفت:سعی کرده ایم در تحویل باقی هواپیماها تسریع شود تا تحویل باقی ای. تی. آرها به کریسمس و زمان تعطیلی نیفتد.

شرفبافی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه آیا اروپایی‌ها علاقه مندبه فاینانس هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران هستند، نیز گفت:استقبال اروپایی‌ها برای فاینانس هواپیماهای ایران بسیار زیاد است چرا که تولید این هواپیما دست خود اروپایی‌ها است. ضمن اینکه خود ای. تی. آر هم علاقه‌مند به فاینانس هواپیماها است. سعی می‌کنیم با دقت خیلی زیادی بهترین فاینانسر را انتخاب کنیم اما تاکنون از هیچ فاینانسر خارجی برای تامین منابع مالی هواپیماها استفاده نشده است.

همکاری ATR با ایران‌ایر بعد از تحویل تمام هواپیماها هم ادامه خواهد داشت/ برجام نکات شفاف و روشنی درباره مجوزهای افک داد

ورود دومین سری از هواپیماهای ATR  به كشور پیش از ظهر امروز در فرودگاه مهرآباد برگزار شد و مقامات کمپانیATR  که در نشست خبر حضور یافتند و به توضیح آخرین وضعیت همکاری خود با ایران پرداختند.

معاون فروش شرکت ATR در هندوستان، آفریقا و خاورمیانه در ابتدای این نشست با بیان اینکه خانواده هواپیماهای ATR برای پرواز در سراسر دنیا طراحی شده است، گفت: امیدواریم شاهد ادامه عملیات پروازی هواپیمای ATR در ایران باشیم. سیاست ما این است که این هواپیماها در سرتاسر کره زمین افراد را به یکدیگر مرتبط کند.

وی با بیان اینکه تاکنون از زمان انعقاد قرارداد فروش ۲۰ فروند هواپیمای ATR به ایران ایر، ‌ ۶ فروند هواپیما تحویل داده شده است، گفت: هواپیماهای بعدی هم در راه هستند.

معاون فروش شرکت ATR در خاورمیانه، ادامه داد: ما متعهد به همکاری‌های دوجانبه با ایران ایر هستیم و از این قرارداد پشتیبانی می‌کنیم و می‌توانیم همکاری خود را با ایران ایر توسعه دهیم.

همچنین معاون بازرگانی شرکت ATR در خاورمیانه با اعلام اینکه همکاری با ایران ایر تا تحویل تمام هواپیماها ادامه خواهد داشت، گفت: اطمینان می دهم که خانواده ایران ایر بعد از ۴ ماه استفاده از این هواپیماها  اشتیاق برای تحویل سایر ناوگان خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه هنگام ورود نخستین سری از هواپیماهای ای. تی. ار نیز اعلام کردیم که ای. تی. آر خود را متعهد به پشتیبانی می‌داند گفت: هم چنان متعهد مانده ایم و به دنیال گسترش برنامه همکاری خود با ایران هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با خروج امریکا از برجام، تعهدات شما در قبال قرارداد با ایران ایر ادامه پیدا می کند، گفت: ما از ابتدا با چالش مجوز افک مواجه بودیم و مطمئن هستیم که پارامترهای شفافی وجود دارد و می‌دانیم چطور بر اساس پارامتر حرکت کنیم.

معاون بازرگانی ای. تی. آر با تاکید بر اینکه برجام موارد شفاف و روشنی درباره مجوزهای افک دارد، اظهارداشت: در حال حاضر ریسک در این قرارداد وجود دارد اما اطمینان داریم تا حد ممکن بتوانیم تحویل هواپیماها را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: با آگاهی تمام از تصمیمات مقامات آمریکایی ما مجبور هستیم از زوایای مختلف به این قرارداد نگاه کنیم مراحل مختلفی در اخذ این تصمیمات وجود دارد و ما می‌توانیم از فرصت فعلی برای تحویل هواپیماها استفاده کنیم.

مدیر فروش شرکت ATR در خاورمیانه تاکید کرد: مجوز افک برای فروش هواپیمایی ATR در ایران تا سال ۲۰۱۸ اعتبار دارد بنابراین ما تا دو سال دیگر فرصت داریم تا ۲۰ فروند هواپیما را به صورت کامل تحویل دهیم.

وی هم چنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمان پشتیبانی های فنی از ایران گفت: بعد از فروش هواپیماها و تحویل کامل آنها متعهد به پشتیبانی هستیم.

اعطای گواهینامه بین‌المللی به دانشگاه صنعت هواپیمایی از سوی آژانس امنیت هوانوردی

مراسم اعطای گواهینامه بین المللی part۱۴۷ مبتنی بر قوانین EASA به دانشکده صنعت هواپیمایی، با حضور آرش خدایی قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری، سفیر بلژیک و اعضای کمیته هوا فضای ریاست جمهوری در دانشکده صنعت هواپیمایی برگزار شد.

این گواهینامه از سوی فرانسوا دله سفیر بلژیک که به همراه هیئتی در این مراسم شرکت کرد به حسین قنبری رئیس دانشگاه تقدیم شد.

قنبری رئیس دانشگاه صنعت هواپیمایی درابتدای این مراسم توضیح داد که این گواهینامه بعد از انجام بازدیدها و بازرسی‌های سخت و  فشرده تقدیم ایران شده است و گفت:طی یک سال و نیم گذشته و با همکاری یک شبکه آموزشی هوانوردی واقع در بلژیک و هم‌چنین همکاری سازمان هواپیمایی این کشور، سرانجام امکانات آموزشی، فرآیندها و محتوای آموزشی این مرکز مطابق با الزامات و استانداردهای آژانس امنیت هوانوردی اروپا تشخیص داده شد و مجوز لازم در قالب part۱۴۷مبتنی بر EASA صادر و امروز توسط سفیرمحترم بلژیک تقدیم می شود.

وی با بیان اینکه اخذ این گواهینامه از اهمیت خاصی برخوردار است خبر داد که برای اولین بار است که این گواهینامه در منطقه خاورمیانه صادر می‌شود و گفت: به موجب این گواهینامه این دانشکده مجاز است نسبت به ارایه آموزش‌های تخصصی پایه B۱ ، B۲ A  بر اساس EASA و اخذ امتحان و صدور گواهینامه مربوطه اقدام نماید.

تشريح جايگاه و توانمندی‌های صنعت هوانوردی ایران در منطقه/ دانشکده صنعت هواپیمایی دارای اعتبار جهانی است

مراسم اعطای گواهینامه بین المللی part۱۴۷ مبتنی بر قوانین EASA به دانشکده صنعت هواپیمایی، با حضور آرش خدایی قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری، فرانسوا دله سفیر بلژیک در ایران و اعضای کمیته هوا فضای ریاست جمهوری در دانشکده صنعت هواپیمایی برگزار شد.

 آرش خدایی قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این مراسم، گفت: دو  عنصر صنعت هوانوردی ایران را به شکل خاصی در منطقه متمایز و بدون رقیب کرده است؛ نخست استفاده از نیروی انسانی بومی و با صلاحیت عالی است که در تمام فعالیت‌های فنی و تخصصی شرکت دارد که بیشتر در داخل کشور تربیت می‌شوند و دومین عنصر بازار پرکشش تقاضای سفرهای منطقه‌ای است که رقبای ما به واسطه تمرکز فراوان بر بازار حمل و نقل بین المللی از این موهبت برخوردار نیستند.

وی اعطای گواهینامه بین‌المللی ‌part۱۴۷ به دانشکده صنعت هواپیمایی را نشانه‌ای از تایید این توانایی دانست و گفت: مسیر این پیشرفت ادامه خواهد داشت.

خدایی ادامه داد:ایران در زمره چند کشوری است که تربیت کننده مهندس در دنیا است و این توانایی در ایران نهادینه شده است. در دوران طولانی مدت محدودیت در دسرسی به خدمات و محصولات هوایی بلاشک توان فنی و مهندسی مهندسین ایرانی باعث ادامه رشد قابل توجه صنعت هواپیمایی در ایران شد.

قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه دانشکده صنعت هواپیمایی تمامی مجوزهای لازم برای ارائه آموزش‌های تخصصی را از سازمان هواپیمایی اخذ کرده است، گفت:فارغ التحصیلان این مرکز با صلاحیت خوبی از این مرکز خارج می شوند و عموما به سادگی وارد بازار کار شده و به سرعت ارتقا پیدا می‌کنند و درصد قابل توجهی از متخصصان و مدیران صنعت، فارغ التحصیلان این دانشکده هستند و تصمیم مدیریت دانشکده برای اخذ تاییدیه از مرکزی که مورد تایید اتحادیه اروپا باشد اقدام هوشمندانه و به موقعی است که این موقعیت را حفط کند.

وی ادامه داد: ضمن ابراز خوشحالی از تلاش‌های انجام شده این کار را آغازی می‌دانم برای فرآیندی که شما شروع کردید تا این مرکز نه تها نقطه‌ی ثقل ایمنی ما باقی بماند بلکه دارای اعتباری جهانی و منطقه ای باشد و برای سالیان طولانی محور توسعه دانش هوانوردی و مایه اعتباری برای فارغ التحطیلان این مرکز باشد.

نظر شما