شناسهٔ خبر: 44002 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره نوسازی و بهسازی راه و شهرسازی استان کرمان خبر داد:

راه‌اندازی خانه گفتمان شهر و معماری در استان کرمان تا پایان امسال

خانه امامی کرمان رئیس اداره نوسازی و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان از راه‌اندازی خانه گفتمان شهر و معماری تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کرمان که چندی پیش اتفاق افتاد، خبر تشکیل خانه گفتمان شهر و معماری اعلام شد.

تأسیس این خانه از ایده‌هایی است که شخص وزیر راه و شهرسازی آن را حمایت می‌کند و اکنون در برخی شهرها از جمله تهران، این خانه فعالیت خود را آغاز کرده است.

در کرمان نیز قرار است در یکی از خانه‌های تاریخی شهر که به خانهٔ امامی معروف شده، این تشکل غیردولتی پا بگیرد.

خانهٔ امامی به نام سرمایه‌گذار آن شناخته می‌شود و در محله شهر و روبه‌روی موزه شهید باهنر کرمان قرار دارد.

عباس طوفان رئیس اداره نوسازی و بهسازی استان کرمان دربارهٔ خانه گفتمان شهر و معماری توضیحاتی داد.

وی اظهار کرد: در راستای ایده‌ای که وزیر محترم در خصوص معماری و بازآفرینی شهری در کشور دنبال می‌کند چند خانه گفتمان تاکنون شکل گرفته که با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، کرمان نیز توانست جزو سه، چهار شهر اولین در این زمینه قرار گیرد.

وی با بیان این‌که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مأمور تشکیل این خانه در شهرهای مختلف ایران است، افزود: خانه گفتمان شهر و معماری، غیردولتی بوده و فضایی را فراهم می‌کند تا اندیشمندان و صاحب‌نظران معماری  و شهرسازی و دیگر تخصص‌های مرتبط با شهر دور هم بنشینند و به بحث و تبادل‌نظر و تولید ایده بپردازند.

طوفان ادامه داد: در کرمان در حال انجام مراحل قانونی برای خرید خانهٔ امامی واقع در خیابان شهید ایرانمنش هستیم تا خانه گفتمان شهر و معماری در این محل شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: این خانه با اراضی‌ای تهاتر شده و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا به محلی برای گفت‌وگوهای تخصصی دربارهٔ مسائل مربوط به شهر تبدیل شود.

وی دربارهٔ نقش دولت در ادارهٔ این خانه توضیح داد: دولت تنها نقش حاکمیتی خود را ایفا می‌کند. عده‌ای می‌گفتند ما این خانه را می‌خریم تا آن را به رستوران تبدیل کنیم؛ ما هرگز دنبال چنین کاری نیستیم.

رئیس اداره نوسازی و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: با تشکیل رسمی این خانه، کارگروه‌هایی نیز با حضور کلیهٔ اندیشمندان مسائل شهری شکل می‌گیرد و هدف این است تا خوراک فکری به شورای شهر و شهرداری و استانداری و دیگر بخش‌های مرتبط داده شود.

وی با بیان این‌که صاحب‌نظران همهٔ حوزه‌های شهری در این خانه حضور خواهند یافت، گفت: محوریت و هدف اصلی اما حوزهٔ معماری و شهرسازی است. برخی تأسیس خانه گفتمان شهر و معماری را الگوبرداری از تشکیل خانه هنرمندان می‌دانند و از آن به عنوان یک فرصت طلایی یاد می‌کنند که معماران و شهرسازان یک گفت‌وگوی فرهنگی را با اجتماع آغاز کرده و تعامل بین این دو شکل بگیرد.

نظر شما