شناسهٔ خبر: 44110 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جزئیات سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به پاناما؛

حضور مقامات دریایی‌ و‌ بندری ایران در گردهمایی کشورهای صاحب بندر در پاناما/ بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های بندری‌ و‌ کشتیرانی بین ایران و پاناما/ پیشنهادهای ایران برای استفاده بهتر از منابع آیمو

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که به دعوت 'جورج برکت پیتی' وزیر امورد ریایی پاناما برای شرکت در مراسم روز جهانی دریانوردی به پاناماسیتی سفر کرده است، امروز (چهارشنبه) با 'ریکاردو مارتینلی' رئیس جمهور پاناما دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی سازمان بنادر ودریانوردی، در دیدار محمد راستاد با رئیس‌جمهور پاناما که در حضور دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی انجام شد، راه های توسعه همکاری‌های بندری و کشتیرانی بین ایران و پاناما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

توانمندسازی و برنامه‌ریزی به منظور همکاری‌های فنی آیمو با کشورهای عضو این سازمان و چالش‌های موجود برای حفظ افسران موجود در دریا وجذب افسران و نیروهای کارآمد دریایی از محورهای اصلی این نشست بود.

سازمان آیمو با بیش از ۳۰ سازمان بین الدولی ارتباط رسمی دارد. همچنین به حدود ۵۰ سازمان بین المللی غیر دولتی وضعیت مشورتی اعطا شده است و به آنها اجازه داده شده است که به عنوان ناظر در کار کمیته‌های مختلف شرکت کند.

این سازمانها به عنوان نمایندگان طیف وسیعی از شرکت‌های دریایی، حقوقی و محیط زیستی هستند و از طریق ارائه اطلاعات، اسناد و نظرات تخصصی در کار ارگان‌ها و کمیته‌های مختلف سهم بسزایی بر عهده دارند. با این وجود، هیچیک از این سازمانها حق رای ندارند.

مقر سازمان آیمو در انگلستان (لندن) واقع است. نهاد اداره کننده آیمو، مجمع (Council) با ۱۶۷ کشور عضو و دو عضو وابسته تشکیل شده است که هر دوسال یکبار، جلسه برگزار می کند.

همچنین در این نشست امنیت دریانوردی و امنیت سایبری در دریا و اقدامات بعمل آمده در سطح جهانی و ملی برای مبارزه با دزدی و سرقت مسلحانه علیه کشتی ها مورد بررسی قرار گرفت.

راستاد در این نشست پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای استفاده بهتر از منابع آیمو و برنامه های کمک های فنی این سازمان بین المللی را به کشورهای عضو ارائه و اقدامات موثر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت دریایی برای کشتی ها حتی با پرچم خارجی در آبهای پرخطر به لحاظ امنیتی و تهیه مفاد دوره آموزشی امنیت دریانوردی را متذکر شد.

گفتنی است، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای شرکت در مراسم روز جهانی دریانوردی در پاناما روزهای دهم و یازدهم مهرماه سال جاری به این کشور سفر کرده است.

پاناما کشوری است در آمریکای مرکزی. پایتخت آن پاناماسیتی است. جمعیت این کشور سه میلیون و چهارصد هزار نفر، زبان رسمی آن اسپانیایی و واحد پول آن بالبوآ و دلار آمریکا است. پاناما در سال ۱۸۲۱ از اسپانیا و سپس در سال ۱۹۰۳ از کلمبیا مستقل شد. جمهوری پاناما کم‌جمعیت‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان در آمریکای لاتین است.
پاناما با ۷۵۵۱۷ کیلومتر مربع وسعت صدوشانزدهمین کشور جهان از لحاظ وسعت است. این کشور از شمال به دریای کارائیب (اقیانوس اطلس)، از شرق به کشور کلمبیا، از جنوب به اقیانوس آرام و از غرب به کشور کستاریکا محدود است.

منطقه پاناما دارای باریکترین خشکی در آمریکای مرکزی است که دو نیم‌قاره آمریکای شمالی و جنوبی را به یکدیگر متصل می‌کند. جمهوری پاناما عضو سازمان ملل متحد، و سازمان کشورهای آمریکایی است.

نظر شما