شناسهٔ خبر: 44141 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت‌ عمران شهرهای‌ جدید:

شهرهای جدید به الگویی برای سایر شهرها تبدیل می‌شوند/ اجرای الگوهای استفاده از آب‌های‌خاکستری، بهینه‌سازی مصرف انرژی و صرفه‌جویی آب در شهرهای‌جدید/ تمرکز نسل نوین شهرها روی پهنه جنوبی کشور

طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: قصد داریم با استفاده از آب‌های خاکستری، بهینه‌سازی مصرف در سطح شهرها و خانه‌ها در بحث صرفه‌جویی مصرف آب، شهرهای جدید را به الگویی برای سایر شهرها تبدیل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، گفت: مدیریت بهینه منابع یکی از اولویت‌های ما در شهرهای جدید خواهد بود که دو مولفه اصلی دارد؛ یکی بحث انرژی است که سعی می‌کنیم نوآوری‌های جدید را چه در شهرهای جدید و چه در واحدهای مسکونی برای بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشیم و حتی برای سایر شهرها الگو شویم.

راهکارهای سه‌گانه برای بهینه‌سازی مصرف آب

وی افزود: کمبود آب مساله ملی کشور است که عمده آن هم در بخش سکونتی و شهرنشینی مصرف می‌شود. در این خصوص سه برنامه اصلی را در شهرهای جدید دنبال می‌کنیم. یکی بحث آب‌های خاکستری است که دنیا برای آن برنامه دارد و ما نیز سعی می‌کنیم با تصفیه‌های ساده در محیط‌های سکونتگاهی بتوانیم مجددا آب‌های مصرفی را در فضای سبز استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: موضوع دیگر بحث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است که در دستور کار جدی ما است و به مجموعه شرکت‌های آب و فاضلاب کمک می‌کنیم تا این اماکن احداث شوند تا به بهینه سازی مصرف آب کمک شود. طرح‌های ویژه‌ای نیز در آب‌های سطحی اجرا می‌کنیم. در برخی از فصول بارندگی زیادی داریم و آب‌های روان شکل می‌گیرد. اگر بتوانیم این آب‌ها را ذخیره کنیم و مدل‌هایی داشته باشیم که از آن استفاده بهینه شود خیلی جاها می‌توانیم نیاز آبی خود را تامین کنیم.

در پردیس مشکل حاد آب نداریم

طاهرخانی با بیان این که هم‌اکنون در شهر جدید پردیس مشکل حاد آب نداریم گفت: خوشبختانه خط انتقال آب سد لتیان به شهر جدید پردیس انجام شد که اصلی‌ترین منبع تامین آب پردیس است و هم اکنون در مدار قرار دارد. به همین دلیل ظرفیت آب پردیس بسیار افزایش پیدا کرده است. در هفته‌های اخیر نیز جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هستیم و عنوان شد که در خصوص تامین آب شهری مشکل حادی نداریم. هم‌چنین خط انتقال جدیدی را از پشت سر لار در حال اجرا داریم که اینها مساله‌ی آب پردیس را قطعا حل خواهد کرد.

وی درخصوص پرند نیز به ایسنا، گفت: در پرند شرایط سخت‌تری از لحاظ تامین آب داریم که باید برنامه‌های صرفه‌جویی را اجرا کنیم. البته هم اکنون آب شهر پرند تامین شده اما در آینده که متقاضیان بیشتری در واحدهای مسکونی اسکان پیدا کنند احتمالا دچار مشکلاتی می‌شویم که باید مدل‌ها و امکانات خود را در آنجا فراهم کنیم.

تامین آب سد طالقان به هشتگرد در مهرماه

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هم‌چنین با اشاره به شهر جدید هشتگرد تصریح کرد: مشکل آب هشتگرد را فعلا حل کرده‌ایم. خوشبختانه توانستیم از خط انتقال آب سد طالقان به تهران تخصیص بگیریم و در مهرماه سال جاری مساله آب هشتگرد که یکی از دغدغه‌های جدی ما بود برطرف خواهد شد. البته هیچ کدام از این موضوعات دلیل نمی‌شود از مسوولیت اصلی خود که صرفه جویی در مصرف آب است با توجه به کم آبی کشور غافل شویم. ما اعلام آمادگی می‌کنیم که با همکاری محیط زیست و وزارت نیرو پایلوت و صرفه‌جویی در مصرف آب را در شهرهای جدید ایجاد کنیم تا قابل تعمیم به سایر شهرها باشد.

مسکن مهر برنامه‌های توسعه شهرهای جدید را به هم ریخت

طاهرخانی‌ با بیان این‌که مسکن مهر برنامه‌های‌ توسعه شهرهای جدید را تحت تاثیر قرار داد، تاکید کرد: جمعیت پذیری ما کاملا قطعی بود و همزمان با جمعیت‌پذیری خدمات تامین می‌شد. ورود مسکن مهر یک مقدار کار را سخت‌تر کرده است؛ چرا که عقب ماندگی‌های شدیدی در تامین زیرساخت‌های اولیه ایجاد شد. اما همه تلاش مجموعه وزارتخانه و شرکت عمران این است که بتوانیم با یک سری اقدامات، کمبودها را جبران کنیم و شرایط خوبی را برای ساکنین مسکن مهر فراهم آوریم.

وی ادامه داد: کسی با تامین مسکن کم‌درآمدها مشکلی ندارد، اما مسکنی که بی‌کیفیت و فاقد خدمات باشد قاعدتا مدنظر ما نیست و باید مشکلات را رفع کنیم. انتقاداتی هم که به مسکن مهر داریم اتفاقا برای ما مسوولیت‌زا است. یعنی ما وقتی نقد می‌کنیم همزمان باید اشکالاتمان را هم رفع کنیم. به همین دلیل نقد به معنای آن است که وظایف خود را بهتر انجام دهیم و انشاالله رسیدگی‌های بهتری خواهیم داشت. حجم اقدامات و خدمات زیربنایی در دولت یازدهم تایید کننده کار ما است. ما در عین حال که به کلیت مسکن مهر نقد داشتیم کار را متوقف نکردیم.

احداث بیش از ۱۵۲ پروژه در شهرهای جدید طی دولت دوازدهم

مدیرعامل شهرهای جدید خاطرنشان کرد:  ۵۰ باب مسجد، ۷۰ باب مدرسه، ۱۵ باب کلانتری و ۱۷ باب خانه بهداشت در دولت یازدهم در شهرهای جدید ایجاد کردیم و در دولت دوازدهم با تلاش مضاعف‌تری خدمات را پیگیری می‌کنیم و عملکرد بهتری خواهیم داشت.

برای هویت‌بخشی به شهرهای جدید فرصت می‌خواهیم

طاهرخانی هم‌چنین درباره انتقاداتی که به مسائل هویتی سایت‌های مسکن مهر صورت می‌گیرد گفت: هویت یکی از بحث‌های جدی در شهرهای جدید است. ما همواره از سوی متخصصین شهری مورد نقد هستیم که سایت‌های مسکن مهر در شهرهای جدید فاقد هویت فرهنگی است، اما باید توجه داشت که هویت دفعتا شکل نمی‌گیرد و فرآیند زمانبری است. به طور مثال تهران قطعا در یک دوره ۱۰ – ۱۵ ساله تشکیل نشده بلکه دهه‌های متمادی طی شده تا ساختارهای شهری و هویتی در این شهر شکل بگیرد، لذا ما باید به شهرهای جدید امکان و فرصت بدهیم.

وی افزود: وظیفه ما این است که بسترهای شکل گیری هویت را در شهرهای جدید فراهم کنیم. استقرار فعالیت‌های ویژه‌ در مجموعه و ایجاد فضاهای عمومی و جمعی مورد نیاز ساکنین کمک می‌کند که هویت شهری در مسیر درست خود شکل بگیرد.

سیاست شهرهای جدید تغییر کرده است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص اهداف اولیه شکل‌گیری شهرهای جدید اظهار کرد: در دهه‌های قبل با توجه به رشد جمعیتی کلان کشور و رشد جمعیت کلانشهرها سیاست بر این بود که شهرهای جدید به منظور سرریز جمعیت ایجاد شود، اما هم‌اکنون با توجه به تغییرات رشد جمعیت کشور، مساله سرریز جمعیت، دیگر اولویت اول نیست بلکه سیاست فعلی این است که شهرهای جدید محل بروز خلاقیت‌ها یا کارآفرینی باشد. امروزه شهرهای جدید در محل‌هایی ایجاد می‌شوند که بتوانند امکان استقرار پایدار را برای شاغلان یک صنعت فراهم کنند. به طور مثال در منطقه پارس جنوبی فعالیت‌های عظیمی در حوزه نفت و پتروشیمی انجام می‌شود که متناسب با این رشد سرمایه‌ گذاری برای اسکان اقدام چندانی نشده است.

تمرکز نسل نوین شهرها بر روی پهنه جنوبی کشور

طاهرخانی ادامه داد: امروزه به شهرهای جدید نقش‌های اقتصادی برتر می‌دهند مثل پارک‌های علم و فناوری یا گردشگری‌های جذاب در سطح ملی و منطقه‌ای. لذا تمرکز نسل نوین شهرهای جدید بیشتر بر روی پهنه جنوبی کشور است. آنجا با این‌که ظرفیت‌ها و جذابیت‌های اقتصادی و محیطی بالاتری داریم و دسترسی به آب‌های آزاد وجود دارد، توزیع جمعیت در این منطقه چندان بالا نیست. لذا سعی می‌کنیم در دستور کارهای خود، توسعه سواحل مکران را مدنظر قرار دهیم.

نظر شما