شناسهٔ خبر: 4417 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امینی مطرح کرد:

تاكيد آخوندي بر دستيابي ايران به جايگاه گفتمان حمل و نقل در جهان/ سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید و توسعه زیرساخت‌ها

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۲۸ تاکنون ۱۶۵ هزار میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل توسعه زیرساختی هزینه شده است گفت: وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد که ما به جایگاه گفتمان حمل و نقل در جهان دست‌یابیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی عصر امروز سه‌شنبه ۲۸ بهمن در پنجمین هم‌اندیشی نمایندگان تشکل‌های حرفه‌ای صنعت حمل و نقل با بیان اینکه ما باید شرایط موجود را تحمل کنیم همانطور که شما تحمل می‌کنید ادامه داد: ما نیاز داریم بهتر، بیشتر و منطقی‌تر همکاری کنیم؛ از سال ۱۳۲۸ تاکنون ۱۶۵ هزار میلیارد تومان در حمل و نقل توسعه زیرساختی هزینه شده و هماهنگی بین تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند خیلی بهینه‌تر از این ظرفیت‌ها باشد.

وی گفت: آمار سال ۸۳ یا ۸۴ نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید و توسعه زیرساخت‌ها ۱۵ درصد بود و حدود ۳۰ میلیارد دلار در توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، بندری و زمینی هزینه شد؛ ضمن این‌که رقابت در سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های حمل و نقل رقابت خوب و سازنده‌ای است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت به دنبال این است که از زمینه‌های قانونی استفاده کند اظهار کرد: نمونه‌های مشخص برای این مشارکت آزادراه‌هایی هستند که در سال ۹۳ به سرمایه‌گذاران واگذار شد؛ ضمن این‌که شاهد واگذاری عملیات توسعه بنادر به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بودیم. 

امینی با تاکید بر اینکه راهبرد ما استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و حداکثر کردن منافع ملی است اضافه کرد: ما دور هم جمع شدیم و این آمادگی را داریم که در ستاد وزارتخانه یک ستاد برای تشکل‌ها فعال کنیم و مسائل و مشکلات این حوزه را در لحظه بیان کنیم.

وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که از سطح نزدیک‌تر با تشکل‌ها همکاری داشته باشیم و ضعف‌ها را که در قالب تدوین لوایح، پیش‌نویس مصوبات و دستورالعمل‌ها و آنچه که در اختیار وزارتخانه است برطرف کنیم. باور کنید ما در حوزه تامین مالی مشکل نداریم و چالش اساسی ما در حوزه اثربخشی منابع مالی است. 

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، حمل و نقل استخوان‌بندی توسعه‌ محسوب می‌شود. شاید در برخی موارد مداخله دولت خوب باشد و بتواند برای تشکل‌ها هم‌افزایی به دنبال داشته باشد علاوه بر این هماهنگی بین دولت و تشکل‌ها بسیار ضروری است و اگر نباشد به منافع ملی لطمه وارد می‌کند. 

امینی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما باید به دنبال شرکت‌های بزرگ حمل و نقل برویم ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد که در این زمینه باید به جایگاه گفتمان حمل و نقل در دنیا برسیم.

وی تاکید کرد: ما باید مسائلی را پایه‌گذاری کنیم که اگر مسئولان تغییر کردند تشکل‌ها لطمه نبینند و همواره از فعالیت تشکل‌ها در این حوزه استفاده شود. قرار نیست ترکیه را الگوی کار خود قرار دهیم بلکه باید برنامه‌ای داشته باشیم که طبق چشم‌انداز به افق‌های خوب دست یابیم. مطمئنا موقعیت استراتژیک خوب کشورمان را کشورهای دیگر ندارند اما متاسفانه ما هنوز قابلیت‌های خود را به کار نبسته‌ایم./

نظر شما