شناسهٔ خبر: 44212 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای :

لزوم ایجاد تعادل و توازن بین هزینه‌ها و درآمدهای ناوگان عمومی جاده‌ای/ ضرورت استفاده از دو راننده اتوبوس در ایام اربعین

رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برگزاری جلسات و هماهنگی لازم با تمامی نهادهای مسئول مرتبط «لزوم ایجاد تعادل و توازن بین هزینه‌ها و درآمدها از موارد بااهمیت خواند» و گفت: كه عدم ایجاد این تعادل باعث خدشه به ارائه خدمات مناسب و به‌موقع  گردیده و موجب بروز اختلال در نقل‌وانتقال زائرین خواهد گردید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اظهار آمادگی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر گفت: در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های پلاك عمومی برون‌شهری كه قادر به سرویس‌دهی در ایام اربعین حسینی (ع) به زائرین اباعبدالله حسین  هستند بالغ‌بر ۱۲۰۰۰ دستگاه با متوسط ظرفیت ۳۵ صندلی است كه بر اساس تجربیات سال‌های گذشته  و  بعد مسافت حركت آن‌ها (از اقصی نقاط كشور به مرزهای چهارگانه و بالعكس) در ایام اوج تقاضا (در یك بازه زمانی رفت‌وبرگشت زائرین طی ۸ الی ۱۰ روز) و  لزوم به‌کارگیری حداكثر توان و ظرفیت ناوگان اتوبوسی در این  بازه زمانی محدود و اعزام  ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به‌طور روزانه به مرزهای چهارگانه ورودی و خروجی به كشور به‌منظور رفت‌وبرگشت  ۵ / ۲ میلیون زائر كه قریب به ۶۰% آن‌ها با وسایط نقلیه عمومی جاده‌ای جابجا می‌شوند،  اتوبوس‌ها ملزم هستند كه به‌صورت یکسرخالی مسیر را تردد نمایند تا سریعاً به مرزها و مبادی اولیه  مراجعه نمایند

وی خاطرنشان كرد:  با توجه  به محدودیت زمان رانندگی كه حداكثر ۹ ساعت در شبانه‌روز است و نظر به اعزام ناوگان از نقاط مختلف كشور، به‌کارگیری حداقل ۲ راننده ضروری است (در بعضی  از موارد تا ۳ راننده نیز می‌بایست در یك سرویس پیش‌بینی گردد)  و از طرفی وجود ترافیك سنگین در راه‌های منتهی به مرزهای چهارگانه و توقف در مرزها به‌منظور مسافر گیری، باعث افزایش زمان سفر و بالتبع افزایش هزینه‌های جاری مترتب بر حمل‌ونقل گردیده و هزینه اضافی به ناوگان و مالك تحمیل می‌نماید.

نفیسی همچنین تصریح كرد:  بر اساس مصوبات سومین جلسه كارگروه تنظیم بازار در مورخ ۳ /۵ / ۹۵، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ملزم به ارائه دستورالعمل شناورسازی نرخ  حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر گردیده است. كه در دستورالعمل مذكور كه تهیه و ابلاغ گردیده است،  ایام خاص نظیر اربعین نیز دیده‌شده است. همچنین قبل از ابلاغ دستورالعمل مذكور، نرخ سرویس‌های ویژه  طبق تبصره ۲ ماده یك ضوابط حمل‌ونقل مسافر موضوع ماده ۹ آیین‌نامه حمل بار و مسافر و مدت لغو پروانه فعالیت و تعطیلی مؤسسات حمل‌ونقل جاده‌ای مصوب  ۵ / ۸/ ۷۸ از شمول نرخ مستثنا بوده و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌گردید كه در اغلب ایام سال عرضه از تقاضا بیشتر بوده و عموماً نرخ‌ها پایین‌تر از نرخ عرف به مسافرین عرضه‌شده است. در حال حاضر نیز بر اساس دستورالعمل شناورسازی نرخ، نرخ‌ها توسط تشکل‌های صنفی بخش حمل‌ونقل مسافر تعیین می‌گردد و سازمان متبوع در رعایت آن نظارت دارد

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با قدردانی از تلاش‌های ارزنده تلاشگران بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر به‌ویژه رانندگان و شرکت‌های مسافری همچنین تشکل‌های صنفی مرتبط افزود: جلسات و هماهنگی لازم با تمامی نهادهای مسئول مرتبط به‌طور خاص با تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر برگزار و هماهنگی لازم صورت پذیرفته و  با عنایت به موارد فوق و با توجه به اینكه كلیه سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای توسط بخش غیردولتی تأمین می‌گردد،  لزوم ایجاد تعادل و توازن بین هزینه‌ها و درآمدها از موارد بااهمیت بوده كه عدم ایجاد این تعادل باعث خدشه به ارائه خدمات مناسب و به‌موقع  گردیده و موجب بروز اختلال در نقل‌وانتقال زائرین خواهد گردید.

نظر شما