شناسهٔ خبر: 4423 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مقداد رحیمیان خبر داد:

ساخت آزادراه‌ها با مشارکت ۴۶ درصدی بخش خصوصی/ متوسط دوره ساخت آزادراه و ريل در ايران

هم اندیشی تشکل‌های حرفه‌ای صنعت حمل و نقل با مدیران وزرات راه و شهرسازی سرپرست دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در حوزه آزادراه‌ها ۵۴ درصد به صورت مشارکت دولتی و ۴۶ درصد در بخش خصوصی اجرایی شده است از ساخت آزادراه‌ها با دوره‌ای ۷.۲ ساله خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقداد رحیمیان در نشست «هم‌اندیشی نمایندگان تشکل‌های حرفه‌ای صنعت حمل و نقل با مدیران وزارت راه و شهرسازی» که عصر امروز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه در سالن اجتماعات این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به خلاصه‌ گزارشی که در انجمن PIARK ارائه شده بود، اظهار کرد: PIARK انجمن با سابقه در حوزه راه است که بیش از ۱۰۰ سال در این زمینه فعالیت می‌کند. حضور کشورها در این انجمن بسیار پررنگ است و هر چهار سال یکبار کنفرانس‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

سرپرست دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در این کنفرانس‌ها گزارش‌های متعددی از وضعیت راهسازی و راهداری در کشورهای مختلف دنیا ارائه می‌شود. این انجمن ۱۷ کارگروه تخصصی دارد که یکی از آن‌ها کارگروه فاینانس است که برای آماده‌سازی گزارش‌ها ملاقات‌های ادواری برگزار می‌شود. هماهنگ شده که ملاقات بعدی در تاریخ ۲۴- ۲۵ خرداد در تهران برگزار شود.

وی افزود: در راستای برگزاری همایش‌ها می‌توانیم از تجربیات کشورهای دیگر برای فعالیت در این حوزه بهره‌مند شویم. در عین حال شرکت‌کنندگان اغلب از پیشکسوتان عرصه حمل و نقل هستند که در بخش‌های دولتی، تشکل‌ها، انجمن‌ها و شرکت‌های خصوصی که به دولت‌ها سرویس می‌دهند، فعالیت دارند.

رحیمیان گفت: با اشاره به گزارش آسیب‌شناسی تامین مالی که در معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل و با همکاری پژوهشکده دانشگاه شریف تهیه شده است است، گفت: در این گزارش وضعیت منابع مالی در ۱۰ سال گذشته (از سال ۸۴ تا ۹۳) ارائه شده است که شامل آمار بودجه اوراق مشارکت، مشارکت بخش خصوصی، صندوق توسعه ملی، فاینانس و منابع مختلفی که برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل وجود داشته، ذکر شده است.

سرپرست دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری افزود: با توجه به بند «ل» که در بودجه سال ۹۳ آمده است، امکان فاینانس از طریق صندوق توسعه ملی برای بسیاری از پروژه‌های حوزه زیرساخت حمل و نقل فراهم شده که در حال تهیه آیین‌نامه اجرایی مربوطه هستیم. به ترتیب جمع بودجه طرح حمل و نقل ۷۳ درصد، جمع اوراق مشارکت ۱۲ درصد و جمع مشارکت بخش خصوصی ۱۵ درصد را تشکیل داده است.

وی با بیان این‌که در طرح‌های تملک دارایی نیز از سال ۹۰ به بعد روند صعودی (به ویژه در حوزه ریلی) شاهد هستیم، ادامه داد: در حوزه ایجاد آزادراه‌ها ۵۴ درصد با مشارکت دولتی و ۴۶ درصد بخش خصوصی با دوره ساخت ۷.۲ بوده است. همچنین متوسط دوره ساخت ریل با توجه به پیشرفت تاکنون ۱۹.۶ سال، متوسط دوره ساخت راه اصلی در حال ساخت ۲۴.۱ سال، متوسط دوره ساخت باند دوم در حال ساخت ۱۳.۳ سال و متوسط دوره ساخت بزرگراه در حال ساخت ۱۹.۶ سال است.

رحیمیان اظهار کرد: کشورهای دنیا سعی دارند سیستم پایدار در تامین مالی و جذب منابع به وجود بیاورند که آنچنان متکی به بودجه دولت نباشد.

وی افزود: کشورهای دنیا از وضعیت سنتی به شرایطی ارتقا یافته‌اند که بخش خصوصی نه تنها اقداماتی همچون سرمایه‌گذاری، ساخت و نگهداری را‌ه‌ها را بر عهده دارد، بلکه علاوه بر آن ترافیک راه‌ها را نیز کنترل می‌کند.

رحیمیان گفت: در کشورهای دیگر مالکیت راه‌ها در بخش خصوصی زیاد نیست اما راه‌های دسترسی (مانند جاده‌های دسترسی به معادن) به بخش خصوصی واگذار شده است. در برخی از کشورها مانند استرالیا حتی زیرساخت‌های حمل و نقل به بخش خصوصی واگذار شد. /

نظر شما