به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سیدمحمود رضوی در رابطه با حج تمتع سال ۹۶ گفت: با عنایت به حوادث سال ۹۴ و تعطیلی یک ساله حج و همچنین شرایط خاص منطقه، حج امسال از اهمیت ویژهای برخوردار بود که با تدبیر مقامات عالی کشور، تصمیم به برگزاری آن گرفته و در فروردین به همه ارگانهای مرتبط ابلاغ شد.
وی با اشاره به اینکه انجام هرچه بهتر این عملیات در فرودگاهها از مهمترین خواستهها و دغدغههای رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و همچنین قائم مقام مدیرعامل در امور فرودگاهی بود، افزود: به همین منظور برای آمادهسازی اجرای عملیات حج اقدام به معرفی و ابلاغ مسئول عملیات حج شرکت و فرودگاهها، برگزاری جلسات هماهنگی در رده ستادی و بالغ بر ۲۰ جلسه، برگزاری جلسات هماهنگی فرودگاهی (بالغ بر ۲۰۰ جلسه)، پیگیری و اقدام در خصوص رفع مشکلات و نیازهای تجهیزاتی فرودگاهها در جهت برگزاری با هر چه بهتر عملیات بدرقه و استقبال حجاج، تدوین و ارسال دستورالعملهای مرتبط با عملیات حج (۹ دستورالعمل)، تهیه بانک اطلاعاتی پروازهای حج، دریافت و ارسال برنامه زمانبندی پروازهای حج (طی ۱۱ مرحله)، راهاندازی صفحه مخصوص حج پرتال شرکت و به روزرسانی مداوم آن، تهیه و ارسال گزارش روزانه، هفتگی و نهائی پروازها در دو سطح خبری و مدیریتی و ارسال آن به مراجع ذیربط و بازدید از روند عملیات جاری حج فرودگاهها شد.
رضوی با اشاره به اینکه در عملیات نقل و انتقال حجاج امسال ۲۰ فرودگاه کشور حضور مستقیم داشتند که فرودگاه بیرجند برای اولین بار حجاج استان خراسان جنوبی را میزبانی میکرد، گفت: در همین زمینه به منظور تعیین سطح کیفیت خدمات فرودگاهی ویژه حج (LOS) و ارائه خدمات مناسب در شأن حجاج، برنامهریزیهای لازم توسط دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی(ASQ) به شرح زیر صورت گرفت: دریافت آمارهای پروازی حج، شامل نوع هواپیماها و تعداد زائر و غیره؛ هماهنگی با نمایندگان فرودگاهها ( معاونان فرودگاهی) برای ارائه خدمات مناسبتر به مسافران متناسب با فرهنگ غالب منطقه؛ طراحی و تهیه چک لیستهای ويژه ارزیابی حج، جهت تعیین سطح کیفیت خدمات فرودگاهی به حجاج؛ طراحی و تدوین پرسشنامه نظرسنجی آنلاین از حجاج؛ برنامهریزی برای بازدیدهای میدانی کارشناسان دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی(ASQ) در زمان پروازهای رفت و برگشت حجاج از فرودگاههاي داراي عمليات حج، تدوین و ارسال دستورالعمل استقرار و عملكرد راهنمای مسافر با لباس و کاورهای شاخص جهت راهنمایی زائران؛ بازدید کارشناسان دفتر (ASQ) از مدیریت فرآیند عملیات جريان مسافر در ترمينالها و سناریوی تدوین شده اعزام و پذیرش حجاج؛ تکمیل چک لیستهای مخصوص عملیات حج و تحلیل نتایج و نمایش سطح کیفیت خدمات فرودگاهی به صورت استخراج نمودارهای آماری و مقایسهای؛ بررسی و رصد مستمر سامانه پیامکی ۱۰۰۰۷۰۶۹ برای رسیدگی به انتقادات و نظرات زائران و نظارت بر پرتالهاي ویژه حج فرودگاهها و همچنین تعیین سطح ارائه اطلاعات لازم و مفید به مسافران و همچنین مستقبالکنندگان و مشایعتکنندگان.
مسئول عملیات حج شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در مورد زمان پروازهای انجام شده گفت: پروازهای رفت از ۸ مرداد شروع و در ۴ شهریور به اتمام رسید و در طول ۲۸ روز ۳۲۴ پرواز انجام شد که حدود ۸۶ هزار زائرا به به عربستان منتقل کرد. همچنین پروازهای برگشت از ۱۴ شهریور تا ۴ مهر انجام شد و در مدت ۲۲ روز با انجام ۳۰۶ پرواز حجاج به وطن بازگشتند.
وی افزود: سهم ایران ایر در پروازهای رفت ۲۶۰ و در پروازهای برگشت ۲۴۰ پرواز بود و باقی پروازها توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام شد. همچنین میزان بار انتقالی در پروازهای رفت نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ کیلوگرم و در پروازهای بازگشت بیش از سه میلیون و ۲۰۰ کیلوگرم بود.
رضوی با اشاره به تلاشهای شبانهروزی صورت گرفته در فرودگاهها و ستاد شرکت فرودگاهها گفت: از تلاشهای کلیه مدیران و همکاران فرودگاههای کشور و ادارات ستادی مخصوصاً روابط عمومی، دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی و اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی که با نظارت مدیران ارشد به نحوی شایسته در این عملیات فعالیت کردند، قدردانی میکنم.
وی ادامه داد: همچنین همکاری همه شرکتهای هواپیمایی بویژه ایران ایر و قشم ایر و هواپیمایی سعودی، پلیس فرودگاههای کشور، پلیس گذرنامه، سپاه حفاظت هواپیمایی، ادارات حج و زیارت استانها، ادارات بهداشت و درمان استانها، گمرک، پلیس راهنمایی و رانندگی و راهور ناجا، نهاد ریاست جمهوری، اورژانس کشور و دیگر نهادها و ارگانها جای تشکر و قدردانی دارد./
نظر شما