شناسهٔ خبر: 44296 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران

توجه ویژه به ۲ سیاست راهبردی در شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران/ توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی و بازآفرینی‌شهری

جلسه هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران در سال جاری با سه دستور جلسه و با حضور وزیر راه و شهرسازی و دیگر اعضای شورا و نمایندگان استان قم به دبیری محمدسعید ایزدی در ساختمان دادمان وزارت راه‌و‌شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در سال جاری (۹۶) به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورا با سه دستور جلسه و با حضور اعضای اصلی و همچنین نمایندگان استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

تقدیر از خدمات دکتر پیروز حناچی، ضوابط طرح تفصیلی قم تکلیف بند ۱۵ مصوبه مورخ ۹۵.۸.۱۰ شورای عالی و تصمیم گیری در خصوص افزایش محدوده بافت فرسوده شهر قم- ارجاعی از کمیته فنی یک و همچنین ضوابط تعیین حریم روستاهای واقع در حریم شهرها ارجاعی از کمیته فنی یک سه دستور جلسه ای بودند که در هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران مورد بررسی قرار گرفت.

در دستور جلسه نخست، لوح تقدیر و هدایایی از سوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و همچنین محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به نمایندگی از سازمان میراث‌فرهنگی به پیروز حناچی مشاور کنونی معماری‌و‌شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران در دولت یازدهم، اهدا شد.

تعقیب سياست «توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی»و «سياست بازآفرینی‌شهری»

محمد سعید ایزدی دبير شورای عالی در هشتمین جلسه شورا، ضمن تشکر از زحمات دکتر پیروز حناچی، اظهار امیدواری کرد که شورای جدید ضمن تداوم اقدامات زيربنايی دولت يازدهم به توسعه فعاليت‌ها و طرح مباحث بويژه در حوزه سياست‌های ارتقای كيفيت زندگی در شهرها بپردازد.

ایزدی گفت: به طور قطع و یقین شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران همانطور که وزیر محترم نیز بر روی آن تاکید دارند می‌تواند جايگاه مناسبي برای طرح و تدوين سیاست‌های توسعه و بالاترين مرجع برای بررسی راهبردها و اسناد هدايت توسعه باشد. لذا ازاعضای محترم شورا خواهش می‌کنم که همچون گذشته با حمایت و همراهی زمينه را برای تحولات بنيادين و طرح و تصويب سياست‌های توسعه فراهم نمايند.

معاون معماری‌و‌شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با حمایت‌هایی که اعضا از شورا خواهند داشت می‌توانیم ضمن طرح مسایل جاری و چاره‌اندیشی برای آنها، مسائل بنیادین را در شورا مطرح و اتخاذ تصميم نماييم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران تصریح کرد: قطعا بخشی از زمان شورا در دوره جدید به طرح مسائل بنیادین اختصاص خواهد یافت.

این مقام‌مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس تاکیدات وزیر محترم راه و شهرسازی، دو سیاست کلیدي مشتمل بر "سياست توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی" و "سياست بازآفرینی‌شهری" در اين دوره مورد توجه ويژه خواهند بود.

وی افزود: نقشه راه تدوين شده تحت‌عنوان توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی كه پیش‌تر كليات آن در شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران مطرح و به تصويب رسيده است در جلسات آتی شورا مطرح و پس از تصويب جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

وی در پایان سخنان خود بار دیگر از زحمات پیروز حناچی مشاور معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تشکر و برای وی آرزوی موفقيت و توفيق روزافزون کرد.

ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های تخصصی شورا در دولت‌یازدهم

مشاور معماری‌و‌شهرسازی وزیر راه‌وشهرسازی در هشتمین جلسه شورای‌عالی در سال جاری ضمن تشکر از ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های تخصصی شورا در دولت یازدهم با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی، گفت: قطعا در دوره‌های آتی در مورد عملکرد ما و جزئیات تصمیماتی که گرفتیم قضاوت خواهد شد و امیدوارم این قضاوت‌ها مثبت باشند.

وی ادامه داد: اینکه دولت در مهمترین تصمیمات خود نظر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران را می‌خواست و از آنها استفاده می‌کرد، اتفاق بسیار بزرگی بود.

حناچی افزود: شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران، مجموعه‌ای از بخش‌های تخصصی دولت بوده و هست که توانست در طی دولت یازدهم، تصمیم‌های جمعی و به مصلحت بگیرد که امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند.

دبیر سابق شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران با تاکید بر این مطلب که شورا نهایت تلاش خود را برای موفقیت انجام داد، یادآور شد: در بخش‌هایی موفق نشدیم و شاید بخشی از عدم موفقیت نیز ناخواسته بود. به هر صورت همه ما در ایران زندگی می‌کنیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم.

حناچی گفت: ما در هرمزان موفق نشدیم علتش هم ما در شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری نبودیم بلکه علت آن عدم پشتیبانی حقوقی وقضایی از مصوبات شورای‌عالی در کشور بود که ریشه در قوانین و... دارد. بعضی از تلاش‌های دیگر هم بود که با وقفه روبه‌رو شدند که امیدوارم در دوره جدید با حضور دکتر ایزدی با جدیت بیشتری آنها را به پیش ببریم.

وی تصریح کرد: هدف این بود که نشان دهیم به رایی که مردم در سال ۹۲ دادند پایبندیم و در تداوم آن رای حرکت کرده‌ایم و تصمیم‌هایی به مصلحت کشور می‌گیریم و پای تصمیماتی که می‌گیریم نیز می‌ایستیم.

گفتنی است در هشتمین جلسه شورا، نمایندگانی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، نمایندگانی از وزارتخانه‌های نیرو، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت دفاع و همچنین نمایندگانی از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شرکت عمران شهرهای‌جدید، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حضور داشتند.

فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش، مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی از اعضای اصلی شورا بودند. همچنین مسئولان استان قم نیز در دومین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در جلسه حضور یافتند و به ارایه نقطه نظرات خود پیرامون ضوابط طرح تفصیلی قم تکلیف بند ۱۵ مصوبه مورخ ۹۵.۸.۱۰ شورای عالی و تصمیم گیری در خصوص افزایش محدوده بافت فرسوده شهر قم پرداختند که این ضوابط از سوی شورای عالی مورد تصویب قرار گرفت و جزئیات آن طی مصوبه شورای عالی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین در رابطه با ضوابط تعیین حریم روستاها نیز تصمیم شورا بر این شد تا طرح بار دیگر به کمیته فنی یک ارجاع داده شود و با لحاظ مواردی که شورا بر آن تاکید داشت بار دیگر در جلسه شورا مطرح شود تا به تصویب نهایی با لحاظ موارد موردنظر شورا برسد.

نظر شما