به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس، علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس در خصوص نقش خودرو در تصادفات تصریح کرد: تاکنون با یک حادثه جادهای برخورد نکردهایم که خودرو به عنوان عامل تصادف در نظر گرفته شده باشد، حال آنکه همه از شرایط ایمنی برخی خودروها که تعدادشان نیز بسیار زیاد است آگاه هستیم.
سیاهپور در خصوص نقش جاده در تصادفات گفت: ۵ تا ۲۰ درصد از تصادفات جادهای به راه، مهندسی راه و محیط اطراف آن برمیگردد که شامل نقاط پرتگاهی، شیب عرضی معکوس، بخشنده نبودن شیب شیروانی جادهها، اختلاف ارتفاع جاده با شانه راه، تقاطعهای غیراستاندارد، غیرمجاز و نامناسب و همچنین دوربرگردانهایی که غالباً به دلایل عدم تأمین منابع کافی بهصورت غیراستاندارد ساخته شده و در برخی محورهای مواصلاتی وجود دارند.
وی اضافه کرد: برای ایمنسازی نقاط پرتگاهی با اجرای خاکریز، نصب گاردریل و نیوجرسی (دیوارهای بتنی جداکننده) اقدامات مناسبی صورت گرفته و راهداری استان در تعامل با سایر دستگاهها همچنان با جدیت خاص در حال ارتقاء سطح ایمنی این نقاط است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس همچنین با اشاره به اهم و گستردگی فعالیتها علیرغم کمبود اعتبارات گفت: برخی از راهها در سطح استان به عنوان راه روستایی و فرعی ساخته شده است اما دارای ترافیک راه فرعی و اصلی و بزرگراهی است، از اینرو ارتقاء (سطح) مشخصات فنی راهها مورد توجه ویژه قرار داشته و در برخی نقاط، ضروری است راههای روستایی به فرعی و راههای فرعی به اصلی و راههای اصلی به بزرگراهی ارتقاء یابد.
سیاهپور در خصوص اهمیت هوشمندسازی در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای فارس و کاهش حوادث ترافیکی گفت: هوشمندسازی و استفاده از فناوریهای نوین همواره مدنظر راهداری و حمل و نقل جادهای فارس بوده است که سامانههای هوشمند ثبت تخلف (۱۳۶ سامانه فعال کنونی) نظارت تصویری، توزین در حال حرکت، کنترل مکانیزه بارنامه خودروهای سنگین، تردد شمارها، سامانه ارتباطی ۱۴۱ و سامانه هوشمند سپهتن بخشی از این موارد هستند و مزایایی چون نظارت شبانهروزی و بدون دخالت عامل انسانی و بهصورت لحظهای صورت میگیرد و درصد خطا را کاهش داده و سبب سیر نزولی تصادفات میگردد.
وی در خصوص نقاط پرتصادف و دارای استعداد تصادف در استان نیز عنوان کرد: تمامی نقاط پرتصادف، آشکارسازی شده و اقدامات اولیه ایمنسازی آنها صورت گرفته و برای رفع دیربازده آنها با توجه به نیاز به اعتبارات در حال پیگیری و انجام اقدامات عملیاتی هستیم.
این مسئول در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: چهل نقطه از نقاط پرتصادف در جادههایی است که باید از دوخطه به چهارخطه ارتقاء یابند و این موضوع نیازمند همکاری مسئولین استانی و کشوری است.
وی با اشاره به سهم بیش از ۷۵ درصدی عامل انسانی در حوادث ترافیکی افزود: در ده سال گذشته که به عنوان دهه ایمنی راهها نامگذاری شده، کاهش تصادفات در هر سال به طور متوسط بین ۷ تا ۱۰ درصد بوده که به دلیل ارتقاء ایمنی راهها، حضور مستمر پلیس و اقدامات از این دست، اکنون نیاز به مشارکت هرچه بیشتر عموم مردم است تا با اصلاح فرهنگ ترافیک و رانندگی خود، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به کمک دولت در راستای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی اقدامات مؤثری به عمل آورده و این جز با تعامل تمامی دستگاهها و مشارکت عموم مردم و آموزش همگانی مقدور نمیشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس همچنین با ابراز تأسف از تصادفات رانندگی بیان کرد: در ۲۰ سال گذشته به طور متوسط هر سال در کشور ۲۰ هزار کشته در تصادفات داشتهایم که در ده سال گذشته به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است.
وی افزود: به طور متوسط در کشور روزانه ۴۳ نفر در تصادفات کشته میشوند که این بدان معنی است که هر ۳۳ دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی برونشهری جان خود را از دست میدهد و تبعات سنگینی را به همراه دارد بهطوری که اقتصاددانان معتقدند اگر سن هر متوفی را ۳۵ سال در نظر بگیریم، خسارت ۱/۳ تا ۳ میلیارد تومانی را به اقتصاد ملی وارد میکند که این خسارت ۵ تا ۷ درصد تولید ارزش ناخالص ملی است در حالی که خسارتهای وارده به بخش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز غیرقابلجبران است.
نظر شما