شناسهٔ خبر: 44396 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشايری در جمع خبرنگاران گفت:

برنامه‌ريزی برای احيای ۱۳۵۰ محله هدف در طول برنامه ششم/ ضرورت ايجاد نهادهای نرم‌افزاری برای تحقق اهداف سياست بازآفرينی شهری

هوشنگ عشایری سرپرست شركت عمران و بهسازی شهری ايران گفت: میانگین برنامه‌ای كه هم‌اكنون برای بهسازی و بازسازی ۱۳۵۰ محله در طول برنامه ششم داریم بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد كه قرار هم نیست این اعتبار دولت ملی و حتی دولت محلی تامین كند بلكه این یك جریان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است كه توسط كنشگران، ساكنان و مردم محلات با كمك دولت ملی و محلی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی هوشنگ عشایری سپرست شركت عمران و بهسازی شهری ایران امروز ۱۹ مهرماه در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسكن در گفتگو با خبرنگاران در مورد امكان بهسازی و بازسازی سالانه ۲۷۰ محله در كشور گفت: براساس مصوبه و قانون برنامه ششم به منظور بهسازی و بازسازی محلات هدف هم دولت ملی و هم دولت محلی یعنی وزارتخانه‌های وزارت راه وشهرسازی، كشور و وزارتخانه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی و هچنین شهرداری‌ها به بازسازی و بهسازی سالانه ۲۷۰ محله برای رساندن آن‌ها به میانگین زندگی متوسط شهری ورود پیدا می‌كند.

عشایری ادامه داد: بدین معنا اگر در شهر تهران میانگین سرانه فضای سبز، پارك محلی و به طور كلی خدمات عمومی شهر سرانه A دارد برای محله مورد هدف تلاش دارد تا به نقطه A برسد. اینكه بگوییم سالیانه ۲۷۰ محله را بازسازی می‌كنیم و سراغ محله دیگری می‌رویم امری محال است. به این دلیل كه بهسازی و نوسازی هر محله بین ۱۰ تا ۱۲ سال زمان می‌برد تا به كیفیت میانگین تایید شده دست یابد.

سرپرست شركت عمران و بهسازی شهری  افزود: ما سالیانه به بهسازی و نوسازی ۲۷۰ محله ورود می‌كنیم و این بدین مفهوم نیست كه در پایان سال از آن محله خارج می‌شویم. بلكه در مدت زمان ۱۲ ساله و طی برنامه ششم و هفتم توسعه اولین ۲۷۰ محله به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح كرد: معتقدیم از ۲۷۰۰ محله در ۲ دوره برنامه ششم و هفتم ۱۳۵۰ محله توسط دولت فعلی، محلی، ساكنان و بخش خصوصی و دخیلان با طی مدت زمان ۱۲ ساله به اتمام خواهند رسید. طبیعتا تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۲۷۰۰ محله ورود پیدا می‌كنیم.

این مقام مسئول گفت: میانگین برنامه‌ای كه هم‌اكنون برای بهسازی و بازسازی ۱۳۵۰ محله در طول برنامه ششم داریم بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد كه قرار هم نیست این اعتبار دولت ملی و حتی دولت محلی تامین كند بلكه این یك جریان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است كه توسط كنشگران، ساكنان و مردم محلات با كمك دولت ملی و محلی انجام خواهد شد.

عشایری ادامه داد: در راستای ۳ هدف سخت‌افزاری كه شامل نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مسكن، ارتقای خدمات زیربنایی و ارتقای خدمات روبنایی است كه از این ۳ وظیفه خدمات زیربنایی و روبنایی وظیفه دولت ملی و محلی است و نوسازی و بهسازی مسكن منتد از تسهیلاتی است كه دولت ملی می‌گیرد و همچنین منتد از تشویق‌هایی كه به دولت محلی می‌دهد تا بخش خصوصی سرمایه‌گذاران و توسعه‌گذران به نوسازی و بهسازی مسكن ورود كنند.

وی تصریح كرد: برای آنكه تحقق‌پذیری در حوزه كالبدی اتفاق بیفتد باید توسعه‌گران، كنشگران، ساكنان، مالكان، خیرین مشاركت داشته باشند و بدین ترتیب نهادهای نرم‌افزاری  شكل بگیرد زیرا ما معتقدیم تحقق‌پذیری اهداف فوق با همكاری و مشاركت به نتیجه می‌رسد.

عشایری با تاكید براینكه نقش دولت ملی در تامین منابع نقشی اهرمی نیست گفت: به اعتقاد من دولت ملی و محلی در این حوزه در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تامین مالی خواهند كرد و مابقی آن طبیعتا توسط مالكان، ساكنان و بخش خصوصی محقق خواهد شد.

سرپرست شركت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین در مورد آخرین وضعیت همكاری انبوه‌سازان و آسان كردن تسهیلات مسكن گفت: پیشنهاد ما به دولت محترم برای آسان‌كردن شرایط اعطای تسهیلات مسكن اعلام شده است وبه تبع آن دولت نیز به دنبال كاهش زمان سپرده‌گذاری، كاهش سود تسهیلات و افزایش زمان بازپرداخت است كه این پیشنهاد روی میز دولت است و امیدواریم تیم اقتصادی دولت آن را تصویب كند.

عشایری در پایان گفت: تاكید دارم قرار نیست دولت پروژه‌ای همچون پروژه مسكن مهر تعریف كند تا انبوه‌سازان چنین طرحی را به اجرا درآورد بلكه هدف ورود به بافت‌های میانی شهرهاست.

نظر شما