شناسهٔ خبر: 44413 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان مطرح كرد:

وظیفه دولت نظارت، حمایت و هدایت است/ تلاش برای به رسمیت شناختن دولت محلی و ارتقای آن برای پذیرفتن مسئولیت

حامد مظاهریان معاون مسكن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسكن ضمن تاكید بر به رسمیت شناختن دولت محلی و ارتقای آن  گفت:  برنامه‌ای را كه در حوزه معاونت مسكن و ساختمان دنبال می‌كنيم این است كه باید نهاد محلی طرح‌های جامع و تفصیلی را مورد توجه قرار دهد و به آن‌ها ورود كند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی حامد مظاهریان معاون مسكن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی در اختتامیه همایش سیاست‌های توسعه مسكن ضمن تقدیر و تشكر از صاحب‌نظران به جهت حضور در این همایش گفت: دو روز پرنشاط و پر از بحث و گفتگو همراه با ارائه داده‌هایی كه حاصل فعالیت‌های پژوهشی بود انجام و به اتمام رسید و شخصا آموختم و به همه صاحب‌نظران خسته نباشید می‌گویم.

معاون مسكن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی افزود: در همایش هفدهم سیاست‌های توسعه مسكن فرصتی پیدا شد برای آنكه مخاطبان سمینار كه همه افراد صاحب‌نظر و اهل حرفه بودند در پنل‌های تخصصی سرنخ‌هایی را دریافت كنند كه باید همه آن‌ها دنبال شود.

مظاهریان با تاكید بر این مطلب كه وزارت راه وشهرسازی با تاكید وزیر راه وشهرسازی به دنبال حق دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات است گفت: همكاران ما در معاونت مسكن وساختمان این اهتمام را دارند تا در كوتاه‌ترین زمان ممكن مطالب ارائه‌شده و پاورپوینت‌ها را بر روی پرتال وزارت راه وشهرسازی برای استفاده صاحب‌نظران و اهل حرفه قرار دهند.

این مقام مسئول در وزارت راه وشهرسازی با اشاره به اینكه مطالب بسیار قابل توجهی در همایش هفدهم ارائه شد گفت: برای ما در بدنه دولت راه دشواری در پیش است تا بتوانیم ایده‌های صاحب‌نظران را به مرحله اجرا درآوریم. امیدوارم خداوند كمك كند تا كار بزرگی كه شما صاحب‌نظران و اندیشمندان انجام دادید در فرآیندها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با طرح دو پرسش بنیادین كه حد مداخله دولت تا كجاست؟ و همچنین دولت تا چه اندازه باید در بازار دخالت كند؟ گفت: قطعا پاسخ به این دو پرسش بر این سخنرانی میسر نخواهد بود اما ذكر این نكته ضروری است كه ما باید حد مداخله‌ای برای دولت قائل باشیم.

مظاهریان ادامه داد: از از منظر تئوریك حد مداخله دولت تا زمانی است كه بازار شكست بخورد در این زمان است كه دولت باید مداخله كند تا تعادل به جامعه بازگردد.

وی ادامه داد: حدود ۱۱ سال زمان می‌برد تا یك ایرانی دارای شغل و درآمد با پس‌انداز صاحب خانه شود. همچنین یك خانوار ایرانی ۳۳ درصد از درآمد خود را صرف مسكن می‌كند. این در حالی است كه ۳ دهك جامعه زیر خط فقر به سر می‌برند و ۱۳۵ هزار هكتار معادل دو برابر مساحت كل تهران بافت هدف است كه باید بهسازی و نوسازی شود. این‌ها نشان ‌ می‌دهد بی‌تعادلی بزرگی رخ داده وبرای برگرداندن تعادل دولت باید دخالت كند.

این مقام مسئول همچنین تاكید كرد: همه ما در دولت معتقدیم دخالت باید حداقلی باشد و باید در بخشنامه‌ها اعمال شود تا نهایتا تبدیل به قواعد مناسب مالیات شود. همچنین تنظیم امور بانكی، كاهش اختلافی طبقه غنی و فقیر از دیگر وظایف دولت‌هاست.

وی با تاكید بر این مطلب كه حد دخالت دولت ساماندهی به وضعیت مسكن خانوارهای كم‌درآمد است گفت: معتقدم دخالت دولت باید در نظارت، حمایت و هدایت باشد.

مظاهریان با تاكید براینكه وظیفه دولت محلی حمایت و پشتیبانی از دولت ملی است گفت: نهادهای مدنی موظف هستند بخشی از فعالیت‌ها را برعهده بگیرند و باید این دیدگاه در جامعه نهادینه شود كه دولت ملی نمی‌تواند برای انجام عملیات اجرایی برای كل جمعیت ایران تصمیم بگیرد.

معاون مسكن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی گفت: برنامه‌ای را كه در حوزه معاونت مسكن و ساختمان دنبال می‌كنم این است كه باید نهاد محلی طرح‌های جامع و تفضیلی را مورد توجه قرار دهد و به آن‌ها ورود كند. همچنین دولت محلی باید در برنامه‌ریزی‌های مسكن وارد شود و در مرود آن‌ها اظهارنظر كند. بدین منظور معتقدیم دولت ملی مسئولیت دخالت گسترده ندارد وباید دولت محلی را به رسمیت بشناسد و تلاش كند تا نهادهای محلی را ارتقا دهد و بدین ترتیب نهاد محلی عهده‌دار مسئولیت شهرها باشد.

وی خاطرنشان كرد: از همین امروز كه هفدهمین همایش به پایان رسیده است درخواست می‌كنم تا صاحب‌نظران پیشنهادات خود را برای سمینار هفدهم با دست‌اندركاران در میان بگذارند.

نظر شما