شناسهٔ خبر: 44550 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بازرسی نامحسوس از بناهای تجاری ناایمن در قلب پایتخت

ساختمان آلومینیوم بازرسان دادستانی تهران از بناهای تجاری مرکز شهر به‌طور نامحسوس بازدید می‌کنند.آنها از هفته پیش، جدی‌تر از گذشته یكباره وارد پاساژ‌های مناطق ۱۱ و ۱۲ پایتخت می‌شوند و گزارشی را از وضعیت ساختمان تنظیم می‌كنند؛ چه پاساژ‌هایی كه اوایل سال اخطاریه قضایی دریافت كرده‌اند و چه آن دسته از ساختمان‌هایی كه تا به حال هشدار قضایی برای ایمن‌سازی نگرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از همشهری آنلاین، بازرسان دادستانی تهران از بناهای تجاری مرکز شهر به‌ طور نامحسوس بازدید می‌کنند كه به گفته یكی از آنها، در راه ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر جای اغماضی وجود ندارد و چنانچه مالكان یك‌بنا نسبت به هشدارها بی‌توجهی كنند، باید منتظر حكم پلمب باشند. البته ناگفته نماند كه دادستانی اعلام كرده طی روند بازرسی، چنانچه مشخص شود یك‌ساختمان به‌طور مناسبی روند ایمن‌سازی را طی می‌كند، امكان به تعویق افتادن فرصت مشخص شده در حكم وجود دارد؛ مسئله‌ای كه می‌توان در مورد ساختمان آلومینیوم مشاهده كرد.

زنگ خطر پلاسكو

ایمن‌سازی بناهای شهر تهران پس از حادثه ساختمان پلاسكو مطرح شد. در واقع فاجعه ریختن قدیمی‌ترین بلندمرتبه تهران زنگ خطر را در پایتخت و به‌ویژه در محدوده خیابان جمهوری، به‌عنوان یكی از شاهراه‌های تجاری شهر به صدا درآورد تا بسیاری از بناها برای بررسی، زیر ذره‌بین نهادهای مسئول بروند. به همین منظور سازمان آتش‌نشانی، كمیته عمران شورای شهر تهران، شهرداری‌های مناطق، دادستانی و نمایندگان از وزارت كار گردهم آمدند تا راهكارهای ایمن‌سازی بناها را استخراج كنند. جلسات مشترك این نهادها هم در فاز نخست با ارسال اخطاریه‌های محكم قضایی به ۱۹بنای تجاری در مناطق مركزی شهر تهران همراه شد.

در این میان مجتمع‌های تجاری آلومینیوم، علاءالدین، آزاد، كویتی‌ها، بهارستان، خانقاه، اروپا، نوشین، شیرین، اخوان، حكیم هاشمی، اسلامی و علمیه ازجمله مهم‌ترین ساختمان‌های تجاری محدوده خیابان جمهوری بودند كه حكم‌های قضایی دریافت كردند. سپس برخی بلافاصله شروع به‌كار كردند و برخی دیگر انگار كه حكم‌ها مانند هشدارهای گذشته یك‌شوخی بیش نیست، بی‌اهمیت سرگرم كار خودشان شدند. این شد كه حكم‌های قضایی مثل پاساژ اروپا در نزدیكی چهارراه سعدی، كار دست‌شان داد و ساختمان به كل پلمب شد. اگرچه در پاساژ اروپا مدتی است كه دوباره باز شده اما مالكان آن خوب می‌دانند كه از فرصت به‌دست آمده باید نهایت استفاده را برای ایمن‌سازی ساختمان ببرند وگرنه دیری نخواهد پایید كه دوباره با حكم پلمب روبه‌رو می‌شوند.

پلمب‌های جدید در راه است

اینطور كه آمار كمیته عمران شورای شهر تهران نشان می‌دهد در تهران بیش از ۴۹۰۰ساختمان پرخطر با اولویت درجه یك وجود دارد. حریق جدی‌ترین خطری است كه این تعداد ساختمان را تهدید می‌كند و جالب اینكه حدود ۲۳۰ساختمان از این تعداد، بالای ۱۲طبقه دارند و بلندمرتبه محسوب می‌شوند. این در حالی است كه به گفته محمد علیخانی، رئیس كمیسیون عمران شورای شهر تهران ۲۰۰مال (مركز خرید بزرگ) غیراستاندارد در تهران وجود دارد. از سوی دیگر تعدادی از بناهای مهم در قلب شهر تهران واقع شده‌اند. به همین دلیل دائما در منطقه ۱۲جلسات كارشناسی تشكیل می‌شود و قاضی مرتضی تورك، معاون دادستانی تهران به دقت روند طی شدن كارهای مربوط به این بناها را زیرنظر دارد.

در آخرین جلسه‌ای كه در این رابطه در شهرداری منطقه ۱۲تشكیل شده حاضران تصمیم گرفتند تا شهروندان نیز از وضعیت املاك ناایمن شناسایی شده كه مالكان آنها نسبت به رفع خطر بی‌توجه هستند مطلع شوند. اینطور كه شهردار منطقه به همشهری گفت حتی مجوز قانونی برای تعطیلی این املاك صادر شده و چنانچه آنها روند بی‌توجهی را طی كنند، حكم پلمب را به‌زودی دریافت می‌كنند. پیمان حسین محسنی گفت: «برای تعدادی دیگر از واحدهای ناایمن تجاری منطقه۱۲ نیز دستور قضایی صادر شده و در آنها بسته می‌شود.»

توجه به تأسیسات برق در اولویت است

مهلت زمان درنظر گرفته شده برای ایمن‌سازی نسبت به وسعت، تعداد مخاطب و وضعیت املاك متفاوت است. همه بناها اما از ۲منظر فنی - سازه‌ای و حریق مورد بررسی قرار می‌گیرند. به گفته محسنی در این بین، سازمان نظام مهندسی برای استحكام بنا و ایمنی برق به كمك آمده است اما در وهله نخست مالكان باید در اسرع وقت نسبت به تعویض سیم‌كشی فرسوده، جابه‌جایی تابلوی برق‌ها به مكان مناسب و امن، نصب سیستم اعلام و اطفای حریق و برقراری سیستم رصد میزان مصرف برق اقدام كنند.

ایمن‌سازی بازار تهران از تأسیسات برق كلید خورد

ایمن‌سازی فضای ۱۱۱هكتاری بازار تهران نیز همزمان با ایمن‌سازی بناهای پرخطر پایتخت مطرح شده است. افشین حبیب‌زاده، از طرف شورای شهر تهران مأموریت یافته تا ایمنی بازار را پیگیری كند. به گفته وی شاخص مهم ارزیابی شده در بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد كه اصلی‌ترین عامل حریق در بازار، وضعیت بد سیم‌كشی است. به همین منظور در همكاری میان مدیریت شهری و اداره برق منطقه‌ای مقرر شده تا سیم‌كشی فرسوده معابر اصلی بازار تا ورودی مغازه‌ها تعویض شود. وی همچنین با بیان اینكه در این طرح تعویض كنتورهای برق نیز انجام می‌شود، افزود: «مشكل اصلی پس از نصب و از محل كنتور تا واحد مصرف‌كننده است چرا كه در بازار تهران به‌دلیل محدودیت‌هایی كه وجود دارد كنتور برق با فاصله از مصرف‌كننده و واحد تجاری نصب می‌شود و ممكن است در این مسیر واحدهای دیگر نسبت به بهره‌برداری‌های غیر مجاز به‌وسیله سیم‌كشی‌های دیگر اقدام كنند كه این برق‌كشی از مسیرهای مختلف بدون رعایت نظم و ایمنی است.»

به گفته حبیب‌زاده، براساس آمارهای اداره برق، ۱۵۰هزار مشترك از برق در بازار استفاده می‌كنند كه حدود ۷۵مگاوات مصرف برق دارند و حدود ۲۵هزار واحد تجاری در بازار ناایمن است كه اداره برق شروع به ایمن‌سازی كرده است و قرار شد ۵۰۰۰ در فاز اول، ۷۰۰۰ در فاز دوم و مابقی واحدهای تجاری نیز در فاز سوم ایمن‌سازی شوند. از طرف دیگر پیمان حسین محسنی، شهردار جدید منطقه۱۲ تهران نیز اظهار داشت: «پیش از این هنگام جداره‌سازی بازار، جانمایی تابلوی برق‌ها در اماكن غیردسترس انجام شده است.» وی در پاسخ به این سؤال كه آیا در بحث انبار كالاها در بازار نیز اقداماتی صورت می‌گیرد یا خیرگفت: «انبارهای فرسوده داخل‌ بازار شناسایی شده‌اند. برای این منظور ۲تصمیم گرفته شده؛ یكی تغییر كاربری‌ها با توجه به آرای كمیسیون ماده۱۰۰ است. تصمیم دیگر اخطارهایی است كه برای ایمن‌سازی صادر می‌شود.» به گفته وی چنانچه شرایط لازم برای ایمن‌سازی فراهم نباشد، در آینده برخی انبارهای پرخطر بازار با همكاری شركت ساماندهی مشاغل به محدوده صنعتی جنوب شهر منتقل می‌شوند./

نظر شما