شناسهٔ خبر: 44584 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور خبرنگاران برگزار شد؛

نخستین نشست خبری شهردار پایتخت با تشریح ۵ سیاست‌ شهری/ دارایی‌ها و منابع شهر در حداکثر ممکن فروخته شده‌اند/ ادامه سیاست‌های قبلی غیرممکن است

محمدعلی نجفی شهردار پایتخت ضمن تشریح سیاست‌های شهرداری تهران در پنج محور گفت: شاهد هستیم که دارایی‌ها و منابع شهر در حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، فضاهای شهری فروخته شده‌اند و همچنین منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدعلی نجفی شهردار تهران امروز ۲۴ مهر ماه در نخستین نشست رسانه‌ای برنامه‌های شهرداری تهران را تشریح کرد و در نهایت به سوالات خبرنگاران از شهرداری تهران پاسخ داد.

نجفی برنامه‌های شهرداری تهران را در ۵ محور تشریح کرد و گفت: ارزیابی زیست‌پذیری، پایداری، آسایش و آرامش روانی و اجتماعی به طور مستمر در برنامه‌های شهرداری تهران قرار دارد. سیاست‌های شهری در چند دهه اخیر از یک سو و افزایش داشته‌ها و امکانات شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست‌پذیری و پایداری آن را کاهش داده است.

شهردار تهران با اشاره به این مطلب که شهرداری با توجه به نقدهایی که می‌شود در زمینه حمل و نقل عمومی و همچنین وضعیت معابر و راه‌های شهری موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند خاطرنشان كرد: به رغم موفقیت‌های شهرداری در برخی زمینه‌ها متاسفانه شاهد کاهش کیفیت محیط اجتماعی، محیط زیست شهری و همچنین کاهش منابع زیستی شهر هستیم همچنان که وضعیت تامین منابع مالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ادامه سیاست‌های قبلی غیرممکن است گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که دارایی‌ها و منابع شهر در حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، فضاهای شهری فروخته شده‌اند و همچنین منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارد. در کنار آن نابرابری فضایی و اجتماعی در شهر در حال گسترش است به همین دلیل ارزیابی و چاره‌اندیشی برای زیست پذیری پایداری آسایش و آرامش روانی و اجتماعی در برنامه‌های شهرداری تهرانن است.

نجفی همچنین با تاکید بر اینکه سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل مشکلات شهر نیستند، ما به ایده‌هایی برای شهر آینده نیاز داریم و این موضوع از طریق گفت‌وگوی عمومی و فراگیر به دست نمی‌آید بلکه ایده‌ها باید در جریان گفت‌و‌گوی عمومی بین گروه‌های مختلف مردم، کارشناسان و مدیران شکل ببرد.

شهردار ضمن تاکید بر جداکردن نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری از ارزیابی مدیران گفت: مشکل اصلی ما در ارزیابی سیاست‌های شهری آن است که عموما به ارزيابی‌ها جنبه شخصی داده می‌شود. در عین حال و متاسفانه فضای سیاسی کشور نیز این گرايش را تشدید می‌کند و نقد سیاست‌های شهری به نقد مدیران گذشته تقلیل می‌یابد. در این زمینه ضروری است تا نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری و از ارزیابی مدیران شهری جدا شود.

وی تصریح كرد: این تصور که با تغییر افراد یا جناح‌های سیاسی مشکلات شهر حل می‌شود تصور واقع بینانه‌ای نیست و باید تلاش کنیم تا مصلحت شهرها را که همان منافع ملی است در نظر بگیریم.

نجفی با یادآوری این نکته که شهر محل زندگی شهروندان است و جدا از گرایش‌های سیاسی و اجتماعی، شهرها نیازمند زیست‌پذیری پایدارهستند گفت: در حال حاضر با مشکلاتی رو به رو هستیم که برای برخی از آن‌ها راهکارهای کوتاه مدت پاسخگو نیستند و در عین حال معتقدیم که تغییر سیاست‌ها و روش‌ها نیازمند زمان است به همین دلیل حل مشکلات و جلوگیری از سرخوردگی مردم فقط از طریق مشارکت گسترده مردم در اجرای برخی از طرح‌ها امکا‌ن‌پذیر خواهد بود.

شهردار تهران ادامه داد: تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست به همین دلیل باید افرادی که از رشد شهری  در دهه‌های اخیر بهره‌مندی بیشتری از امکانات داشته‌اند در مقابل سهم بیشتری نیز در این تغییر بر عهده بگیرند و بپردازند.

وی افزود: کسانی که ساختمان‌های بلند مرتبه‌شان برای شهر بار ترافیکی ایجاد می‌کند باید در تامین هزینه‌های شهر مشارکت بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما