به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران سعید رسولی اظهار داشت: در برنامه ششم تصویبشده است كه شركت قطارهای حومهای ذیل شركت راهآهن ایران تأسیس شود كه دراینباره پیشنویس اساسنامه تنظیم و به دولت ارسال شد، امیدواریم در زمان مقرر در قانون، این شركت تأسیس شود.
رسولی افزود: مقررشده است در ۶ ماه اساسنامه شركت قطارهای حومهای به تصویب برسد كه در مرحله تصویب اساسنامه هستیم و بهزودی انجام میشود.
چالشهای توسعه قطارهای حومهای در كشور
وی بیان كرد: شكلگیری شركتی كه وظیفه آن بخشی در شهرداریها بهعنوان شركت قطارهای شهری و حومه بود، كمی مشكل به نظر میرسید، البته در زمان رسیدگی به این حكم در مجلس به لحاظ قانونی مفصل بحث و حكم هوشمندانه تنظیمشده است، دست شهرداریها برای انجام طرحهای قطارهای حومهای در این قانون بسته نیست و اعلامشده است هر بخشی كه امكان ورود و اجرا در حوزه قطارهای حومهای دارد، استقبال میشود و انحصاری در كار نیست.
عضو هیئتمدیره شركت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بیان كرد: بر اساس قانون، شهرداریها فقط میتوانند در شهرها و حریم شهرها هزینه كنند و اگر قطار حومهای از مرز شهری عبور كند، هزینههای آن با محدوده شهر بعدی شراكتی خواهد بود؛ از چالشهای اصلی عدم شكلگیری درست قطار حومهای در كشور ما چنین مشكلاتی بوده است، مثلاً قطار تهران ـ ورامین ـ گرمسار پیشازاین در اختیار وزارت راه بود، سپس به شهرداری موكول شد و مجدداً به راهآهن واگذار شد و بهاینترتیب به تصویب رسید، چنین طرحهایی ملی محسوب میشود و از حریم شهر خارج میشود، گذشته از آنكه ما در قانون تعریف روشنی برای حومه نداریم.
مزایای توسعه قطارهای حومهای
رسولی گفت: قطار حومهای در كنار كاهش مصرف سوخت، در كاهش تلفات رانندگی (بسیاری از تصادفات در حومه شهرها رخ میدهد) و همچنین كاهش آلایندههای زیستمحیطی نقش مهمی دارد؛ روزانه حدود ۵۴۰ هزار خودرو از حومه تهران وارد تهران میشود. همین تعداد نیز در بعدازظهر از تهران خارج میشود. اگر امكان جابهجایی این تعداد مسافر خودروها از طریق شبكه ریلی فراهم شود و همین ۵۴۰ هزار دستگاه خودرو روزانه وارد تهران نشود، در كاهش آلودگی پایتخت، كاهش مصرف سوخت، كاهش تلفات رانندگی و كاهش ترافیك، به ارقام بزرگی دست خواهیم یافت.
وجود قطارهای حومهای در ۱۹ مسیر ریلی/ سهم قطارهای حومهای در ایران فقط ۲ درصد جابهجاییها
عضو هیئتمدیره شركت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بیان كرد: راهآهن در بیش از ۱۹ مسیر قطار حومهای فعال دارد كه امیدواریم با تشكیل شركت قطارهای حومهای و پیشنهادی كه تنظیمشده و از طریق لایحه دولت به مجلس ارائه میشود، شرایطی فراهم شود تا سرمایهگذاری بخش غیردولتی برای تأمین ناوگان حومهای نظیر ریلباس، افزایشیافته و فواصل اعزام قطارها كاهش یابد تا بدین ترتیب شهروندان اطراف كلانشهرها بهراحتی از قطارهای حومه نظیر همه دنیا استفاده كنند.
وی گفت: در ایران سهم حملونقل حومهای در جابهجاییها ۲ درصد است، درحالیکه در اروپا و كشوری مثل آلمان این رقم ۵۵ درصد است. امیدواریم با اقدامات صورت گرفته برای تحقق هدف سهم ۲۰ درصدی راهآهن در جابهجایی مسافر، از قطارهای حومهای استفاده زیادی داشته باشیم.
هدر رفت ۱۳ هزار میلیارد تومان در پنج سال به دلیل عدم استفاده از حملونقل ریلی
عضو هیئتمدیره راهآهن درباره حمایت دولت از سرمایهگذاران قطارهای حومهای و تأمین مابهالتفاوت نرخ واقعی و فعلی بلیت قطارهای حومهای توضیح داد: ضروری است به این موضوع توجه كرد كه بخش غیردولتی قطعاً بدون حمایت پیش نخواهد رفت و انتظار ارائه خدمات بهتر و باكیفیتتر از بخش خصوصی در نبود حمایت، امری غیرواقعی است.
رسولی ادامه داد: وقتی اصل ۴۴ اجرا شد و شركتی غیردولتی، واگن وارد ناوگان كرد، چطور میتوان تكلیف كرد كه بین تهران تا كرج ۱۵۰۰ تومان بابت یك صندلی قطار دریافت كنند و مابهالتفاوت نرخ هم توسط همان شركت پرداخت شود؟ بههرحال آنها هم بهعنوان یك بنگاه اقتصادی باید توجیه داشته باشند و در همه دنیا حملونقل بهویژه حومه، موردحمایت است.
وی كاهش تلفات تصادفات، كاهش مصرف سوخت و كاهش تولید آلاینده زیستمحیطی را سه توجیه اصلی توسعه ریلی عنوان كرد و گفت: عددی كه برای منافع حاصل از این مدل حملونقلی نسبت به دیگر مدلها خصوصاً جادهای حساب میكنند، این است كه جابهجایی هر تُن/ تَن كیلومتر توسط راهآهن ۷۵۶ ریال منفعت دارد؛ مقدار بار و مسافر جابهجاشده در كشور بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ میزان ۲۱۱ میلیون تن بوده است، اما در همین سالها در مسیرهای موازی با ریل ۲۴۲ میلیون تن بار ریلپسند جابهجا شده است، یعنی باری كه امكان انتقال آن با ریل وجود داشته است؛ این ۲۴۲ میلیون تن با فرض رقم ۷۵۶ ریال به عدد ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه میرسیم، درحالیکه این اگر به ریل منتقلشده بود، ۱۳ هزار میلیارد تومان عایدی و یا صرفهجویی در منافع اقتصادی كشور داشتیم.
عضو هیئتمدیره شركت راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد مقاومتی کارکنیم، چه راهكارهایی بهتر از این مواردی كه موجب صرفهجویی میشود، وجود دارد؟ در بخشهایی، راهآهن اختیاراتی دارد كه تا سرحد توان تلاش كردهایم، اما در بخشهایی نیز نیازمند یاری ارگانهای دستاندركار دیگر و بخشهای تصمیمساز و تصمیمگیر هستیم، ما در سهم خود تخفیف تعرفهها نظیر حق دسترسی، اجاره لكوموتیو و غیره را اعمال كردهایم، اما بههرحال باید همكاری نیز از سوی دیگر ارگانها باشد.
نظر شما