شناسهٔ خبر: 44649 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

آمادگی ۱۹۴ مجتمع‌ خدماتی- رفاهی برای ارائه خدمت به زائران اربعین در ۹ استان/ آغاز ساخت مجتمع‌های زنجیره‌ای و استقبال بخش خصوصی

محسن حاجی‌اسماعیلی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «هم اکنون ۳۸۴ مجتمع خدماتی-رفاهی در دست ساخت و ۶۷۸ مجتمع در سراسر کشور در دست بهره برداری قرار دارند» گفت: ۱۹۴ مجتمع خدماتی-رفاهی در ۹ استان اصلی عبور زائران اربعین آماده ارائه خدمات هستند

محسن حاجی اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت مجتمع‌های خدماتی-رفاهی در دست ساخت و بهره برداری در ‌استان‌های واقع در مسیر‌های  جابجایی زائران اربعین حسینی اظهار داشت: هم اکنون ۳۸۴ مجتمع در دست ساخت و  ۶۷۸ مجتمع خدماتی-رفاهی در سراسر کشور در دست بهره برداری قرار دارند که آماده ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی هستند و تیم‌های نظارتی متشکل از کارشناسان دستگاه‌های مختلف نیز به طور مستمر آنها را نظارت می‌کنند.

وی افزود: خدماتی از قبیل نمازخانه، سرویس بهداشتی، جایگاه سوخت، رستوران و فضای استراحت از طریق این مجتمع‌ها به مراجعان ارائه می‌شود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آمار تعداد مجتمع‌های خدماتی-رفاهی داخل ۹ استان کشور برای دسترسی به مرز‌های منتج به کشور عراق را به شرح زیر اعلام کرد و گفت: تمامی مجتمع‌های خدماتی-رفاهی که در زیر معرفی می‌شود با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شده یا در دست ساخت قرار دارد.

استان

در دست بهره‌برداری

در دست ساخت

موافقت اصولی و در حال اخذ استعلام

خوزستان

۴۳

۱۱

۲۸

کرمانشاه

۲۷

۱۰

۱۸

قم

۲۵

۱۰

۶

ایلام

۱۰

۴

۷

چهارمحال و بختیاری

۷

۱۲

۹

بوشهر

۱۲

۱۷

۱۱

همدان

۲۶

۱۱

۱۲

قزوین

۳۰

۱۷

۱۴

لرستان ۱۴ ۱۴ ۱۳

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حاجی اسماعیلی با اشاره به نحوه رتبه بندی مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بیان داشت: مجتمع‌ها در چهار گروه  و بر اساس میزان مساحت زمین درجه بندی می‌شوند که طبق آن مجتمع‌هایی در مساحت ۱ تا ۲.۱ هکتار درجه ۴، مجتمع‌هایی در مساحت ۲.۱ تا ۳.۱ هکتار درجه سوم، ۳.۱ تا ۴.۳ هکتار درجه دو و ۴.۳ تا ۶.۵ هکتار درجه یک تقسیم بندی می‌شوند. که این رتبه بندی در  استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان به دلیل محدود زمین از ۷ دهم تا ۲.۱ دهم هکتار در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به طرح سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای جذب سرمایه‌های خرد اشاره کرد و گفت: طرحی به منظور جذب سرمایه‌های خرد برای ساخت مجتمع‌های خدماتی-رفاهی با محوریت مشخص مانند رستوران، جایگاه سوخت، اقامت، تیرپارک و سرویس بهداشتی نیز تهیه شده است. البته این طرح شامل آزادراه‌ها نمی‌شود بلکه راه‌هایی با تردد کم را در بر می‌گیرد.

استقبال بخش خصوصی از احداث مجتمع‌های زنجیره‌ای

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص طرح برند سازی و احداث مجتمع‌های خدماتی-رفاهی به شیوه «زنجیره‌ای» (فرنچایزی) خاطرنشان کرد: این طرح هم اکنون در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر توسط یک سرمایه‌گذار مجتمع های خدماتی رفاهی زنجیره‌ای در محورهای قم، شهرضا، میان دشت و سبزوار در حال فعالیت است. همچنین این طرح در چند محور دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

حاجی اسماعیلی از انعقاد قرارداد میان برخی از شرکت‌های و تعاونی‌های مسافربری با مجتمع‌های خدماتی-رفاهی برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح، محور تهران-شیراز به عنوان پایلوت انتخاب شد و مجتمع‌های خدماتی-رفاهی که دارای استاندارد کافی برای  ارائه خدمات هشتند شناسایی شدند و هم اکنون در مرحله عقد قرارداد هستند.

نظر شما