شناسهٔ خبر: 44693 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری استان همدان:

راه‌های استان همدان اسکن می‌شوند

اسکن جاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان از عملیات تصویری برای رفع مشکلات جاده‌ای در محورهای فرعی استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، محمد رودباری گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای با آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، عملیات شناسایی وضعیت خرابی راه‌های فرعی استان همدان از طریق دستگاه RSP (دستگاه پروفیل سنج سطح راه) آغاز شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را مدیریت بهتر راه‌ها عنوان کرد و افزود: این عملیات شامل شناسایی ناهمواری‌ها و ارزیابی سازه‌ای روسازی راه‌های استان در قالب طرح تهیه سند جامع وضعیت راه‌ها به طول ۸۳۵ کیلومتر است.

رودباری ادامه داد: در این عملیات به کمک تجهیزات پیشرفته وضعیت کیفیت رویه‌های راه از نظر ناهمواری‌ها و انواع خرابی‌های آسفالت شامل وضعیت ترک‌ها، نشست‌ها و انواع خرابی‌های موجود در روسازی مشخص می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عملیات شناسایی به کمک دستگاه RSP برای ارزیابی ناهمواری‌های روسازی موجود انجام می‌شود، تصریح کرد: در این روش اطلاعات جامع از وضعیت راه‌های موجود در اختیار اداره کل راهداری استان همدان قرار گرفته تا بر اساس اعتبارات موجود، طرح مرمت و بهسازی راه‌ها اولویت‌بندی شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان عنوان کرد: پارسال نیز با این دستگاه عملیات تصویری ۷۰۰ کیلومتر از بزرگراه‌های استان همدان رصد و شناسایی شده بود.

گفتنی است، ناهمواری روسازی، موجب ایجاد بارهای دینامیکی ناشی از حرکت وسایل نقلیه شده و روند خرابی روسازی و استهلاک وسایل نقلیه تسریع می‌شود، با استفاده از RSP (دستگاه پروفیل سنج سطح راه) می‌توان ناهمواری روسازی را در مسیر چرخ‌های وسیله نقلیه ارزیابی و تعیین کرد.

علاوه بر موارد اشاره شده، این دستگاه قادر است خصوصیات هندسی مسیر، شامل شیب طولی و عرضی و شعاع قوس را در خط عبور تعیین کند، بافت درشت سطح روسازی و شیارافتادگی دیگر پارامترهایی است که با این دستگاه اندازه‌گیری می‌شود، همچنین با استفاده از دوربینی که جلوی این دستگاه نصب شده است، می‌توان از هر ۱۰ متر روسازی راه و محیط پیرامون تصویربرداری کرد.

نظر شما