شناسهٔ خبر: 44695 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

امضا تفاهم نامه همكاری بین شركت راه‌آهن و سازمان هواشناسی كشور

تفاهم نامه تفاهم نامه همكاری بین شركت راه‌آهن و سازمان هواشناسی كشور به منظور هم‌افزایی و بهره‌برداری بهینه از خدمات هواشناسی در صنعت حمل و نقل ریلی امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، افزایش سطح رضایت‌مندی كاربران و ضریب ایمنی حمل و نقل ریلی، پیشگیری و كاهش سطح سوانح و حوادث در ابعاد محیطی و انسانی از طریق پیش‌بینی شرایط جوی و مدیریت ریسك، بهره‌گیری از داده‌های اقلیمی در برنامه‌ریزی و توسعه حمل و نقل ریلی، گسترش شبكه و برنامه‌ریزی مبتنی بر اصول علمی در شهرسازی ریل‌ پایه و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های طرفین از جمله اهداف امضا این تفاهم نامه بوده است.

بر اساس این گزارش؛ انتخاب بهینه مسیرهای ریلی با تكیه بر داده‌های هواشناسی و اقلیمی، همكاری در ایجاد، توسعه و نگهداشت شبكه ایستگاه‌های هواشناسی ریلی، استفاده از داده‌ دوره‌های بلندمدت هواشناسی برای طراحی و بهره‌برداری ساختمان‌ها، خطوط، تاسیسات، سازه‌ها و آلات ناقله ریلی، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سایر داده‌های هواشناسی در مطالعات محیطی مسیرهای ریلی جهت افزایش ایمنی و كاهش نرخ سوانح از زمینه های همكاری بین شركت راه آهن و سازمان هواشناسی كشور است.

این گزارش می افزاید؛ استفاده از زیرساخت‌های مخابراتی و بستر فیبر نوری شركت جهت انتقال داده‌های هواشناسی، طراحی و ایجاد سامانه‌های " هواشناسی ریلی" ، دریافت و اطلاع‌رسانی برخط اطلاعیه و اخطاریه‌های سازمان، ارائه اطلاعات هواشناسی مورد نیاز مسافر در طول سفر و مبدا و مقصد از دیگر زمینه های همكاری در نظر گرفته شده در این تفاهم نامه است.

همچنین مطالعه و ایجاد و توسعه سامانه تولید و ارائه محصولات تخصصی هواشناسی ریلی به منظور برنامه‌ریزی و كاهش ریسك حمل و نقل ریلی از قبیل: پیش‌بینی مقدار و شدت و مقدار بارش برف و باران در مجاورت خطوط راه آهن، پیش‌بینی گرما و سرمای شدید و تغییرات شدید دمایی، پیش‌بینی یخ زدگی ادوات (همچون سوزن، ترمز و ... )، پیش‌بینی بارش‌های شدید و سیلاب در مجاورت خطوط راه آهن، پیش‌بینی سرعت و جهت باد در مجاورت خطوط راه آهن، پیش بینی وقوع گردوخاك و حركت ماسه روان به خصوص در مناطق ماسه‌گیر، تعیین میدان دید افقی برای لكوموتیوران، استفاده از داده‌ها و پیش‌بینی‌های هواشناسی به منظور مجهز كردن قطارها به سیستم‌های سردكننده/گرم‌كننده متناسب با شرایط اقلیمی بررسی و تكمیل مطالعات در حوزه‌های سیل‌خیز از دیگر زمینه های همكاری است.

این تفاهم نامه بین معاونت فنی و زیربنایی به عنوان نماینده شركت راه آهن و معاونت فنی و شبكه ایستگاه‌ها بعنوان نماینده سازمان هواشناسی كشور امضا شد./

نظر شما