شناسهٔ خبر: 44737 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان راهداری تشریح کرد؛

جزئیات مزایای بهره‌گیری از سامانه جریمه هوشمند/ افزایش حمل و نقل روان همراه با امنیت در جاده‌ها

شهرام آدم نژاد معاون سازمان راهداری گفت: سامانه هوشمند جریمه منجر به افزایش ایمنی و امنیت در جاده های کشور خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام آدم نژاد، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری جادهای کشور درباره سامانه جریمه هوشمند حمل‌ و نقل بار(IFS) گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با همکاری پلیس راه، پیرامون حمل و نقل هوشمند چند سالی است که اقدماتی انجام می دهد، بارنامه های برخط و الکترونیکی کردن آن ، کارت هوشمند ، تجهیزاتی که در جاده های شریانی نصب شده (دوربین های مختلف اعم از تردد و کلیه اقلامی که در رابطه با جابجایی کالا و مسافر دخیل هستند) را به صورت داده های ثبتی جمع اوری کرده و بستری را فراهم کردیم تا حمل و نقل هوشمند در کشور کلید بخورد.

وی گفت: این سامانه مجموعه بارهایی که در کشور بدون سند رسمی جابجا می شوند را رصد می کند.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و جاده ای عنوان کرد: اسناد حمل که مهمترین آن، بارنامه محسوب است، سندی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای جابجایی کالا توسط شرکت ها و موسسات مجاز، صادر می کند و رانندگان برای جابجایی بار باید آن را همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: بارنامه بعنوان سند مالکیت موقت برای کالا تلقی می شود و رانندگانی که در جاده ها طی مسیر می کنند اگر بارنامه نداشته باشند به خاطر منافع شان و بحث های ایمنی جریمه می شوند. و بعد از جریمه اگر بازهم تکرار شود در کمیسیون ماده ۱۱ با آنها برخورد می گردد.

وی تصریح کرد: در کمیته پپمایش سوخت در حال بررسی هستیم  که سوخت یارانه خودروهایی را که بارنامه ندارند ،قطع شود.

آدم نژاد عنوان کرد:  امکان دارد رانندگان در دام باندهای قاچاق  اسیر شوند و باری را حمل کنند که قاچاق بوده واز آن بی اطلاع باشند، به همین دلیل تفاهماتی با دستگاه های نظارتی انجام شده ،و ماشین هایی که در جاده ها بارنامه ندارند ظن قوی به قاچاق نسبت به انها خواهد بود و حتما متوقف خواهند شد .

وی عنوان کرد: سامانه جریمه هوشمند تقریباً مانند گلوگاهی است که بحث های ایمنی مانند ساعت سلامت رانندگی، بیمه ، معاینه فنی خودرو و همه مواردی که نسبت به ایمنی و امنیت در رابطه با جابجایی باشد را کنترل می کند.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و جاده ای تصریح کرد: در کشور نزدیک به ۳۴۶۰۰ کیلومتر راه شریانی وجود دارد که فعلا ۳۵ دستگاه WIM نصب شده ، که ۱۱ سامانه این کار را انجام می دهند ، ۶۵ دستگاه دیگر نیز در حال نصب است که امیدواریم تا خرداد ۹۷ تمام شبکه های شریانی کشور به این سامانه تجهیز شوند . 

وی پیرامون تست های اولیه این سامانه عنوان کرد:  تست این سامانه در محور کاشان-قم با موفقیت انجام شده و نزدیک به هشت ماه روی این پروژه بعنوان تست کار شد و نواقص آن برطرف شده است .

آدم نژاد  افزود: این سامانه می تواند حمل و نقل ایمن و روان همراه با آرامش خاطر ایجاد کند و ایمنی و امنیت در جاده ها را افزایش می دهد.

نظر شما