شناسهٔ خبر: 44777 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

مرکز کنترل فضای کشور با کمبود شدید نیرو مواجه است/ نیاز به ۹۰۰ کنترلر در فرودگاه‌های کشور داریم/ کنترلرها در شرایط دشوار کاری و استرس‌ به سرمی‌برند

مراقبت پرواز مسعود نیکبخت در مورد عمده‌ترین مشکلات اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی گفت: اکنون در کشور ۹۹۵ کنترلر داریم در حالی که باید ۹۰۰ نیروی جدید نیز به آنها اضافه شود چون با وجود افزایش سکتورها و پروازهای عبوری، در مرکز کنترل فضای کشور و همچنین در برخی فرودگاه‌ها از جمله بندرعباس، بوشهر و اهواز با کمبود شدید نیرو روبه‌رو هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود نیکبخت مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در مورد وضعیت حرفه کنترلر، مشکلات نیروی انسانی و دغدغه‌های کارکنان گفت: کنترلر وقتی روی صندلی می‌نشیند باید تمام هواپیماهای تحت کنترل را در ذهن داشته باشد و در لحظه، بهترین تصمیم را برای هدایت آنها بگیرد.

وی گفت: کنترل ترافیک هوایی برای هدایت ایمن هواپیماها، خدمات خود را در سه سطح شامل خدمات اطلاعات ناوبری پرواز، خدمات کنترل با دستورالعمل و خدمات کنترل با رادار ارائه می ‌ دهد که البته به آنها باید خدمات خاص در شرایط اضطراری را نیز افزود.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی با بیان اینکه یک کنترلر پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی موظف است که دوره‌های آموزشی طولانی مدت تخصصی را نیز سپری کند، توضیح ‌داد: یک کنترلر برج کنترل باید برای ورود به شرایط واقعی کار ابتدا دوره تخصصی ویژه ‌ ای با عنوان ۰۵۲ را در ۱۸۰ ساعت و در طول چند سال سپری کند و در آزمون ‌ تئوری و عملی آن موفق شود. همچنین باید به به زبان انگلیسی سطح چهار ایکائو تسلط یابد و همواره تحت آزمایش ‌ های پزشکی قرار گیرد.

وی افزود: کنترلر تقرب نیز باید دوره ۱۸۰ ساعته ۰۵۳ و کنترلر رادار نیز باید دوره ۰۵۴ را طی ۲۴۰ ساعت بگذراند تا پس از گذراندن آزمون، بتوانند کار خود را به عنوان کنترلر مسئول شروع ‌کنند.

مسعود نیکبخت با اشاره به اینکه یک کنترلر در طول خدمت خود برای رسیدن به سطوح کاری بالاتر موظف است دوره‌های مختلفی را سپری و گواهی‌نامه دریافت کند، گفت: با این وجود در زمان محاسبه دستمزد، تنها مدرک تحصیلی مبنا قرار می ‌ گیرد و به گواهی ‌ نامه ‌ های مربوط به این دوره ‌ های بلند مدت و مهم توجهی نمی ‌ شود که باید به منظور افزایش و حفظ انگیزه در میان کارکنان این رویه اصلاح شود.

نیکبخت در مورد عمده‌ترین دغدغه و مشکل اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی گفت: اکنون در کشور ۹۹۵ کنترلر داریم که بر اساس نیازسنجی انجام شده در دو سال پیش، به دلیل کمبود شدید نیرو باید ۹۰۰ نیروی جدید نیز به آنها اضافه می ‌ شد که محقق نشد. اکنون با وجود افزایش سکتورها در مرکز کنترل فضای کشور و افزایش پروازهای عبوری، در مرکز کنترل فضای کشور و همچنین در برخی فرودگاه‌ها از جمله بندرعباس، بوشهر و اهواز با کمبود شدید نیرو روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی باعث می ‌ شود که تعداد هواپیماهای تحت کنترل همزمان یک سکتور که طبق استاندارد جهانی حدود ۱۵ هواپیما است در ایران گاها تا ۴۰ هواپیما برسد و این موجب افزایش فشار کار و خستگی کنترلرها و احتمال پایین آمدن ضریب ایمنی می ‌ شود، گفت: البته اخیراً به خواست شرکت، بر اساس سند ۹۴۲۶ ایکائو که به مبحث تامین نیروی انسانی واحدهای کنترل ترافیک هوایی می ‌ پردازد، با در نظر گرفتن محدودیت ‌ های موجود در جذب نیروی انسانی، برای جذب ۶۶۰ نیروی جدید توجیه آورده ‌ ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

نیکبخت با بیان اینکه کنترلرها به دلیل نوع کار و مسئولیت بالای خود در شرایط دشوار کاری و استرس‌ به سرمی‌برند، افزود: برای رفع مشکلات احتمالی دو روز در هفته، روان ‌ شناسانی برای بررسی و مشاوره در مرکز کنترل فضای کشور، فرودگاه ‌ های مهرآباد و امام خمینی(ره) که بیشترین فشار کاری را دارند حضور پیدا می‌کنند. همچنین با همکاری متخصصان یوروکنترل، به طراحی یک برنامه آموزشی با موضوع مدیریت استرس ناشی از سوانح هوایی پرداخته‌ایم که درآن خود همکاران به یکدیگر کمک می‌کنند تا به شرایط روحی عادی بازگردند.

وی ضمن اشاره به اینکه در این اداره کل به منظور بهره ‌ گیری از نرم افزارهای رایانه ‌ ای و فناوری ‌ های نوین اقدامات خوبی با بهره ‌ گیری از توان داخلی انجام شده است، گفت: یکی از کارهای مهم انجام شده، مستقیم و کوتاه‌کردن مسیرهای هوایی است که موجب بهره ‌ برداری بهینه از آسمان کشور که یک ثروت خدادادی و محدود تلقی می ‌ شود، شده است. این امر از طریق بازطراحی فضای کشور و جایگزینی ناوبری ماهواره‌ای به جای ناوبری زمینی و کاهش فاصله مسیرهای هوایی انجام شده است.

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، نیکبخت ادامه داد: در این زمینه متخصصان اداره طراحی دستورالعمل ‌ های پرواز اداره کل با همکاری متخصصان اداره کنترل فضای کشور و با استفاده از دانش روز و با بهره ‌ گیری از نرم ‌ افزارهای تخصصی به طراحی چهار مسیر موازی که شمال و جنوب کشور را به هم متصل می ‌ کند پرداخته ‌ اندکه نقش مؤثری در ورود رقابتی آسمان ایران در جذب هر چه بیشتر پروازهای عبوری دارد.

نظر شما