به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت الله مهآبادی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مراقبت پرواز با تقدیر از کنترلرهای ترافیک هوایی اظهار کرد: شغل مراقبت پرواز از مشاغلی است که نتایج آن به سرعت در زندگی مردم و در حمل و نقل هوایی دیده میشود. شغلی پویا، هیجانی و چالشی است که فرد را در موضع قدرت قرار میدهد.
وی با بیان اینکه مراقبان پرواز از مردم حفاظت و حراست می کنند، افزود: همان گونه که نیروهای مسلح حافظ مردم هستند کنترلرهای ترافیک هوایی نیز از جان مردم حفاظت می کنند. این هجمه ای که اخیرا به سپاه از سوی بول هوس ترین فرد انجام شد به خاطر همین ویژگی سپاه بود که مسئول حفاظت از مردم است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: شغل مراقبت پرواز از مشاغل اختصاصی این شرکت است و در هیچ سازمان و نهاد دیگری نمیتوان چنین شغلی را یافت، بنابراین مراقبان پرواز معرف شرکت فرودگاهها بوده و از سوی دیگر معرف فرهنگ ایران در بین فعالان صنعت هوانوردی و خلبانان و پروازهای عبوری از آسمان ایران هستند. به دلیل تعامل و گفتگویی که مراقبان پرواز با خلبانان پروازهای عبوری و یا ورودی به آسمان ایران در کمال آرامش انجام میدهند.
وی نقش مراقبان پرواز در کاهش یا افزایش هزینههای ایرلاینها را موثر دانست و افزود: در صورتی که کیفیت کار کنترلرها و سرعت آنها در نشاندن و صدور دستور پرواز بالا باشد هزینههای ایرلاینها نیز کاهش خواهد یافت.
مهآبادی با تاکید بر اهمیت شغل مراقبت پرواز و اثرگذاری آن بر روی متغیرهای سیاسی تصریح کرد: یکی از عرصههایی که نشان داد شغل مراقبت پرواز چه اهمیتی دارد عرصه بحران قطر بود که توسط چهار کشور و به پشتیبانی دشمنان منطقه رقم خورده بود. مدیریت واقعه قطر برای مراقبان پرواز در ایران بسیار مهم بود؛ ما در فاصله ۱۰ ساعته کاری کردیم که مورد تقدیر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی قرار گرفتیم و کنترلرها از ایجاد بحرین دیگر جلوگیری کردند.
رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاهها خاطرنشان کرد: در طی بحران قطر و بسته شدن آسمان این کشور از سوی کشورهای همسایه مراقبان پرواز ایران همزمان عملیات کنترل پرواز و تقرب پرواز را توامان ارائه دادند که تا قبل از آن در صنعت هوانوردی ایران بیسابقه بود و فشار زیادی بر روی کنترلرهای ترافیک هوایی وارد آمد.
وی در خصوص سیستمهای کنترلی و راداری شرکت فرودگاهها نیز اظهار کرد: زمانی که من در سه سال پیش به این شرکت آمدم حتی یک راه هوایی دو طرفه، دو راه هوایی موازی یا راه هوایی کوتاه نداشتیم. ترمینالهای مهم ما خطرناک شده بودند و ورودیها و خروجیها به فرودگاه ها یکی شده بود. همچنین سامانههای راداری ما مشکلات زیادی داشتند که در نتیجه شرکت فرودگاهها یک شرکت مشاور برای ساماندهی این وضعیت به خدمت گرفت.
کاهش دخالت مستقیم مراقبات پرواز
به گزارش مهر این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در فرودگاه مهرآباد از ۴۳۰ تا ۴۴۰ پروازی که انجام میشد ۳۷۷ کانسلیت (دخالت مستقیم مراقبان پرواز) را شاهد بودیم اما در آینده نزدیک با همکاری این مشاوره خدمات هوایی تعدد کانسلیتها به هفت فقره کاهش مییابد و اگر تعداد پروازها ۵۰ درصد افزایش یابد تعدد کانسلیتها حداکثر به ۱۷ دخالت مستقیم کنترلرها میانجامد.
مهآبادی اظهار کرد: در خصوص سامانههای راداری نیز کلیه سامانههای رادیویی و سوئیچینگ خریداری شده و مشکلات اصلی ما صرفا در حوزه راداری است که با ورود اولین رادار و سپس دومین رادار در روزهای آینده و نهایتا سومین رادار تا سه ماه آینده بخش زیادی از مشکلات راداری مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: همچنین برنامه خرید پنج تا هشت رادار دیگر را در دستور کار داریم که عملیات خرید آنها آغاز شده است. تا دو سال آینده نیز کلیه رادارهای موجود اورهال و به روز رسانی می شوند و به جایی می رسیم که تا ۲۰ سال دیگر دغدغه مشکلات راداری نداشته باشیم.
وی با اشاره به برنامههای شرکت فرودگاه ها در خصوص آموزش به مدیران آینده ادامه داد: در حال حاضر یک گروه از متخصصان این کشور خارج از کشور در حال آموزش هستند.
به گفته مهآبادی؛ در خصوص معیشت مراقبان پرواز نیز آییننامههای خاص این شغل در وزارت راه و شهرسازی تهیه شده تا کنترلرها با فراغ بال به مردم، ایرلاینها و فعالان حوزه هوانوردی خدمات بهتری ارائه دهند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پایان تاکید کرد: اقدامات این شرکت در خصوص مدیریت بحران هوایی قطر به حدی قوی و با سرعت انجام شد که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به من گفت شرکت فرودگاه ها موفقترین کارنامه در بحران قطر را ارائه داد و کنترلرهای ترافیک هوایی ایران از سرعت و دقت کافی در هدایت هواپیماهای عبوری قطر از آسمان ایران ارائه دادند./
نظر شما