شناسهٔ خبر: 44924 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طی نامه‌ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری، ابلاغ شد:

آخرین تصمیمات درباره طرح ساماندهی میدان‌ بهارستان و سایت مجلس‌ شورای‌ اسلامی

 برگزاری سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال 96 دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در نامه‌ای به استاندار، شهردار و رئیس شورای‌شهر تهران، مصوبه شورا را درباره طرح ساماندهی میدان‌بهارستان و سایت مجلس‌شورای‌اسلامی در چهار بند، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در نامه‌هایی جداگانه به هاشمی استاندارتهران، محمدعلی نجفی شهردار تهران و همچنین هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مصوبه شورا را درباره طرح ساماندهی میدان بهارستان و سایت مجلس شورای اسلامی، ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران به استاندار، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، آمده است: شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماري ايران به استناد بند ب پیوست شماره چهار سند اصلی مصوب طرح جامع شهر تهران (۱۳۸۶)، با عنوان: برنامه‌ها، طرح‌ها و مطالعات موضعی توسعه شهری تهران؛ موضوع "طرح ساماندهی میدان بهارستان و سایت مجلس شورای اسلامی" را در جلسه مورخ ۱۳۹۶.۵.۲خود بررسی و به جهت تحقق اهداف طرح مبنی بر تقویت و احیا هویت تاریخی، فرهنگی و سیاسی و انسجام کالبدی، کارکردی و حرکتی مجموعه و پیرامون، مقرر نمود:

۱- نظر به اهمیت ناشی از موقعیت‌شهری و عملکرد ملی در کنار وجه نمادین و کیفیت فضای شهری سایت مجلس و میدان بهارستان لازم است، نقش میدان بهارستان و سایت مجلس شورای اسلامی در محدوده فراتر از حوزه بلافصل، جزئیات بارگذاری ساختمانی و جمعیتی، امکان‌سنجی پیشنهادات مربوط به دسترسی‌ها، ترافیک و تطبیق ضوابط معماری طرح و ساختمان‌های احداث شده با الگوهای معماری بافت تاریخی شهر تهران، پس از طرح در کمیته فنی شماره ۳ بررسی و مجددا به شورای‌عالی ارائه شود.

۲- در کلیه اقدامات اجرایی، تعادل پایدار کالبدی، فعالیتی، جمعیتی و اصالت و يکپارچگی با بافت پیرامون، همچنین منظر شهری یکپارچه با ملاحظه حرائم تاریخی، فرهنگی و ضوابط مربوطه در جهت ایجاد بناها و فضاهای شهری ماندگار و ارزشمند متناسب با زمینه، موردتوجه باشد.

۳- به جهت توجه به کلیت محدوده بافت تاریخی شهر تهران و انسجام طرحهای موضعی و موضوعی پیش‌بینی شده طرح جامع مصوب ۱۳۸۶ لازم است سند یکپارچه بافت تاریخی شهر تهران (شامل اهداف کلان، راهبردها، سیاستها، ساختار سازمان فضایی بافت‌تاریخی و اقدامات اجرایی تا ضوابط کنترل، ضوابط هدایت، ضوابط مرمت، الگوی ساخت و جزئیات اجرایی مربوطه) توسط وزارت راه‌وشهرسازی، سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری و شهرداری تهران تهیه و به شورایعالی شهرسازی و معماری ارائه گردد. چگونگی تهیه این سند با تاکید بر نحوه یکپارچه سازی اقدامات در تهیه طرح، اجرا و نظام بهره برداری در محدوده بافت مذکور پس از تایید کمیته فنی ۳ ملاک عمل خواهد بود.

۴- شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران بر لزوم دسترسی هرچه بیشتر، عموم شهروندان و هموطنان به فضاهای موجود در سایت مجلس شورای اسلامی به مثابه نماد مشارکت و سمبل حضور مردم در ساختار نظام با توسل به شیوه‌های نوین حفاظتی تاکید می‌نماید. در همین رابطه جلسات بررسی طرح در کمیته با حضور کلیه دستگاه‌ها و مسئولین ذیربط و مشاور پدافند غیر عامل برگزار و موضوع را با توجه به این اصل بررسی نمایند.

نظر شما