شناسهٔ خبر: 44957 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس:

عملیات حفاری تونل شهدای خلیج‌فارس به عمق ۳۴۰ متری رسید

تونل خلیج فارس معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در بازدید میدانی از کارگاه حفاری تونل شهدای خلیج‌فارس گفت: عملیات حفاری تونل شهدای خلیج‌فارس با فعالیت دو شیفت کاری به عمق ۳۴۰ متری رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، علی سلحشوری معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس از کارگاه حفاری تونل شهدای خلیج‌فارس به صورت میدانی از اقدامات صورت گرفته بازدید کرد.

سلحشوری با حضور در عمق ۲۴۰ متری تونل شهدای خلیج‌فارس در مورد مشکلات تأمین مالی این پروژه گفت: بیشتر پروژه‌های استان با این مشکل روبه‌رو هستند اما ما تلاش داریم از منابع موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم و تکمیل سریع‌تر پروژه‌های نیمه‌تمام مانند همین تونل از اولویت‌های ماست.

مشاور پروژه تونل شهدای خلیج‌فارس در مورد این طرح گفت: تونل شهدای خلیج‌فارس به طول ۸۲۰ متر احداث می‌شود. ۸۰ متر حفاری در جبهه جنوبی در سال‌های پیش انجام شده است در حال حاضر حفاری در جبهه شمالی به عمق ۲۴۰ متری رسیده است و با این تفاسیر جمعاً ۳۴۰ متر حفاری در این تونل به اتمام رسیده است.

 محمدباقر تنهایی‌پور رئیس اداره راه و شهرسازی گراش در مورد دلیل کندی روند حفاری این پروژه گفت: خاک محل حفر تونل از نوع ریزشی است و نمی‌توان با انفجارهای شدید کار را به پیش برد هر متری که عملیات حفاری انجام می‌شود همزمان عملیات بتن‌ریزی و استحکام بدنه تونل نیز انجام می‌شود.

در حال حاضر کمپ مهندسان و کارگران این پروژه در محل مستقر شده است و فعالیت کاری در این پروژه در دو شیفت و به صورت تمام وقت انجام می‌شود. تنهایی‌پور در مورد گردنه بالنگستان گفت: یکی از اهداف اداره کل راه و شهرسازی لارستان حذف نقاط حادثه‌خیز و خطرناک در محورهای مختلف است و احداث تونل شهدای خلیج‌فارس را یکی از همین اقدامات مهم در این راستا عنوان کرد.

وی ادامه داد: این گردنه در بین آرد و فداغ یکی از محورهای قدیمی و حادثه‌خیز است. در حال حاضر نیز عملیات راهداری در این گردنه در حال انجام است و با پایان عملیات ساخت تونل و همچنین ساخت نقاط اتصال این مسیر، ۱۲ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد.

در حال حاضر اداره کل راه و شهرسازی لارستان سه تونل را در جنوب استان فارس در دست ساخت دارد. تونل شهدای خلیج‌فارس در حوزه شهرستان گراش قرار دارد و با ساخت آن گردنه بالنگستان حذف خواهد شد.

تونل شهید باقری در حوزه شهرستان لامرد قرار دارد. این تونل با طول ۲۶۰۰ متر بزرگ‌ترین تونل جنوب کشور است و با ساختن آن گردنه احشام از مسیر خنج – لامرد حذف می‌شود. با ساخت این دو تونل دسترسی مناطق جنوبی و مرکزی استان فارس به عسلویه و منطقه ویژه پارس‌جنوبی تسهیل خواهد شد.

تونل وحدت، موازی با تونل بزن در جاده لار به جهرم سومین تونل در دست ساخت است. با ساخت این تونل امکان دو بانده شدن بزرگراه لار- جهرم- شیراز فراهم می‌شود.

نظر شما