شناسهٔ خبر: 45073 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان یزد اعلام کرد:

طرح‌های توسعه و عمران شهری، ابزار کلیدی در هدایت و کنترل شهرها هستند/ ضرورت تهیه طرح‌های توسعه شهری براساس شرایط اقتصـــادی، اجتمـــاعی و فرهنگی روز جامعه

یزد مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با تاکید به این نکته که طرح‌های توسعه و عمران شهری به عنوان اسناد و ابزار برتر و کلیدی  توسعه، هدایت، کنترل و هماهنگ کننده شهری تلقی می شوند ادامه داد: طرح های توسعه ای باید با دقت و با در نظرگرفتن تمام شرایط اقتصـــادی، اجتمـــاعی ، فرهنگی، اقلیمی و سیاسی شهر  و منطبق بر نیازهای روز جامعه و مردم  تهیه شوند به صورتیکه ضمن برآوردن نیازهای شهروندان ، تامین کننده امنیت آنان در زمینه های مختلف نیز باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان یزد می‌توان با بکارگیری اقدامات موثر و کاربردی و حتی الامکان کم هزینه و چند منظوره در مرحله قبل از بحران، به میزان زیادی از شدت و گستردگی خسارات و تلفات ناشی از خطرات اعم از نظامی ، غیر نظامی و طبیعی کاست.

از مهمترین این اقدامات استفاده از اصول پدافند غیر عامل است که باید در سطوح مختلف برنامه ریزی و از جنبه های مختلف منطقه ای، شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گیرد.

معماری و شهرسازی به عنوان یک واسطه، قدرت دفاعی را بالا می برد و در ارضای نیاز به امنیت اثر مثبت داشته و باعث بقای انسان می گردد. با این رویکرد روانشناسانه به معماری و شهرسازی، بحث ایمنی و امنیت باید در کلیه سطوح برنامه ریزی و طراحی از موضوعات کلان شهرسازی تا معماری، فضاهای باز شهری و جزئیات فنی مد نظر قرار گیرد، در این رابطه دکتر بهار نوکار، مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان یزد گفتگویی با روابط عمومی این اداره داشته است که در ادامه می‌خوانید.

بهار نوکار مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در ابتدای این گفتگو با تاکید به این نکته که طرحهای توسعه و عمران شهری به عنوان اسناد و ابزار برتر و کلیدی  توسعه، هدایت، کنترل و هماهنگ کننده شهری تلقی می شوند ادامه داد: طرح های توسعه ای باید با دقت و با در نظرگرفتن تمام شرایط اقتصـــادی، اجتمـــاعی ، فرهنگی، اقلیمی و سیاسی شهر  و منطبق بر نیازهای روز جامعه و مردم  تهیه شوند به صورتیکه ضمن برآوردن نیازهای شهروندان ، تامین کننده امنیت آنان در زمینه های مختلف نیز باشند.

دکتر نوکار ادامه داد: در این خصوص شورایعالی شهرسـازی و معماری ایـران بـه عنـوان عـالی تـرین مقـام سیاست گذاری در این حوزه در سال های ۱۳۸۳ ، ۱۳۸۶ و ۱۳۸۹ طـی ابلاغیـه و قـانون هـایی بـه لـزوم اسـتفاده از مطالعــات پدافنــدغیرعامل در این طرح ها اشاره داشته است که خود مبین اهمیت و ضرورت توجه به پدافند غیر عامل و به کارگیری موثرترین روش های ایمن سازی، دفاع و کاهش آسیب پذیری در شهرها است.

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در مدیریت شهرسازی و معماری استان یزد افزود: اقدامات فراوانی در یک سال اخیر انجام شده است و به دنبال آن هستیم تا بتوانیم با همكاری و هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط، اقدامات دیگری از قبیل برگزاری دوره های آموزشی، توجیهی، كارگاهی و حتی تدوین ضوابط و یا دستورالعمل های مورد نیاز انجام دهد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان در ادامه مهمترین اقدامات انجام شده در این بخش را بدین شرح بیان کرد:

۱- ارسال دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل مصوبه مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۹۶ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به کلیه مشاورین  تهیه کننده طرحهای توسعه و عمران استان.

۲- معرفی نمایندگان مشاورین طرح های توسعه و عمران استان جهت شركت در دوره آموزشی مربوط به دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل در طرح های توسعه و عمران شهری به معاونت مهندسی دفاع و پدافند غیرعامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

۳- ارسال دستورالعمل اجرایی تهیه، ارزیابی و تصویب مطالعات امكان سنجی و گزارش توجیهی با دید پدافندی در طرح های توسعه استان و آئین نامه كنترل و تصویب مطالعات امكان سنجی و توجیهی پدافند غیرعامل (ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه) به مشاورین تهیه كننده طرح های توسعه و عمران استان.

۴- ملحوظ كردن دستورالعمل ها  و ضوابط پدافند غیرعامل در كلیه طرح های جامع و تفصیلی در دست تهیه.

دکتر نوکار در پایان این گفتگو ضمن ابراز امیداواری برای نهادینه شدن پدافند غیرعامل در یزد، از شهروندان خواست برای این موضوع اهمیت بیشتری قائل شوند.

نظر شما