شناسهٔ خبر: 45175 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بت‌شکن:

موافقت بانک مرکزی با انتشار ۱۰۰۰ میلیاردتومان اوراق رهنی/ ارایه خدمات تامین مالی ویژه به انبوه‌سازان

محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن از موافقت بانک مرکزی با انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی خبر داد و با اشاره به برگزاری جلسه با مدیران سازمان بنادر و دریانوردی برای انتشار اوراق صکوک، گفت: در شعب منتخب خدمات تامین مالی ویژه به انبوه‌سازان ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهاشم بت‌شکن در آیین رونمایی سامانه متمرکز عرضه محصولات فرابورس در ۱۱ شعبه بانک مسکن، اظهار کرد: با توجه به مجوزهای صادر شده به زودی ۱۰ هزار میلیارد ریال (۱۰۰۰ میلیارد تومان) اوراق رهنی منتشر می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با مدیران سازمان بنادر و دریانوردی برای انتشار اوراق صکوک، تصریح کرد: امروز ارتباط شبکه شعب بانک مسکن برای دسترسی به ابزارهای بازار سرمایه فراهم می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بانک مسکن تفاوت عمده‌ای با سایر بانک‌های تجاری و توسعه‌ای داریم، افزود: به طور مثال بانک‌های تجاری عموما منابع کوتاه مدت را از طریق سپرده تجهیز و تسهیلات خود را زیر یکسال ارائه می‌کنند. بنابراین مشکل منابع و مصارف ندارند.

تسنیم از قول بت‌شکن نوشت: بانک‌های توسعه دیگر مانند بانک صنعت و معدن یا توسعه صادرات عموما تجهیز منابع سپرده‌ای ندارند و از منابع صندوق توسعه ملی، خطوط اعتباری بانک مرکزی یا بانک‌های خارجی به شکل بلند مدت استفاده می‌کنند.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این‌که یک بانک تخصصی دیگر در کشور داریم به نام بانک کشاورزی، اظهار کرد: این بانک نیز عموما یا از وجوه دولتی، ‌خط اعتباری یا بودجه استفاده می‌کند، ‌این وسط فقط بانک مسکن می‌ماند که باید مانند بانک‌های تجاری از بازار سپرده (کوتاه مدت) جذب کند و بر خلاف آنها تسهیلات بلندمدت ارائه پرداخت کند.

بت‌شکن بیان کرد:‌ شبکه شعب بانک مسکن دسترسی کامل به سامانه جامع را دارند، امروز در ۱۱ شعبه عملیات برای همه ابزارهای مالی شروع می‌شود. در ادامه یک دوره آموزشی مفصلی با عنوان آموزش ۱۰۰ بانکدار مشاور برگزار شده است.

وی با اشاره به موافقت بانک مرکزی و سازمان بورس برای انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی گفت: این اوراق با بازدهی مناسب می‌تواند هم به بازار سرمایه و تجهیز منابع بانک کمک کند.

وی با یادآوری این‌که اولین صندوق زمین و ساختمان هفته آینده به اتمام می‌رسد، اظهار کرد:‌ این پروژه زودتر از برنامه زمانبندی به پایان رسیده که نشان می‌دهد ابزارهای مالی می‌تواند پروژه مسکن را به سرانجام و نتیجه برساند.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۴۰ صندوق زمین و ساختمان مطابق برنامه راهبردی بانک مسکن، افزود: غیر از فعالیت کارگزاری در شعب بانک‌های مسکن، امروز در شعب منتخب ۷ کلانشهر کشور شعب بانکداری شرکتی تخصصی برای ارائه خدمات به انبوه‌سازان ارائه خواهد شد.

بهرالعلوم مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن نیز در این مراسم اظهار کرد: تا مردادماه امسال حجم سپرده‌های بانکی یک میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و حجم تسهیلات پرداخت شده یک میلیون و ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان این‌که سهم بازار بدهی در تامین مالی کسب و کارها ۸.۲ درصد است، گفت:‌آمار و ارقام نشان می‌دهد دسترسی لازم به مشارکت کنندگان بازار را در اختیار نداریم و ضروری است زیرساخت‌های اتصال به بازار سرمایه فراهم شود.

نظر شما