شناسهٔ خبر: 45214 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از استان ایلام خبر داد:

بهسازی مسیرهای زائران اربعین با ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار/ محورهای منتهی به استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان به کارگاه‌های راهسازی تبدیل شد

بازدید معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور گفت: طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ در مجموع پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تعریض و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای چهارگانه مهران، چزابه، شلمچه و خسروی هزینه شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور امروز دوشنبه در جریان بازدید از مسیرهای منتهی به مرز مهران گفت:

طرح بهسازی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به‌ویژه از نظر راه‌های مواصلاتی منتهی به مرزهای چهارگانه در ایام اربعین با توجه به اشتیاق روزافزون ملت محب و دوستدار اهل البیت عصمت و طهارت (ع) ایران اسلامی برای شرکت در کنگره عظیم اربعین حسینی و مشکلات موجود در مرزهای رسمی تعیین شده برای عزیمت زائران در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این طرح طی سال‌های ۹۳ تاکنون در حال اجراست و پیشرفت‌های بسیاری خوبی در تعریض جاده‌های منتهی به مرزهای چهارگانه صورت گرفت و با تکمیل این پروژه‌ها شاهد استانداردسازی و چهارخطه کردن آن‌ها خواهیم بود.

معاون وزیر راه یادآور شد: تنها در ۲ سال گذشته بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی مسیرهای حمیل - ایلام - مهران، کرمانشاه - خسروی و اهواز - سوسنگرد به سمت مرز چزابه هزینه شده است.

خادمی تأکید کرد: با اهتمام دولت مسیرهای منتهی به استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان به کارگاه‌های راهسازی تبدیل شده که نویدبخش بهبود شاخص‌های این استان‌ها از نظر استانداردسازی جاده‌های مواصلاتی خواهد بود.

وی اضافه کرد: در مسیر حمیل، ایلام به مهران به طول ۱۲۰ کیلومتر طرح چهارخطه کردن در دست اجراست که تاکنون ۵۵ کیلومتر آن بهره‌برداری شده است، ۳۰ کیلومتر آن پیش از اربعین ۹۶ آماده افتتاح می‌شود و قبل از اربعین سال آینده تمام این مسیر به صورت چهاربانده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور گفت: ۲ هزار میلیارد ریال در مجموع برای طرح چهاربانده کردن مسیر حمیل - ایلام - مهران سرمایه‌گذاری شده که پس از اجرای کامل استان ایلام در زمینه بهبود شاخص‌های ارتباطی وضعیت مناسب‌تری خواهد گرفت.

خادمی گفت: ۸۰ میلیارد ریال تنها در هفته گذشته برای بهسازی مسیر ایلام به مهران اختصاص پیدا کرد که در سرعت بخشی به اجرای پروژه و پرداخت مطالبات پیمانکاران این طرح بسیار مثمرثمر بود.

وي با اشاره به اهمیت محورهای منتهی به مرز عراق گفت: با توجه به ترافیک بالای این محورها در سال­ های اخیر و حجم مشتاقان اباعبدالله (ع) در ایام عاشورا و اربعین، ساخت و توسعه راه های منتهی به عراق در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر راه­ و­شهرسازی افزود: محور ایلام- مهران ۱۲۰ کیلومتر طول دارد که ۵۵ کیلومتر آن در فاصله سال های ۹۳ تا ۹۵ به صورت ۴ خطه بزرگراهی به بهره­ برداری رسیده است که ۳۰ کیلومتر آن تا پیش از اربعین سال جاری و ۳۵ کیلومتر مابقی تا اربعین سال آینده به بهره­ برداری خواهد رسید. 

وی اعتبار هزینه شده برای این محور را تا کنون ۲۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد که بنابر پیش­بینی­ های صورت گرفته برای اتمام آن نیز به رقمی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

خادمی با تاکید بر اهمیت بهره­ برداری از این مسیر در تسهیل سفر زائران حسینی گفت: افزایش ایمنی و کاهش تصادف­ ها با چهارخطه شدن مسیر و کاهش یک ساعته زمان سفر از جمله مزایای بهره­ برداری از این بزرگراه است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: کوهستانی و صعب­ العبور بودن مسیر ایلام- مهران باعث شده تا احداث راه در آن نیازمند عملیات پیچیده مهندسی شود که وجود ۸۰۰ متر تونل و ۳۰ پل بزرگ ۱۲۰ کیلومتر مسیرخود گواه این مدعا است.  

راه­ هایی برای تمام ایام

معاون وزیر راه­ وشهرسازی در ادامه در بازدید از محور اسلام­ آباد-سرپل ذهاب گفت: با بهره­ برداری از  ۱۰ و نیم کیلومتر این محور تا پیش از اربعین، کل این مسیر به طول ۸۳ کیلومتر به صورت ۴خطه بزرگراهی در خواهد آمد.

خادمی اضافه کرد: از سرپل ذهاب تا مرز خسروی نیز ۳۲ کیلومتر است که پیش بینی می شود تا اربعین سال آینده به صورت ۴ خطه و بزرگراهی زیرعبور قرار گیرد.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به اهمیت بهره برداری از مسیرهای منتهی به کشور عراق گفت: این مسیرها علاوه بر تسهیل در سفرهای زوار، در سایر ایام سال نیز در افزایش ترانزیت کالا و خدمات به کشور عراق و سایر همسایگان غربی بسیار موثر خواهد بود. 

نظر شما