شناسهٔ خبر: 45239 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی در سال ۹۶ بررسی شد؛

جزئیات بازنگری ضوابط و مقررات کلیه عرصه‌های سبز و باز شهر کرج در طرح تفصیلی

کرج بازنگری ضوابط و مقررات کلیه عرصه‌های سبز و باز شهر کرج در طرح جامع تفصیلی در دهمین جلسه شورای‌عالی در سال جاری (۹۶) بررسی شد.

احمد نیکخواه دبیر کمیته فنی ۱ شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در این‌باره به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: پیشینه تهیه این طرح بازنگری به مصوبه سال ۹۳ برمی‌گردد که در آن مصوبه تحت‌عنوان " اتخاذ تصمیم در خصوص باغات شهر کرج و کاخ مروارید، " شورای‌عالی در بند ۳ و ۴ کمیته فنی شورا را مکلف کرد تا ضوابط و مقررات کلیه عرصه‌های سبز و باز شهر کرج در طرح تفصیلی را با رویکرد حفظ حداکثری پهنه‌های مذکور، موردبازنگری قرار دهد و نتیجه را به شورای عالی ارایه کند.

نیکخواه ادامه داد: علاوه بر باغات تثبيت شده شهر كرج كه تحت سند جداگانه اي ادر طرح تفصيلي ديده شده است مجموعا  ۴ عرصه در  طرح تفصيلي شهر كرج به عنوان عرصه هاي سبز و باز معرفي شده اند که شامل عرصه‌های سبز و باز مربوط به مراكز تحقیقاتی دولتي با مساحت ۳۵۳ هکتار، زمین‌های کشاورزی داخل محدوده  با مساحت ۵۳۵ هکتار، پارک‌های جنگلی و گردشگاهی با مساحت ۱۰۹۱ هکتار و فضای سبز و باز (پاركها و بوستانهاي شهري) با مساحت ۱۶۰۲ هکتار هستند.

وی یادآور شد: در خصوص باغات تثبيت شده طي بند ۳ مصوبه سال ۹۳ شورا  مقرر شده که با توجه به هجمه تخریب و تغییر کاربری های انجام پذیرفته و به جهت جلوگیری از تبدیل باغات؛ دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری بر باغات تثبیت شده و کلیه پلاک هایی که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آرای کمیسیون ماده ۱۲ باغ هستند لازم الرعایه بوده و جایگزین ضوابط و مقررات طرح جامع راهبردی ساختاری و طرح تفصیلی در پهنه باغات شود. بدين ترتيب و در راستای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ باغات و جلوگیری از تبدیل فضای سبز به آهن و سیمان، شورا در نخستین گام، ضوابط طرح تفصیلی ملاک عمل شهر کرج در سال ۹۵ را که شامل ۱۰۰ درصد تراکم، ۳۰ درصد سطح اشغال و ۴ طبقه بود به ضوابط دستورالعمل ماده ۱۴ تقليل يافت.    

نیکخواه گفت: تصمیم کمیته فنی در پهنه های سبز و باز تحقیقاتی بدین گونه است که هرگونه تغییر کاربری در عرصه های مذکور مغایرت اساسی است و تغییرات اندک در حد نوسازی وضع موجود به صورت درجاسازی جهت حفظ و ارتقای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی تا سقف افزایش ۱۰ درصدی تراکم موجود در صورت تصویب در کمیسیون ماده ۵ استان مجاز خواهد بود.

دبیر کمیته فنی یک در خصوص زمین های کشاورزی در این طرح که فعالیت های کشاورزی و باغداری در آنها مجاز است، گفت: هرگونه تفکیک و احداث بنا در این عرصه ها، ممنوع است و همچنین در اراضی موردنظر هرگونه تغییر کاربری منوط به اخذ مصوبه شورای عالی است.

نیکخواه همچنین در پهنه پارک‌های جنگلی کرج، تصمیمات شورا را ارایه کرد و گفت: رعایت حریم کمی و کیفی رودخانه کرج و حریم بزرگراه همت الزامی است و ضمن اينكه مقرر شد عرصه هاي طبيعي شمال و شمال شرق محدوده كرج  از پهنه هاي گردشگاهي تفكيك و بارگذار در آنها به حداقل ممكن تقليل يابد. همچنین، مجموعه کاخ مروارید از كاربري " پارک های جنگلی و گردشگاهی " حذف و به عنوان عرصه تاریخی در اسناد طرح، تثبیت شود.

نظر شما