شناسهٔ خبر: 4526 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

میرشفیع به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

پیش‌بینی رشد ۴۰ درصدی پروژه‌های راه‌ روستایی در سال ۹۴/ مشارکت ۱۵۰ میلیارد تومانی مردم و وزارت راه در بهسازی راه‌ها

سید حسین میرشفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فاصله زیادی که با وضعیت مطلوب در بهسازی راه‌های روستایی کشور وجود دارد گفت: احتمال می‌دهم سال آینده حجم پروژه‌های قابل تحویل ما ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

حسین میرشفیع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اولویت‌های سال آینده معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: روکش آسفالت راه‌های روستایی پرتردد در مناطق پرجمعیت در صدر برنامه‌های این معاونت قرار دارد زیرا عمر حدود ۵۰ هزار کیلومتر از این راه‌ها در ایران بالای ۱۰ سال است و این مسیرها نیازمند بهسازی و روکش هستند. البته فعالیت خود را در راه‌های روستاهای بالای ۵۰ خانوار نیز ادامه خواهیم داد و پروژه‌های موجود را تکمیل می‌کنیم.

وی درباره بودجه سال آینده این معاونت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تخصیص آن به پروژه‌ها گفت: شاخص‌هایی بر اساس عدم برخورداری استان‌ها وجود دارد و اعتبارات سال آینده را نیز بر اساس همین شاخص‌ها توزیع خواهیم کرد. فکر می‌کنم سال ۱۳۹۴ دوره خوبی را در حوزه فعالیت‌های معاونت راه روستایی داشته باشیم.

معاون راه‌های روستایی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های استان تهران در روز پنجشنبه ۳۰ بهمن درباره وضعیت راه‌های روستایی این استان گفت: خوشبختانه این استان از وضعیت خوبی در حوزه‌ راه‌های روستایی برخوردار است اما بعضی راه‌های روستایی در استان تهران وجود دارند که به دلیل ترافیک بالای آن‌ها باید به راه‌های فرعی و در برخی موارد راه‌های اصلی تبدیل شوند.

وی در پاسخ به این سوال که «چه میزان از راه‌های کشور مشمول چنین تغییری خواهند بود؟ » توضیح داد: مطالعات کشوری را در این زمینه آغاز کرده‌ایم و با توجه به ۱۷۳ هزار کیلومتر راه روستایی مورد نیاز که در افق سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است در حال طبقه بندی راه‌ها بر اساس ترافیک و پیش بینی توسعه مناطق هستیم تا مشخص شود چه میزان از این راه‌ها باید در درجه بالاتری قرار بگیرند و چند کیلومتر از راه‌های موجود بر اساس استانداردهای موجود راه روستایی نیازمند توجه زیادی نیستند.

شاخص نابرابری روستاهای محروم به میانگین کشوری نزدیک می‌شود

میرشفیع درباره پیش بینی روند پروژه‌های سال آینده نسبت به سال جاری اظهار کرد: احتمال می‌دهم سال کاری مناسب و بهتری داشته باشیم و حجم پروژه‌های قابل تحویل ما ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. ضمن این‌که در مناطقی که کمی محروم‌تر هستند باید شرایطی را فراهم آوریم که شاخص نابرابری آن‌ها به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود.

وی در پاسخ به این سوال که «راه‌های روستایی در زمان وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله تا چه میزان بر خدمت‌رسانی به این مناطق و آغاز فرایند بازسازی تاثیر می‌گذارد؟ » گفت: در سال‌های اخیر در زمان وقوع زلزله معمولا مشکلی از نظر راه‌های روستایی نداشته‌ایم. در زلزله بم عمده تلفات مربوط به شهر بم بود، البته نباید فراموش کنیم که روستاهای آن حوزه‌ و راه‌های شهرستان ریگان وضعیت نامطلوبی دارند و در بازدیدی که حدود سه هفته پیش از این منطقه داشتم نیز مشکلات و روند بهسازی این راه‌ها را بررسی کردم. در زلزله آذربایجان شرقی هم راه‌های روستایی مشکلی ایجاد نکردند. از سوی دیگر ترافیک سنگینی که به دلیل خدمات‌رسانی به وجود آمد رویه راه‌ها را از بین برد که این راه‌ها هم‌اکنون نیاز به بازسازی گسترده‌ای دارد. در زلزله ایلام هم به سرعت راه‌های روستایی بازگشایی شدند و مشکلی برای خدمات رسانی از طریق راه‌های روستایی نداشتیم.

مشارکت ۱۵۰ میلیارد تومانی مردم و وزارت راه و شهرسازی در راه‌های روستایی

معاون وزیر راه و شهرسازی عمده مشکلات به وجود آمده در راه‌های روستایی و قطع این راه‌ها را مربوط به فصل زمستان دانست و گفت: یکی از مهمترین دلایل این امر امکانات نامناسب راهداری است و عملا راه‌های روستایی سازوکار اجرایی مناسبی برای نگهداری زمستانی ندارند. سعی کرده‌ایم در بخشی از کمک دهیاری‌ها استفاده کنیم و دهیاری‌ها را برای کمک‌رسانی بیشتر و بهتر تجهیز کنیم ولی امکانات و تجهیزات ادارات کل راه و شهرسازی برای حجم بالای راه‌های روستایی کافی نیست.

میرشفیع ادامه داد: طول راه‌های روستایی ساخته شده در کشور ۱۳۰ هزار کیلومتر است و ۲۳ هزار کیلومتر دیگر باید برای راه‌های بالای ۲۰ خانوار احداث کنیم. این میزان راه روستایی امکانات نگهداری بسیار بالایی را نیاز دارند که بخشی از آن قابل واگذاری به دهیاری‌هاست اما وزارت راه و شهرسازی باید به تجهیز مسیرهای محوری بپردازد.

وی درباره مشارکت بخش خصوصی در ایجاد و بهسازی این راه‌ها گفت: پیمانکار عمده فعالیت‌های انجام شده در راه‌های روستایی بخش خصوصی است. از سوی دیگر فعالیت دیگری که در سال جاری آغاز شده و سال آینده نیز استمرار خواهد داشت بحث مشارکت مردمی است. یعنی این مردم هستند که راه‌ها را می‌سازند. مردم از ابتدای امسال ۶۱ میلیارد تومان مشارکت کرده‌اند. ما نیز بخشی از ماشین‌آلات را تامین کردیم و حدود ۵۵ میلیارد تومان نیز قیر در اختیار آن‌ها قرار دادیم و می‌توان گفت حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه به صورت مشارکتی در سال ۹۳ اجرا شد.

فاصله هفت هزار کیلومتری بهسازی راه‌های روستایی با وضعیت مطلوب 

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که «آیا روند بازسازی و ایجاد راه‌های روستایی در مقایسه با روند تخریب آن‌ها سرعت قابل‌قبولی دارد؟» اظهار کرد: اگر میانگین عمر آسفالت‌ها را در کشور۱۰ سال در نظر بگیریم که البته رقم خوشبینانه‌ای است و در نظر بگیریم که ۱۰۵ هزار راه آسفالته روستایی داریم یعنی باید سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر روکش آسفالت انجام دهیم در صورتی که در حال حاضر ما توان روکش آسفالت حدود سه تا چهار هزار کیلومتر را داریم که با حد مطلوب فاصله زیادی دارد.

میرشفیع افزود: جدیدا در حال پیگری روش‌هایی هستیم که سبب پایین‌ آمدن هزینه‌های مرمت راه‌ها می‌شود. در این صورت با هزینه کمتری می‌توان طول بیشتری از راه‌ها را مرمت کرد. مهمترین محدودیتی که ما با آن مواجهیم زمان اجرایی شدن کار است زیرا بودجه‌ معمولا در نیمه دوم سال تخصیص پیدا می‌کند و ما عملا فصل کاری مناسب را برای روکش راه‌ها از دست می‌دهیم. باید برای مرمت سالیانه ۱۲ هزار کیلومتر راه روستایی ظرفیت‌سازی بکنیم و بتوانیم هر یک سال در میان خط کشی راه‌ها را در دستور کار قرار دهیم. خوشبختانه تلفات در راه‌های روستایی سال به سال کاهش داشته است اما اگر بخواهیم این کاهش استمرار داشته باشد باید در بخش ایمنی نیز سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشیم. /

نظر شما