شناسهٔ خبر: 45267 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر اعلام کرد:

ضرورت استفاده بهینه از کریدورهای حمل و نقلی موجود بین ۲ کشور/ بندر حمد فرصت بسیار خوبی برای توسعه روابط تجاری است/ ترازیت کالا از طریق ایران یکی از اهداف اصلی قطر است

جاسم بن سیف بن احمد السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر استفاده بهینه از کریدورهای موجود بین ۲ کشور را نکته‌ای ضروری دانست و گفت: ما می توانیم به این هدف رسیده و ضمن استفاده از تسهیلات بندر حمد که در حال حاضر با ۷۳ کشور و تا سال آینده با ۱۳۰ کشور در ارتباط خواهد بود این مسئله را اجرایی کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جاسم بن سیف بن احمد السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد گفتمان منظم بین مسئولان ۲ کشور در حوزه حمل ونقل دریایی و بنادر گفت: به تصور من تحقق این موضوع باعث بررسی تمامی راهکارهای همکاری و تسهیل عملیات روند حمل و نقل و تجارت بین ۲ کشور می‌شود.

وی در ادامه استفاده بهینه از کریدورهای موجود بین ۲ کشور را نکته‌ای ضروری دانست و گفت: ما می توانیم به این هدف رسیده و ضمن استفاده از تسهیلات بندر حمد که در حال حاضر با ۷۳ کشور و تا سال آینده با ۱۳۰ کشور در ارتباط خواهد بود این مسئله را اجرایی کنیم.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر همچنین ادامه داد: این خطوط و فعال‌سازی بندر حمد در خلیج فارس فرصت‌های بسیار زیادی را برای ما در زمینه حمل و نقلی فراهم خواهد کرد چرا که از تجهیزات بسیار خوبی برخوردار بوده و امید است در آینده به نقطه استراتژیکی در زمینه روابط تجاری دو کشور تبدیل شود .

وی استفاده از بندر اویس در نزدیکی شهر بوشهر و بندر حمد را در حمل و نقل کالا بین دو کشور مؤثر دانست و گفت: بهره‌مندی از این ۲ بندر علاوه بر کوتاهی زمان جابه‌جایی کالا باعث صرفه جویی در پرداخت تعرفه‌ها در این مسیر خواهد شد.

احمد السلیطی ادامه داد: ما در حال حاضر قصد داریم تا تمامی کالاهای ما به مقصد ترکمنستان و آذربایجان از طریق ایران جابه‌جا شود که در صورت اجرایی شدن این مسئله و مشاهده فواید این اقدام در صرفه‌جویی وقت و افزايش مقاصد صادراتی خواهد انجاميد. پس قطعا به عنوان یکی از اهداف کلیدی ما در روابط دو جانبه عملياتي كردن كريدورهاي منطقه‌اي است.

 وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در ادامه تأکید کرد : ما در زمینه ارتقای حمل ونقل هوایی نیازمند حمایت شما هستیم، چراکه همسایه یکدیگر بوده ولی در عین حال هیچ مرز هوایی مشترکی با همدیگر نداریم پس امیدواریم که این اقدام گام نخستی در زمینه ارتقای روابط باشد.

وی با اشاره به این مطلب که تردد هوایی قطر  بسیار بالا بوده و ترافیک چشمگیری دارد گفت: من قدردان کشور ایران در زمینه خدمات‌دهی به سیستم حمل و نقل هوایی قطر خصوصا در طول بحران این کشور هستم چراکه به گواه بسیاری از مسئولین ذیربط اقدامی بسیار حرفه‌ای و با مهارت بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: قطر نه به دلیل بحران فعلی بلکه به دلیل سوابق تاریخی درخشان موجود بین دو کشور قدردان ایران است، ما هیچ‌گاه کمک ایران به سیتم حمل و نقلی خود را در اوج بحران فراموش نکرده و این مطلبی است که قطعا در ذهن ما و فرزندان ما در آینده نیز حک خواهد شد.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در پایان خاطرنشان کرد: امر سرمایه‌گذاری نیز علاوه بر حمل و نقل برای ما اهمیت دارد، در این راستا کشور قطر می‌تواند در بنادر و زیرساخت‌های ایرانی سرمایه‌گذرای کرده و با توجه به تصمیمات کمیته مشترک بین دو کشور در توسعه هرچه بیشتر روابط دو جانبه تلاش کند./

نظر شما